Hallå hallå!

70-tals-hus, badrum på övervåningen som renoverades dåligt av förra ägaren för cirka 12 år sedan. Framför allt är det golvbrunnen som är dåligt gjord och klämringen är inte som den ska. Det syns säkert på bilderna!

Frågan nu gäller dock vattenlåset. Öppnade för att rensa (behovet av det syns nog också på bilderna) och jag undrar om jag gör något fel när vattenlåset ska tillbaka. Det verkar ligga helt löst och ser inte ut att sluta tätt alls. Det går att snurra på men inget läge känns speciellt "rätt". Det wobblar så att säga runt i brunnen. Mellanrum hur man än vrider, markerade i rött i bild. Det går inte heller att lyfta upp det ur brunnen pga klämringen? Så jag undrar:

1. Kan man få upp vattenlåset, och i så fall hur?
2. Hur ska man få tillbaka vattenlåset så att det sitter rätt?
3. Det börjar släppa plastmaterial från området markerat med blå pilar - hur illa är det?

Mellanrum som uppstår när man flyttar runt vattenlåset
Bild på öppen golvbrunn med ett löst sittande vattenlås och synligt mellanrum markerat med röda pilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mellanrum samt sönderfallande plastmaterial
Närbild på en golvbrunn med ett lös passande vattenlås, markerade mellanrum och lossnat material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Brunnen verkar vara en Joti men har inte hittat exakt modell.
 
Försökt att skruva på klämringen med det lilla vredet för skruvmejsel, men det bara klickar och hoppar runt. Klämringen rör sig icke fast den lilla skruven gör det.
 
Inte nått bra svar men en klänning ska man väll inte lossa alls, den ska väll sitta där den sitter, det är den som klämmer fast tätskiktet?

Om man har blandat delar från olika brunnar så ser det ut som ett "kletijobb"
 
T TheGame skrev:
Inte nått bra svar men en klänning ska man väll inte lossa alls, den ska väll sitta där den sitter, det är den som klämmer fast tätskiktet?

Om man har blandat delar från olika brunnar så ser det ut som ett "kletijobb"
Ja den ska nog sitta där den sitter, men visst ska man kunna ta ut vattenlåset? Att det är ett kleti-jobb är inget tvivel om. :crysmile: Golvbrunnen skulle naturligtvis bytts, bland annat.
 
Jag kan inte uttala mig om det är något galet med din brunn. Däremot kan jag dela med mig av en erfarenhet från en av mina golvbrunnar i mitt nya hus.

Första gången jag hade lös vattenlåset i tvättstugan fick jag inte tillbaka det. Var som att det inte ville suga fast. Jag ringde röris som sa att det kunde vara så. Han tipsade om att jag skulle smörja packningen med något. Med lite diskmedel eller liknande gick det hur fint som helst. Inga problem därefter.
 
  • Gilla
Bamboozled
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Jag kan inte uttala mig om det är något galet med din brunn. Däremot kan jag dela med mig av en erfarenhet från en av mina golvbrunnar i mitt nya hus.

Första gången jag hade lös vattenlåset i tvättstugan fick jag inte tillbaka det. Var som att det inte ville suga fast. Jag ringde röris som sa att det kunde vara så. Han tipsade om att jag skulle smörja packningen med något. Med lite diskmedel eller liknande gick det hur fint som helst. Inga problem därefter.
Tack, jag drog på ordentligt med diskmedel samt wobblade runt låset och försökte komma åt under kanten bäst det gick. Känns som att den undre koppen också åker runt.

Med lite tryck uppifrån verkade den hamna hyfsat rätt, även om det syns lite glipor ändå. Hoppas o-ringen gör det den ska där under. Trycket (och lite hjälp från diskmedel säkert) var alltså tricket, kombinerat med lite flyt så att den undre koppen hamnade på plats!
 
  • Gilla
Alwi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.