Jag vill, på något sätt, fästa en ringbult eller ögleskruv i ändan på ett metallrör. Jag undrar hur man enklast gör detta? Konstruktionen behöver tåla lite drag i rörets längdriktning så något som skapar friktion mot insidan tänker jag är att föredra. Rörets innerdiameter är 15,2mm
Ringbult med gängad ände för fastsättning i konstruktioner.
eller
En ringbult eller ögleskruv isolerad mot vit bakgrund.

in här:

Ett svart metallrör med synlig ände, pekad på av en gul pil, mot grå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder





Lösningar jag funderat på:
  • Expander som greppar tag mot insidan röret. Enkel lösning men jag hittar ingen som säljer, kanske söker på fel begrepp?
  • Epoxy. Vet inte hur starka dragkrafter det tål men jag tänker det borde gå.
  • Svetsa fast en bricka med mutter på baksidan (kanske enklast men har inte svets).
Tacksam för input och även tips på var en eventuell expander säljs (gärna online).
 
Du skulle också kunna göra hål i ringbulten och motsvarande i röret, sedan slå en sprint genom.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Du skulle också kunna göra hål i ringbulten och motsvarande i röret, sedan slå en sprint genom.
Sant, hade jag inte tänkt på. Blir bra dragstyrka iallafall Nu vill jag gärna att bulten är fixerad så att den inte kan röra på sig, går iofs få till så länge diameter på bult matchar innerdiameter på röret. Enda minus är att sprinten sticker ut från röret och då det är något man skall kunna greppa kan det tänkas det stör, men bra uppslag. Tack.
 
Hur ska den användas? Har du tillgång till andra änden? Går ju att köra en gängstång igenom och sätta mutter på ena sidan och ögla med hona på andra.
 
C C.Lundin skrev:
Hur ska den användas? Har du tillgång till andra änden? Går ju att köra en gängstång igenom och sätta mutter på ena sidan och ögla med hona på andra.
Gillar tanken men hela anordningen är som ett telskopskaft, d.v.s längden på hela stången är inte fast utan variabel. Bra lösning annars.

Har tillgång till båda ändar (skall vara ringbultar i båda) men variabel längd som sagt.
 
A Anderscurl skrev:
Stjärnmutter till cykel borde fungera bra. Beroende på dimension på rör och gänga.

[länk]

Hur fungerar den rent mekaniskt? Man trycker in delen med vingar i röret och så stretar vingarna mot insidan röret när man gängar i bulten? Smidig lösning annars. Tror du det håller för mkt kraft säg hänga 20kg från ringen i rörets längdriktning?
 
Den här verkar ju annars avsedd för det eller (mindre dimension så klart)?

Expander i svart termoplast avsedd för runda rör med skruv och mutter i förzinkat stål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Svetsa...
Om det inte finns nån i bekantskapskretsen som har en Mig eller Tigsvets så har de flesta äldre/mindre bil(verkstäder) en svets.
Tar max en minut att fixa.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
D doubleH skrev:
Svetsa...
Om det inte finns nån i bekantskapskretsen som har en Mig eller Tigsvets så har de flesta äldre/mindre bil(verkstäder) en svets.
Tar max en minut att fixa.
Heheh jo precis. det är ju onekligen den enklaste.. kanske plötsligt fått en bra orsak skaffa en svets ;)
 
L Lini skrev:
Hur fungerar den rent mekaniskt? Man trycker in delen med vingar i röret och så stretar vingarna mot insidan röret när man gängar i bulten? Smidig lösning annars. Tror du det håller för mkt kraft säg hänga 20kg från ringen i rörets längdriktning?
Vet faktiskt inte hur mycket dragkraft en sådan klarar. Men 20kg känns spontant inte som några problem. Jag hade dock sett om ingen kan svetsa i en bricka med mutter. Vart i landet finns du?
 
Jag köpte en svets ;) Tack för er input
 
  • Gilla
Joe Rönnlun och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.