När vi slog på ett element i huset (Gamla vattenradiatioer) så låter det som att man skruvade på vattenkranen. Rinnande vattenljud alltså. Vad kan det bero på? Vi luftade elementet och då kom det ut en massa luft. Det rinner mindre efter det, men har inte slutat helt.
 
Det är fortfarande luft kvar i elementet.
Jag känner inte till något knep för att få bort den om luftningskranen inte sitter vid den högsta punkten i elementet.
 
  • Gilla
Riggson
  • Laddar…
Ok, vi får fortsätta lufta då! Tack för svaret!
 
Det verkar som ni har för lite vatten i systemet. Prova att fylla på så ni har lagom övertryck i förhållande till höjden mellan expansionskärl och överkant på översta radiator.
 
Stäng av värmekällan, stäng av cirkulationspumpen, fyll upp expansionskärlet, öppna alla element på max, lufta alla element.


 
  • Gilla
robbanvt
  • Laddar…
"Prova att fylla på så ni har lagom övertryck i förhållande till höjden mellan expansionskärl och överkant på översta radiator."

-Hjälp, det lät svårt! Hur gör man då? Hur vet man vad som är lagom??
 
Det finns många personer på forumet med kunskap som säkert överstiger min när det gäller rimligt tryck och tillvägagångssätt, men jag försöker...

Har ni expansionskärl i källaren eller på vinden?

Om ni har i källaren skall det finnas en manometer vid expansionskärlet. 1 kilos övertyck innebär att vattenpelaren är 10 meter hög, så om ni har 8 meter från manometern till översta delen av översta radiatorn är trycket lagom och det finns möjlighet för vattnet att fylla alla radiatorer. Dock är det säkert luft kvar så du får fylla på värmesystemet allteftersom.

Om ni har expansionskärlet på vinden är det bara att fylla tills det rinner i skvallerröret och sen lufta - och upprepa.

Lycka till!
 
Tack för svaret! Men vi har en enplansvilla...alltså är expansionskärlet varken i källaren eller på vinden! ;)
 
I en garderob? Samma princip gäller men du behöver inte ha lika högt tryck.
 
"Prova att fylla på så ni har lagom övertryck i förhållande till höjden mellan expansionskärl och överkant på översta radiator."

-Hjälp, det lät svårt! Hur gör man då? Hur vet man vad som är lagom??
Har du ett öppet expansionskärl (sitter på vinden) så öppna påfyllningskranen och kör in vatten tills det kommer i signalledningen, den brukar mynna ut i pannrummet. Trycket är desamma som höjden på kärlet över pannan, sitter kärlet 10m över pannan får du 10m vattenpelare 10mvp=1bar=1kg. Har du ett tryckexpansionskärl så sitter det en säkerhetsventil vid kärlet (kärlet är oftast rött och sitter i pannrummet ;)) fyll tills det kommer från säkerhetsventilen. Då vet du att den fungerar också. Normalt tryck 1-1,5bar (villa 1,5 plan) börjar det stiga över 2bar kanske inte säkerhetsventilen fungerar. Anlita då någon som kan hjälpa dig.
Mvh Rogge
 
rogge_vvs_pl skrev:
Har du ett tryckexpansionskärl så sitter det en säkerhetsventil vid kärlet (kärlet är oftast rött och sitter i pannrummet ;)) fyll tills det kommer från säkerhetsventilen. Då vet du att den fungerar också. Normalt tryck 1-1,5bar (villa 1,5 plan) börjar det stiga över 2bar kanske inte säkerhetsventilen fungerar. Anlita då någon som kan hjälpa dig.
Mvh Rogge
Nja.. När jag gick vvs så sa man 0,1 bar/meter + 0,2 bar.. ::)
Så med 5meter höjd så 0,7-0,8 bar.. Sällan är mer än 5-6 meter i en 1 1/2 planare med källare..
 
Hej!

Har några ytterligare funderingar angående element. Jag har fyllt på vatten och luftat av alla element, men i ett av elementen på övervåningen blir det endast varmt i övre halvan på elementet, medans undersidan förblir kall. Vad kan detta bero på?
I ett annat element har ventilen fastnat och jag har lite problem att få loss den. Jag har skruvat loss termostaten och knackat, men jag vågar inte slå på allt för mycket, då jag är rädd att slå sönder den. Är det någon som har ett bra mekartips på hur man kan lossa ventilen utan att använda för mycket våld?

 
Johan75 skrev:
Har några ytterligare funderingar angående element. Jag har fyllt på vatten och luftat av alla element, men i ett av elementen på övervåningen blir det endast varmt i övre halvan på elementet, medans undersidan förblir kall. Vad kan detta bero på?
Förmodligen dåligt flöde. Kanske kärvar stiftet i ventilen, tryck det då ut och in, och dra ev. ut det försiktigt med en tång.

Om du har en avstängning på returen kanske den är delvis stängd?
 
2an skrev:
Nja.. När jag gick vvs så sa man 0,1 bar/meter + 0,2 bar.. ::)
Så med 5meter höjd så 0,7-0,8 bar.. Sällan är mer än 5-6 meter i en 1 1/2 planare med källare..
Nja, sambandet mellan höjd och tryck är ganska enkelt:
p=h*rå*g
Om vi antar vattnets temperatur vid 30 grader C till 995,64 kg/kubikmeter, så blir trycket vid 5 meter 5*995,64*9,82=48886 Pa. Det blir 0,48886 bar.
Hälsn. Hr messerwisser
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.