Som en del av er kommer ihåg så startade jag för något år sedan en tråd om Rinkabyrör, om man beställde där så skickades godset med DHL, (eller posten om det väger < 5kg). Man hade inget val.

Jag var då mäkta irriterad efterssom DHL inte funkar som transportör, de får upp godset till Stockholm på typ 1 dygn, men sedan tjuvhåller de på godset i 2 - 3 veckor innan det körs ut. Detta har jag råkat ut för vid ett antal tillfällen med DHL.

Tråden blev lång och bitvis infekterad med alla nöjda Rinkabykunder som tycket jag hade fel.

Nåväl, vi var många som hade denna erfarenhet av DHL.

Någon månad efter att jag startade tråden så kom Rinkabyrör ut med att man nu kunde välja själv om godset skall transporteras med DHL eller schenker.

Detta tycker jag var starkt av RInkabyrör att vara så lyhörda över kritiken (så hade det kanske inte skadat om DHL också hade tagit åt sig...).

Nåväl jag har inte behövt några VVS prylar på ett tag, men nu är det dags, jag skall byta ut husets sista direktel mot vattenradiator.

Så i Söndags kväll lade jag en beställning till Rinkabyrör, valde schenker som transportör. Kunde följa godset, det fanns i Stockholm på Tisdag morgon, och på Onsdag kväll vi 19. tiden kom Schenker med prylarna, efter att deras avisering hade ringt mig på tisdag eftermidag och föreslagit en bekväm kvällstid.

Detta fungerade helt perfekt! Helt lysande service!

Jag skrev ju i förra tråden att min erfarenhet av DHL är att de överhuvudtaget aldrig har levererat någonting till rätt plats på rätt tid. Det gäller både mina privata erfarenheter och i jobbet.

Sedan dess har de faktiskt brutit sviten, en firma skickade lite prylar med expressleverans från Indien till mig på jobbet, när jag fick klart för mig att de skickade med DHL, så gav jag upp direkt och förutsatte att prylarna var förlorade, ordnade en alternativ leverans (kostade 30 000 att ordna alternativ). Men de kom faktiskt fram på rätt dag till rätt kontor, trots att det var DHL, har aldrig hänt förut.

Men som sagt Rinkabyrör med Schenker som transportör funkar perefekt!
 
  • Gilla
-PC-
  • Laddar…
Jag kan bara hålla med om kritiken om dhl. De lyckades slarvabort hela min beställning ifrån rinkaby rör för ett par år sedan. Dessutom ljög dom flera gånger om att de skulle leverera sakerna nästa dag när de ringde ifrån kundtjänst på rinkaby. Det gick så långt att rinkaby skickade en helt ny försändelse värde ca 15000 kr till mig. Den gick som tur var fram. En månad efter att jag fått de nya sakerna började de hitta mina paket uppe på dhl och vägrade lyssna på mig att de skulle gå i retur till avsändaren i stället för till mig. Det roliga var att det var tre kolli och de hittade ett kolli i taget som jag fick ringa till rinkaby och säga att de vägrade lyssna på mig om returen. Vilken soppa det var men rinkaby skötte sig bra och de blev lika lurade som jag av Dhl.

Mvh Johan
 
Jag funderar på om DHL har kommit till någon sorts sjukdomsinsikt. Beställde 27 liter motoröl från Tyskland och detta skickades med DHL. Beställde torsdag natt, skickades fredag och fanns i stockholm redan under helgen. Därefter gick det dock inte att spåra paketet..... Favorit i repris?

Nej, det visade sig att det vara Kgl Postverket som körde ut lådan till min dörr. DHL har väl insett att dom inte kan hantera lokal logistik och transport....
 
Alla de stora bolagen har problem, i mer eller mindre omfattning.
Allt berorpå vilken personal det är som har hand om din transport.
Vi märker det så väl på jobbet, när det kommer en ny chafför så havererar leveranserna totalt en period tills chafören lär sig hitta. Brukar ta en vecka...
Vissa lär sig aldrig, utan är helt likgiltiga inför sin arbetsuppgift.

Ibland kan det bero på ledningen, har en chafför nu som är uppgiven för han får inte alltid sina upphämtningar från transportledaren, utan han åker runt och chansar på var det finns gods att hämta.

Som privatperson är det naturligtvis inte lätt att veta hur det ligger till på sin ort.
 
DHL som vi internt kallade DetHänderLångsamt är en hopslagning av flera företag. Min erfarenhet är att kurirverksamheten, ursprungliga DHL i sverige fungerar bra. Tunggods och vägtransporter som integrerades på 2000-talet? Är väl sådär... Väntade en vecka på en hundgård så jag vet hur du känner dig.. :)
 
Mikael_L
Jag tror vi kom fram i den där rinkaby-dhl-tråden att det är beroende på vilken lokal dhl-terminal man har, t.ex. här i Uppsala funkar DHL nöjaktigt.
Jag har än så länge aldrig haft några problem med DHL här.

Vare sig försändelsen kommer från Rinkaby eller någon annan.
 
Jag har alldrig haft problem med DHL Express lev, varesig privat eller i jobbet. Senast 409shop HongKong, 1v leveranstid inklusive att jag ändrade levadd till jobbet eftersom dom ville komma dagtid.

Däremot är långa leveranstider med lastbilsgods inom landet frekvent :(
 
Mikael_L
Nu har rinkabyrör + DHL ännu en gång lyckats helt perfekt med en leverans.

Jag beställde i ons kväll förra veckan. Fick SMS-avisering på tors !!! :O att utkörning sker under fre.
Nu kunde jag inte ta emot det då, så jag hämtade paketen från servicecentret på mån.

En leverans från Bynor, las samma kväll, skickades med DHL på samma ultrasnabba tid och även detta hämtades således ut av mig i måndags.


Så jag fortsätter att framhålla att det måste bero på vilket DHL.-kontor man har att göra med, om man har problem.
 
Beställde upp till jämtland, det tog 3 dagar med dhl. +++++
 
MathiasS skrev:
Nej, det visade sig att det vara Kgl Postverket som körde ut lådan till min dörr. DHL har väl insett att dom inte kan hantera lokal logistik och transport....
Alla DHL-transporter från Tyskland går ut med posten i Sverige av någon anledning. Det går inte att spåra på www.posten.se med kolli-id från DHL, men om du ringer Postens kundtjänst så kan dom ge dig ett "konverterat" kolli-id för ditt paket som kan spåras (under förutsättning att paketet har anlänt till Sverige, tror jag...).

Funkar alltid för mig (vilket som sagt det aldrig gör med "riktiga" DHL-leveranser...).

/fth
 
Beställde produkter från en leverantör som skickar med DHL, valde till tfnavisering för extrakostnad, grejerna skulle levereras dagen efter, höll mig i stan hela dagen och väntade på tfn samtal från DHL, inget samtal vid 16, behövde grejerna till en kund vid kl 14 egentligen, åkte hem och så har de klistrat lapp som nästan är omöjlig att få bort från dörren, kund ej hemma och ett nummer.

Fick vänta ytterligare en dag och själv åka till terminalen och hämta paketet. Drar av extrakostnaden för den uteblivna tfnaviseringen och så får leverantören ta de med DHL. Förjävligt att de inte ringer!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.