Y
Hade svårt för komma på en bättre rubrik. ;)

Säg att man häller i vatten i toan, såpass så det rinner över vattenlås-kröken, då hörs det så himla väl. Ibörjan så blev jag stressad då man fick intryck att den läckte för det lät precis som om man spillde rätt på golvet.

I min teori så bör inte detta egentligen inte bero på själva toan utan något med golvet?
Kan avloppsröret i/under golvet ligga för nära så golvet förstärker rinn-ljudet?

Någon som har haft erfarenhet och löst detta världsproblem? hehe :)
 
Låter nästan som att det inte är tätt runt anslutningen.
 
Y
Jasså, kan det vara så lätt alltså. Får ta en kik. *blir nästan lite glad och hoppfull* ;)
 
M
Tvivlar.., för då bör det lukta avlopp, det blir ju öppet rakt ut till stammen.. Tror snarare att det bara är ett ljudfenomen, som tar vägen upp från stammen ut i rummet. Kanske har du en vägghängd stol, som sitter lite oisolerat över stammen? Eller att stolen sitter på en övervåning med stamman ner väldigt nära stolen, då kan det vara droppet som ekar upp från "underjorden" :)

magentis
 
Y
Nej denna stol är på golvet på entréplan, fast grunden under är ju som en stor källare och jag beklagade mig i en annan tråd över hur det låter när man går på golvet samt använder dammsugaren å så. Har inte vågat använda den andra toan som råkar vara vägghängd så vet inte om de låter lika där också.
Fast tycker ju inte det bör vara så ljudligt så man hör vattnet rinna i avloppröret, hehe.

världsproblem, jajamen ;)

--------

Edit, nu när jag stod och rakade mig så märkte jag både ljud och kände med foten vibrationerna av skvalpandet... Fasar för att behöva krypa under huset för kika om röret ligger tryckt upp mot golvet?
 
Redigerat:
Kan avloppsröret ha lossnat? Kan det då vara så att det som spolats ner i muggen har hamnat på annat ställe?
Gå ner och kika, jag har hört talas om sån't här förut.
Om du inte vågar gå ner så lyft av muggen och se hur det ser ut.
 
M
Golvet verkar enligt din beskrivning "tomt", så där har du nog anledningen till så mycket ljud. Hela mellanrummet från golv uppe, till tak i källaren, blir då en enda stor resonanslåda, vilket kan förstärka ljud otroligt mycket...
Beroende på hur golvet är lagt, å hur mycket jobb du vill lägga ner, så finns lite olika lösningar att välja på, för att tysta golvljuden.. Men nån form av fyllning måste det till, om nu det här skulle vara ett problem. Tyvärr förklarar det inte problemet med lukten.

magentis
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.