Inuti en toalettcistern med rinnande vatten, en flottör och arm, och en rostfläckig tankbas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre toalettflottör och flottörarm ligger på en uppslagen tidning, vilket antyder felsökning av en toalett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej, jag behöver hjälp med en rinnande taolett av äldre modell. Vet inte hur jag ska felsöka.
Vet inte hur jag ska få loss flottör och flottörarm för att undersöka. Ventilbollen ser ut att vara ok.
Det verkar som flottören inte stiger när jag spolat men är inte helt säker.
 
Du måste identifiera var problemet sitter. Är det en läckande utloppsventil (bollen) eller är det inloppsventilen som inte stänger?
Kolla upp detta, därefter går det kanske att söka efter passande reservdel.
 
börjar den läcka direkt efter den har tagit in vatten så är det bollen som spökar
om det tar en liten stund innan den börjar läcka så är det intagningsventilen som spökar (rinner ut genom överloppsröret)
ta av cisterlocket och kolla när den tar in vatten
 
E etompau skrev:
Du måste identifiera var problemet sitter. Är det en läckande utloppsventil (bollen) eller är det inloppsventilen som inte stänger?
Kolla upp detta, därefter går det kanske att söka efter passande reservdel.
Jag har en likadan toalett som rinner. Har identifierad att det rinner över i röret upptill. När jag tar loss den svarta gummipackningen på bilden här och sätter tillbaka den om monterar tillbaka så slutar det rinna. Antar alltså att det är just där problemet är. Men efter nästa spolning börjar det rinna över i röret igen. Köpte ny sån packning och det ger samma effekt som att bara ta bort den gamla, rengöra och sätta tillbaka. Någon idé om hur det kan lösas? Hand visar en svart gummipackning och toalettens inre mekanism där det rinner över.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand håller en avmonterad toalettflottör med synlig svart gummipackning och vit mekanism.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en svart gummipackning framför en toalettstol där packningen har tagits bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.