vad är det för krav på ringlina / jordtag vid potentialutjämning vid nybyggnation?
får olika svar beroende på vem jag frågar
 
Kommer du att få här också.

Protte

För åskskydd är en ring (ansluten till allt metalliskt) runt huset bra.
 
Du behöver ingen ringlina för vanlig potentialutjämning och åskledare rekommenderas inte för de flesta byggnader.

Anslut PU-skenan till inkommande PEN eller PE beroende på om det är 4- eller 5-ledarsystem.
 
betongplattans armeringsnät bör dock anslutas till PUS
 
Som sagt, inget krav. Det är bara metallprylar som finns i konstruktionen i bottenplattan som bör/skall anslutas. Och lämpligen även saker som metallrör i VVS anläggningen.

Ett bra jordtag behövs bara om du har en reservkraftsanläggning....., annars duger nätleverantörens.

(Kravet på PUS anslutning av armeringsjärn i bottenplatta är enligt min uppfattning klart överambitiöst i en vanlig villa. Djurstallar etc är en annan sak och kan därmotiveras med ganska vettiga argument.)

Sen är det en annan sak att om man ändå har en uppgrävd grund så är kostnaden för en ringlina runt huset ganska liten, och man har då en bra billig investering för framtida reservaggregat & åskledare.....
 
mitt råd är att om du har 4-ledarmatning till huset, och det inte är alllt för besvärligt att kasta ut några meter lina i fuktig jord så kan du lika gärna göra det, det höjer säkerheten något, om än obetydligt.
om det bara är torr sandjord omkring så är det bara slöseri med tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.