Jag behöver en 12V, 500mA power supply för att driva en uppsättning parallellkopplade högtalarvolymkontroller med IR-förlängare som ingår i multiroom-systemet som jag håller på att bygga. Och nu noterade jag att biltema säljer ringledningstransformatorer för en femtiolapp. Och då dessa är specade för 12V och 8 VA så borde det innebär att de kan ge en 0,66mA vid 12V.

Det här verkar ju helt perfekt. En enkel, billig transformator som ger tillräckligt med ström, och som kan monteras fast. Och lasten borde vara liknande en vanlig ringklocka, dvs korta stötar. Finns det någon hake? Om inte så borde det väl bara vara att installera den i en normkapsling i teknikrummet. Kanske med en dvärgbrytare så att man kan slå av strömmen till den.
 
Redigerat:
Skall volymkontrollerna matas med växelspänning? Om ja ser jag inga problem.
 
Vill volymkontrollen ha växel- eller likström? :)
 
Likström var det! Tusan, där försvann min fina idé :mad:.

Får väl bli en sån här, eller så slaktar jag någon gammal PSU som ligger i elektroniklådan och skräpar.
 
Redigerat:
Den såg ju ut att funka också. Visserligen ska volymkontrollen ha 500mA och transformatorn kan ge 1,25A men det borde väl inte vara något problem?
 
Nej nej, inga problem, volymkontrollen tar bara den ström den tycker sig behöva :)

Förutsatt att den får rätt spänning.
Vid överspänning kan den nog dra lite mer ström än vad den egentligen hade tänkt sig... ;p
 
Jag brukar rota fram någon gammal väggvårta från skrotade elektronikprylar. Högtalare till datorer, t.ex. går ofta på 12V.
 
mycke_nu skrev:
Jag brukar rota fram någon gammal väggvårta från skrotade elektronikprylar. Högtalare till datorer, t.ex. går ofta på 12V.
Jag letade fram en sån och mätte upp spänningen med en multimeter, och den gav 20,5V.

Beror det på att den var obelastad, eller på att det var skräp från Jula?
 
pelpet skrev:
Jag letade fram en sån och mätte upp spänningen med en multimeter, och den gav 20,5V.

Beror det på att den var obelastad, eller på att det var skräp från Jula?
De brukar oftast ha högre volt vid tomgång/olastad. Lägger du last på den tex lampor så Kommer det sjukna till angivna värdet.
 
pelpet skrev:
Jag letade fram en sån och mätte upp spänningen med en multimeter, och den gav 20,5V.

Beror det på att den var obelastad, eller på att det var skräp från Jula?
Vad har den drivit från början? Var den märkt med 12V? Var det en järnkärnetransformator (stor och tung) eller en switchande spänningsomvandlare (avsevärt mindre och lättare)?

Det kan hända att en enkel och billig switchande spänningsomvandlare kryper upp så högt när den är obelastad. Den borde i så fall sjunka till rätt spänning även med en mycket låg last. En oreglerad nätadapter med järnkärnetransformator har högre tomgångsspänning än märkspänning, men så mycket som från 12 till 20 volt skiljer det inte.

Ett annat alternativ är att det är exempelvis en laddare för NiCd-batterier som lämnar konstant ström snarare än konstant spänning.
 
Det var en liten switchande spänningsomvandlare som laddar en simpel arbetslampa från jula. Märkt med 12v.

Det är konstant spänning jag behöver. Jag får testa och lägga på en last och mäta i serie med den.
 
Hmm.. jag la på en 34V 3W dekorationslampa och mätte upp 17V. Och omvandlaren är på 300mA. Om jag räknar rätt så borde lampan dra en ström på 88mA. Och det sänkte spänningen med 3,5V. Så om spänningsfallet är linjärt så borde omvandlaren ge knappt omkring 10 Volt vid 300mA last. Vilket iofs inte är önskvärt.
 
88 ma vid 34V. Nu fick den bara 17V och borde då dra 44 ma. Nu är det inte säkert att spänningsfallet är linjärt mot belastningen, men jag tycker inte att det verkar vara en lämplig omvandlare för ändamålet.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.