Hej,

Ska bila upp den gjutna plattan i badrummet på vår femtiotalsvilla (kedjehus) inför en badrumsrenovering och plattan verkar vara ca 20cm.

Enligt ritning så har vi inkommande el rakt där under badrummet. Men hur djupt kan kabeln ligga? Är ju inte skoj att sätta bilningsmaskinen rätt i kabeln.

Eller tror ni att inkommande ligger i gruset/sanden långt under plattan?

Finns det något sätt att ta mäta upp var den ligger?

Bifogar ritningen, badrummet ligger i det inringade hörnet på den rektangulära byggnaden.

Vad tror ni?

Med vänlig hälsning,
Johan
 
  • Ritning av hus med inringat hörn och markerad elledning under en byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle inte lita på den ritningen, ledningen är garanterat schematiskt inritad och inte sant läge, hyr en kabeldetektor.
 
  • Gilla
wretan och 1 till
  • Laddar…
R
Årtalet på huset 50 tal , normalt ligger Avlopp och EL i massorna under plattan ,
och inte ingjutet i den . är nog så att hos dig ligger det djupt
Hur mycket behöver du bort , allt ? det är nog en massa armering där i plattan , troligtvis
enkelarmering
Ett sätt är att se är hur djupt köksavloppet går ner , då finns indikationen hur det ser ut under
plattan , vad rörens djup är och då är det samma för elen
 
  • Gilla
wretan
  • Laddar…
Banvaktarn Banvaktarn skrev:
Jag skulle inte lita på den ritningen, ledningen är garanterat schematiskt inritad och inte sant läge, hyr en kabeldetektor.
(y) God idé, får kolla med den lokala uthyraren och de har. Är ju i så fall en rätt billig försäkring. Har försökt med de billigare hemmavarianterna men de är ju helt värdelösa. Du har mest troligt rätt gällande att ritningen är schematisk.
 
R rävlyan skrev:
Årtalet på huset 50 tal , normalt ligger Avlopp och EL i massorna under plattan ,
och inte ingjutet i den . är nog så att hos dig ligger det djupt
Hur mycket behöver du bort , allt ? det är nog en massa armering där i plattan , troligtvis
enkelarmering
Ett sätt är att se är hur djupt köksavloppet går ner , då finns indikationen hur det ser ut under
plattan , vad rörens djup är och då är det samma för elen
Tack för grymt bra input! Gissar att jag måste få bort en hel del ytterligare eftersom jag måste ner till avloppsstammen som ligger där nere då allt ska flyttas om i det nya badrummet. Men som grädde på moset är det utgående avlopp mot gatan precis där vi ska bila bort så det kommer bli spännade att se hur allt är sammankopplat.

Får jag bara bortbilat 20cm platta säkert så kan jag ta sand/grus alá arkeolog försiktigt med borste utan att riskera att hugga av kabeln.

Håller med om att det låter otippat att kabeln ligger i 20cm platta men man kanske gjorde annorlunda för 70år sedan... :thinking:
 
R
Har inte sett att dessa ledningar ligger i plattan under dom år som jag varit i byggsvängen
bara om det är två plan
För det mesta då är avlopp till köket i bjälklaget eller går ner i vägg till undervåningen eller rakt ner bara
och elen kommer in på yttervägg genom att göra en krok runt huset till mätarskåpet
Sitter mätarskåpet på en stolpe så går kabeln närmaste vägen till EL-centralen
Men det kan finnas avarter men inte troligt i ditt fall
 
R
Edit , det med att hitta en kabel under en platta med instrument kan du nog glömma ,
Den nog ligger djupt med armerad betong mellan instrument och kabel , ligger den i plattan kan det gå
 
R rävlyan skrev:
Edit , det med att hitta en kabel under en platta med instrument kan du nog glömma ,
Den nog ligger djupt med armerad betong mellan instrument och kabel , ligger den i plattan kan det gå
Det finns sökare för kabel i jord, äger en själv, är det fler kablar så finns det klammer man sätter på den kabeln man vill söka efter om de nu går åt olika håll i marken.
 
Vart har du mätarsäkringarna?
 
Ok, tack, det låter toppen och precis det svar jag hade hoppats på :)

Skulle också tro att kabeln går kortaste vägen från elskåpet in under grannens hus.

Bostadshuset i sig har torpargrund 50cm över markplan men garagedelen där badrum finns har gjuten platta 50cm lägre, Vet inte om detta kan påverka kabeldragningen mellan grannarna?
 
R
Under grannes hus ??? tror inte det , fanns det huset före eller efter el till det hus du pratar om ?
Finns ett bra sätt att få reda på det , kontakta ledningskollen , man skriver in sig på nätet
Den är avgiftsfri och alla som kan ha något i mark kommer att tala om var deras ligger
Säg att du ska gräva för ny grund utmed ditt hus
Hoppas att ditt mätarskåp sitter på husväggen då
 
J JoelN skrev:
Vart har du mätarsäkringarna?
På en vägg strax utanför det tänkta utbyggda badrummet. Kabeln går där rakt ner i backen.

Ganska precis vi trekantsmarkeringen på ritningen.
 
R
Perfekt då kan du få reda på en del var kabeln ligger fram till mätarskåp , det är inte din kabel
Är du hemma när dom kommer kan du fråga , kan du se hur den går in mot """ någonting ""
dom brukar inte vara oävna
Be dom kontakta dig när dom ska komma , men ibland fixar dom en ritning , det finns sådana
hos nätägaren om inte så är dom tvungna att komma ut
 
R rävlyan skrev:
Under grannes hus ??? tror inte det , fanns det huset före eller efter el till det hus du pratar om ?
Finns ett bra sätt att få reda på det , kontakta ledningskollen , man skriver in sig på nätet
Den är avgiftsfri och alla som kan ha något i mark kommer att tala om var deras ligger
Säg att du ska gräva för ny grund utmed ditt hus
Hoppas att ditt mätarskåp sitter på husväggen då
Japp, hela längan med hus byggdes samtidigt.
Har en tidigare ritning där hus nr tre har inkommande från gatan och sedan går där kabel upp till grannen (hus två) vårt hus (hus ett) och på liknande sätt till hus fyra och fem.

Ritningen som jag bifogade fick jag via ledningskollen, mkt smidigt!
 
R
Har nog missat något , är det en annat hus ( ägare ) som ligger i nederkant av din ritning ?
Är det så , behöver du inte vara orolig för att det ligger någon kabel i platta eller på spaddjup
Den ligger säkert i rör/slang på min 60 cm under markyta och kanske tillsammans med VA
i samma grav och då är det djupt
 
  • Gilla
wretan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.