Hej alla, detta är mitt första inlägg på detta eminenta forum.

Bor i radhus från 80-talet, bostadsrätt, och håller på att sätta in nytt kök.
Vatten och avlopp är inkopplat, och nu är det tydligt att det rinner undan dåligt i vasken.

Med det tidigare köket provade jag att öppna ett luftningslock som satt på avloppet precis innan det försvann ner i golvet. Med detta lock öppet rann vattnet undan kanon. Men det kunde jag ju inte ha öppet pga stanken såklart. Då löste jag mitt problem genom att lossa lite på ett liknande lock högre upp på avloppet. Det luktade lite men det gick.

Med det nya IKEA-avloppet finns inga sådana möjligheter. Eller fusklösningar, om ni så vill. Jag har provat att dra upp den ledade avloppsslangen lite från "hålet" i golvet så att luft kommer in och då töms vasken på nolltid. Det måste alltså luft in i systemet på nåt sätt.

Kollade avluftningsröret på vinden, det mynnar ut på taket i nån slags ventil. Röret har ett avskruvbart lock som jag lätt nådde från vinden, men där hittade jag ingen rykande pistol precis.

Är det nåt man kan rengöra i ett sånt här avluftningsrör? Känns som om det är stopp nånstans. Ska man stoppa ner en sån där "snurrvajer" och rota runt? Kan ventilen på taket geggat igen? Eller skäller jag uppför fel träd?

Tacksam för svar!
Mvh Henrik

EDIT: Med locket av på avluftningsröret på vinden sker ingen märkbar förbättring
 
Redigerat:
Välkommen till forumet.

Är du säker på att avluftningsröret ens är anslutet till stammen? Du skulle kanske kunna få dit en vaccumventil under diskhon? Märkligt att det påverkar så. Jag har ingen avluftning alls i mitt hus och det funkar fint. Blir inga tömda vattenlås heller.
 
Jag har ingen aning om luftningsröret är anslutet till stammen. Men det borde det väl? Varför bemödar man sig annars med att sätta dit ett?

Och jag är nöjd med avrinningen i badrummen. Köket verkar ligga längst bort i från luftningsröret, kanske det som är fel.
 
Kan ju vara så att det varit anslutet men ngn gång vid en renovering eller liknande så anslöts det inte igen. Det är vanligt att gamla rör sitter kvar även om de inte används så länge de inte är i vägen. Eller så har ngt kommit i röret. Eller så är det som du säger att det ligger för långt ifrån. Jag föreslår som sagt en vaccumventil.
 
Det finns små luftningsventiler som sätts på tex. anslutningstosen som används till diskmaskinen.
 
Problemet är löst. Det var inget annat än vanligt bonna-stopp i rören. Naivt att inte rensa ORDENTLIGT först. Körde ordentligt med rensvajer (kopplad till borrmaskin), propplösare och sugklocka. Nu rinner det som aldrig förr och ingen fuskluftning behövs.

Att man aldrig kan lära sig att underhållsrensa INNAN det blir fetstopp.

Tack för all input.
/Henrik
 
Skönt! :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.