Godkväll!

Har ett fritidshus i östergötland och har en liten fråga.
Har hört att man på något sätt ska kunna ringa igång elen/elementen med hjälp av ett relä.
Någon som har detta?
Jag har ingen fast telefon eller jack i huset så allt måste fungera mobilt.
Börjar ju bli kallt och önskar installera detta så snart som möjligt.
Tacksam för svar.

Mvh
 
Sunwind (http://www.sunwind.se/) har nånting som heter stugvakten, rätt dyrt men flexibelt.
Lego Elektronik (http://www.legoelektronik.se/) har också nåt liknande.
Ovanstående kan även styra fotogenkaminer mm.
Dessa verkar ha lite enklare produkter om man bara vill aktivera ett eluttag eller två, http://www.svenskstugservice.se/Larmochfjarrstyrningavel.htm

De flesta fjärrstyrningar är gjorda för GSM så det är inga problem att man inte har fast telefon bara man har GSM-täckning.
Själv har jag lite bakvänt i fritidshuset; ingen fast el men fast telefon...
 
Jag har ett system från NEXA (NEXA Heatlink GSM A22, från dom där som gör trådlösa eldosor du vet ?)

Det kostade 3500 kr för styrenhet (med GSM) med 5 olika styrutgångar (trådlösa) samt ca 100 kr per kontakt. Det finns både inbyggda och vanliga "vägguttag". Dessutom har den larm för om strömmen går (samt batteribackup), och man kan ställa den på att hålla en 3-5 gradig underhållstemperatur central mm

Denna sköts genom att jag skickar ett SMS med olika kommandon, och får svar via SMS.
Jag använder den till att styra tre st element samt upptiningsledningen för vattnet.
Jag har ett kontantkort i enheten i fritidshuset för detta ändamål - som jag får fylla på med ngn hundring då och då (en gång hitills :))

/K
 
Redigerat:
Googlat på detta halva dagen...
bonab.se har grymma grejjer men jag vet inte om dom säljer till privatpersoner. Dessutom bör man vara el-teleteknisk + programmerare för att utnyttja deras produkter.
MAn behöver inte gå längre än till kjell.com dom har gsm moduler. Kan ta emot larm respektive sända tillbaka en reläutgång för att starta värme.
Se till att kommunikationen är dbbelriktad när ni käper sånna grejje.
Man vill ju både kunna ta emot larm från... och styra värmen till... stugan
 
Nu börjar detta bli aktuellt för vår stuga. Har det hänt ngt på den här fronten sedan sist? Jag behöver slå på en kupévärmare i köket några timmar innan vi är där, så det jag söker är ngt som slår på ett uttag och är relativt billigt.
 
Mitt inlägg hör kanske hemma i stenåldern, men varför krångla till det?
Om man vet ungefär när man tänker besöka fritidshuset, varför då inte en eller flera veckotimers från Classe, nr 36-2899, pris 49 kr/st.
"Förr" brukade vi använda sådana fast inte från Classe. Ja, jag vet, det finns några nackdelar, men det fungerar.
 
Det här handlar väl mer om när man inte vet när man kommer åka dit.
 
"Det här handlar väl mer om när man inte vet när man kommer åka dit."

Jo, det är ju sant och dessutom så har nog TS fixat det hela eftersom tråden är från 2008
 
Jo men Kurtivan ryckte nytt liv i tråden i går...
 
O
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.