Halloj....tänkte kolla om det e grönt o använda en tyristordimmer till ringkärnetrafos....har för mig jag sett att man ska ha en universaldimmer lr liknade till det.
 
Hej !
Tyristorn måste klara induktiv belastning dvs. traditionella trafos eller lysrörsarmaturer. Det kommer att brumma och du kommer aldrig kunna reglera ända ner till noll.
 

Min tunga magnet trafo brummar som en katt då man "dimmrar". Betyder det att jag har fått fel dimmer iaf? Det står att den ska klara lågvolt med standard trafo.

Måste jag byta ut trafon eller dimmern vad är billigast?

///Johan
 
jo men jag tänkte att en ringkärnetrafo kanske fungerade på samma sätt som en konventionell trafo. men det va la fel!
 
En ringkärna fungerar precis som en konventionell, men med mindre förluster. En dimmer som klarar en vanlig trafo skall funka även där.
 

Är det någon som kan förklara vad som orsakar brummandet?

///Johan
 
En normal växelspänning är sinusformad och stiger mjukt och sjunker mjukt, när du kör med dimmer blir varje våg klippt helt tvärt, det gillar inte trafon som vill att magnetfältet skall vara oförändrat (induktiv last) och då uppkommer brummet (lite grovt beskrivet !)...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.