Hej.

Bor i Skåne och har just nu strömavbrott efter stormen. Sen 06 imorse.
Vattenläckagelarmet gick igång för en stund sedan vid ena golvvärmefördelaren och jag ser att det droppar vatten från toppen av den övre avluftaren.

Flamco flexvent är märket.

Jag skruvade åt på toppen och la in lite handdukar samt torkade upp det lilla som runnit.

Har det något med att golvvärmen står stilla som gör att den börjat släppa igenom vatten eller varför blir det såhär? Är det något man bör kolla på i samband med att elen kommer tillbaka sen eller ska jag stänga av till och från för att sedan smyga igång det när systemet funkar igen?

Golvvärmefördelare med vattenläckage och handdukar vid avluftaren för att torka upp spillt vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golvvärmefördelare med synlig vattenläckage och handdukar för att torka upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Golvvärmefördelare med rör, vred och avluftare, droppar vatten och handdukar syns för att torka upp läckaget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ser inte att strömavbrott skulle orsaka detta utan tror det är en tillfällighet. Det är lägre tryck vid avluftaren nu än när pumpen går.

Det kan ha hamnat smuts i avluftarens utlopp så att den inte riktigt sluter tätt. Kan lösa sig om man öppnar manuellt och släpper ut en liten skvätt vatten så att det sköljer rent.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Jag ser inte att strömavbrott skulle orsaka detta utan tror det är en tillfällighet. Det är lägre tryck vid avluftaren nu än när pumpen går.

Det kan ha hamnat smuts i avluftarens utlopp så att den inte riktigt sluter tätt. Kan lösa sig om man öppnar manuellt och släpper ut en liten skvätt vatten så att det sköljer rent.
Nej jag har ingen aning, det kom i samband med elavbrottet iaf. Jag har haft loss hela plastlocket och torkat men nu har jag skruvat ner båda plastlocken så får vi se.

Öppna manuellt, menar du då öppna i botten och släppa ut lite vatten den vägen och se om det följer med något skit?
 
Jag menade att du öppnar på röda ratten som om du ville avlufta manuellt så den får en chans att skölja rent om det nu är någon lös smuts i ventilen som hindrar att den håller tätt.

Min bild är att installatörer gärna stoppar in automatluftare som lite extra säkerhet mot problem för att slippa återkomma alltför snart, man att dessa luftare ställer till med mer problem än vad de hjälper.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Jag menade att du öppnar på röda ratten som om du ville avlufta manuellt så den får en chans att skölja rent om det nu är någon lös smuts i ventilen som hindrar att den håller tätt.

Min bild är att installatörer gärna stoppar in automatluftare som lite extra säkerhet mot problem för att slippa återkomma alltför snart, man att dessa luftare ställer till med mer problem än vad de hjälper.
Okok ja jag har ju haft den helt öppen när jag torkade men får testa det sen igen när systemet är igång igen. Nu verkar det tätt eftersom jag stängt de båda röda plastlocken.
 
L Leafy skrev:
Okok ja jag har ju haft den helt öppen när jag torkade men får testa det sen igen när systemet är igång igen. Nu verkar det tätt eftersom jag stängt de båda röda plastlocken.
Gott så långt. Du kan behöva fylla på systemet för att komma upp i rätt tryck igen om avluftaren har läckt/öppnats.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Gott så långt. Du kan behöva fylla på systemet för att komma upp i rätt tryck igen om avluftaren har läckt/öppnats.
Det är inte mycket som runnit ut,max nån DL totalt annars skulle det varit blötare på gips o träregel, mätaren har inte rört sig på tryckkärlet så det är nog lugnt
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.