Vår toalett har börjat "låta" med ett svagt rinnande ljud. Man ser att vattnet rör sig svagt när man öppnar vattenbehållaren, och nästan osynligt att det rinner vatten nere i själva "toaletthålet".

Bifogar bild.

Helt okunnig på detta. Vad kan/ska jag göra och felsöka någonstans? Eller bör jag byta wc-stol?
 
  • Öppen toalettbehållare som visar inre komponenter som kan vara orsaken till rinnande ljud.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är också helt okunnig. Det låter väl inte bra i alla fall. Förhoppningsvis läcker det bara från tanken ner i stolen? Men låter väl som att man ska byta om det inte går att fixa någon tätning.

Kanske töm tanken helt och försök lokalisera felet först om du vill försöka fixa det? Säkert någon här som vet vad som brukar vara fel också.
 
  • Gilla
Mikaela123
  • Laddar…

Bästa svaret

Om det rinner vatten från en wc-stol så kan det i princip vara antingen fel på bottenventilen, den som påverkas av en knapp eller stång vid spolning, eller inloppsventilen (med flottören) som släpper på vatten efter spolning.

Är det en stol av något känt fabrikat brukar det alltid gå att köpa reservdelar. No namne-grejor kan vara svårare att fixa till.
 
  • Gilla
Mikaela123
  • Laddar…
E etompau skrev:
Om det rinner vatten från en wc-stol så kan det i princip vara antingen fel på bottenventilen, den som påverkas av en knapp eller stång vid spolning, eller inloppsventilen (med flottören) som släpper på vatten efter spolning.

Är det en stol av något känt fabrikat brukar det alltid gå att köpa reservdelar. No namne-grejor kan vara svårare att fixa till.
Tack för svar. Dessvärre no-name-fabrikat :(
 
M Magnusrex123 skrev:
Jag är också helt okunnig. Det låter väl inte bra i alla fall. Förhoppningsvis läcker det bara från tanken ner i stolen? Men låter väl som att man ska byta om det inte går att fixa någon tätning.

Kanske töm tanken helt och försök lokalisera felet först om du vill försöka fixa det? Säkert någon här som vet vad som brukar vara fel också.
Tack för svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.