RoTe
Jag håller på att bli tokig på vår nyaste toastol. Den håller inte tätt för fem öre. Gummiblåsan är hel och ren men den tätar inte ett dyft ändå. Vad kan det bero på? Det är en sån där med två knappar. Knapparna fastnar oxå ibland... Problemet är iaf att blåsan inte tätar och inte att den inte slutar fylla på.

Just nu när jag skriver detta tätar inte blåsan alls! Vattnet rinner bara rakt igenom så vi kan inte ens spola toan nu. Vad tusan kan vara fel? Måste byta hela spolmekanismen?
 
det är inte något som sitter snett/bakochfram eller så? låter som om något skulle vara felmonterat
 
Plocka isär och smörj med silikon.
rogge
 
RoTe
rogge_vvs skrev:
Plocka isär och smörj med silikon.
rogge
Smörja vad?

Gummiblåsan får ganska snabbt en vit beläggning av vattnet som dock går bort väldigt lätt med varmvatten. Förr hjälpte det att ta bort denna man nu hjälper ingenting. Tror knappast något är felmonterat för den har ju fungerat och jag har inte satt något bakfram.
 
Gör rent sätet som "gummiblåsan" tätar emot. Använd tvålull eller liknande.
 
RoTe
Har haft två nya Gustafsbergsstolar och båda rann konstant. Vad vi gjorde var att "rucka" lite på sufflören, (tror jag den hette).

mvh
David
 
RoTe skrev:
[quote author=rogge_vvs link=1146227379/0#5 date=1146316397]
Smörja vad?
Titta igenom anvisningar nedan, plocka isär och smörj de delar som rör sig med silikonspray.
[länk]
rogge
Nä du, ingen av dom där toastolarna var ens i närheten av lika vår.

Vi har den som syns här:
http://www.gustavsberg.com/gustavsberg/IMAGES/SV-SE/PDF/MONTAGE/MONT-VANDALLOCK.PDF

Den modellen med två knappar.[/quote]

Vi hade samma problem med exakt samma modell som ni har plus att knapparna fastnade nere ofta osv.
Jag ringde Gustavsberg och fick hemskickat gratis utbytesventil:
19299U2937
Utbytesventil Twico II Duo
RSK: 7887022

Tog ett par minuter att byta, tänk på att du inte ska lossa den nedersta biten i cisternen den ska sitta kvar till utbytesventilen.
 
RoTe
wertok skrev:
[quote author=RoTe link=1146227379/0#6 date=1146336668][quote author=rogge_vvs link=1146227379/0#5 date=1146316397]
Smörja vad?
Titta igenom anvisningar nedan, plocka isär och smörj de delar som rör sig med silikonspray.
[länk]
rogge
Nä du, ingen av dom där toastolarna var ens i närheten av lika vår.

Vi har den som syns här:
http://www.gustavsberg.com/gustavsberg/IMAGES/SV-SE/PDF/MONTAGE/MONT-VANDALLOCK.PDF

Den modellen med två knappar.[/quote]

Vi hade samma problem med exakt samma modell som ni har plus att knapparna fastnade nere ofta osv.
Jag ringde Gustavsberg och fick hemskickat gratis utbytesventil:
19299U2937
Utbytesventil Twico II Duo
RSK: 7887022

Tog ett par minuter att byta, tänk på att du inte ska lossa den nedersta biten i cisternen den ska sitta kvar till utbytesventilen.
[/quote]

Tack för tipset!!
En ny spolanordning är på väg på posten helt gratis. :D :D :D
 
RoTe
Ny spolanordning monterad, funkar kanon! Snacka skillnad i konstruktion, helt sjukt. :)
 
RoTe skrev:
Ny spolanordning monterad, funkar kanon! Snacka skillnad i konstruktion, helt sjukt.  :)
Japp den nya funkar skit ;)bra
 
Även jag måste tacka för tipset. Ny anordning på väg. Bra service Gustavsberg! :D
 
wertok skrev:
Nä du, ingen av dom där toastolarna var ens i närheten av lika vår.

Vi har den som syns här:
[länk]

Den modellen med två knappar.
Vi hade samma problem med exakt samma modell som ni har plus att knapparna fastnade nere ofta osv.
Jag ringde Gustavsberg och fick hemskickat gratis utbytesventil:
19299U2937
Utbytesventil Twico II Duo
RSK: 7887022

Tog ett par minuter att byta, tänk på att du inte ska lossa den nedersta biten i cisternen den ska sitta kvar till utbytesventilen.[/QUOTE]

Hej

Vi, min syster och jag, har tre sådana här stolar med samma problem. Jag mejlade nyligen med Gustavsberg om dettta problem men svaret jag fick var att köpa nya ventiler. Det känns inte bra med tanke på att det troligen är ett tillverkningsfel som gör att knapparna fastnar. Betydligt äldre stolar fungerar ju hur många år som helst.

Ni har haft tur som har fått hjälp med detta.
 
Hej

Vi, min syster och jag, har tre sådana här stolar med samma problem. Jag mejlade nyligen med Gustavsberg om dettta problem men svaret jag fick var att köpa nya ventiler. Det känns inte bra med tanke på att det troligen är ett tillverkningsfel som gör att knapparna fastnar. Betydligt äldre stolar fungerar ju hur många år som helst.

Ni har haft tur som har fått hjälp med detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.