Hej.
Har problem med att vattnet i toan stiger när man spolar.
Och ibland när jag duschar,hinner inte vattnet rinna undan.
Om jag lyfter upp vattenlåset i duschen så det blir en liten springa,då rinner det bra både i toan o duschen.
Vad kan vara felet.
Är det lite täppt längre bort i avloppsstammen eller kan det vara nått fel på luftningen som går upp i en garderob på övervåningen,med nån ventil,membran i
 
Luftningen är min gissning, då det funkar om du lyfter på vattenlåset.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nästan med 100% säkerhet så har du nästan stopp i avloppsstammen. Någonstans nedströms om där vattnet stiger. Det kan vara i trädgården om det är ett småhus.

(Jag bytte just ledningen i trädgården och den gamla betongledningen var nästan helt fylld med slam och lera, flera lokala svackor från läggningen när för 80 år sedan. Gav just detta symptom.)
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nästan med 100% säkerhet så har du nästan stopp i avloppsstammen. Någonstans nedströms om där vattnet stiger. Det kan vara i trädgården om det är ett småhus.

(Jag bytte just ledningen i trädgården och den gamla betongledningen var nästan helt fylld med slam och lera, flera lokala svackor från läggningen när för 80 år sedan. Gav just detta symptom.)
Funkade verkligen avloppet om du lyfte på vattenlåset, eller liknande?
Jag hade också problem med "nästanstopp" i dåliga Höganäsrör. Det gav samma symptom, förutom att det inte lättade utan vattenlås.
Men jag minns att det gav en del oväntade symptom också, så det är möjligt att du har rätt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jag är också inne på luftningen. Men då brukar det bli ett tomt vattenlås i toaletten efter spolningen också. Eller i alla fall väldigt lite vatten i kröken.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Är det stopp så flödet är dåligt så är det ju bara testa att vrida på vattnet i duschen och låta det stå på? Skruva bort duschmunstycket och stoppa slangen i brunnen direkt och mata på. Borde ju rinna över till slut om flödet är dåligt.
 
Claes Sörmland
A AG A skrev:
Funkade verkligen avloppet om du lyfte på vattenlåset, eller liknande?
Jag hade också problem med "nästanstopp" i dåliga Höganäsrör. Det gav samma symptom, förutom att det inte lättade utan vattenlås.
Men jag minns att det gav en del oväntade symptom också, så det är möjligt att du har rätt.
Det blev lite akut här så på slutet fanns ingen bättring. Men annars har köksavloppet fungerat bättre med öppet vattenlås.

Nu är det äntligen bytt efter alla år och först nu inser man hur illa det har varit. Man vänjer sig ju vid smådefekter.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det blev lite akut här så på slutet fanns ingen bättring. Men annars har köksavloppet fungerat bättre med öppet vattenlås.

Nu är det äntligen bytt efter alla år och först nu inser man hur illa det har varit. Man vänjer sig ju vid smådefekter.
Märkligt, man tycker ju inte att det borde göra någon skillnad.
Men som sagt hade jag också en del konstiga symptom. Oftast steg vattnet i toaletten för att sedan försvinna, och ta med sig allt vatten i vattenlåsen. Trots att det nästan var bomtätt i avloppet i källargolvet. Likaså brukade det komma gurglande ljud och annat. Allt tydde mer på stopp i avluftningen.
Men å så härligt livet blev sedan man äntligen åkte och hyrde en Cobra och bilade upp golvet och bytte rören. Gick och drog mig för det arbetet i 7 år innan jag äntligen vågade börja. Kändes lite dubbelt då det var avklarat på mindre än 2 dagar. Dragit sig så länge för något så snabbt:crysmile:.
 
Felet hittat.
Grävde upp hela sträckan på 100m mellan huset och trekammarbrunnen.
En meter innan trekammarbrunnen gick det en grov elkabel genom betongavloppet.
Visade sej att Sydkraft kört med en sån där grävling o lagt kabeln,och gått rakt igenom avloppet utan att upptäcka det.
Så mellan 4 o 5 år har de varit så
 
  • Gilla
AG A och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.