Min fråga handlar om det finns en praxis hur lång tid som är skäligt att vänta tills en besiktnings anmärkning är åtgärdad?Slut besiktning Sep 2010.
Jag var i kontakt med husföretaget i December 2010. Dom skulle åtgärda parkett skador och byta ut diskbänken,vi fick besök av en snickare före ett par månader sen som åtgärdade en skada på parketten och skulle återkomma för att laga resterande parkett skador.Tillsaken hör att bolaget i fråga inte emotsäger sig skadorna utan säger att dom skall åtgärdas.
 
Brukar vara en gräns på 2 månader.
 
hempularen skrev:
Brukar vara en gräns på 2 månader.
Se där. Pratade med en vän för någon månad sen. Han hade fått vänta 5 (fem) år på de sista anmärkningarna.
 
Man brukar skriva in i besiktningsprotokollet datum för när anmärkningar skall vara åtgärdade.
 
Nyfniken skrev:
Se där. Pratade med en vän för någon månad sen. Han hade fått vänta 5 (fem) år på de sista anmärkningarna.
Då kan han vänta 5 år till då :)

Vi har precis kört igenom detta eftersom vi köpte nybyggt hus förra året. Jag har läst i regler (ABS09), pratat med besiktningsmannen och jurister på Villägarna.

2 Månader är praxis om ingen annat sägs. Under den tiden är man också skyldig att ge tillgång till huset för att felen skall kunna rättas till. I vårt fall stod dessutom 2 mån med i slutbesiktningsprotokollet.

Efter det kan man meddela entrepenören att man tar i andra entrepenörer för att fixa felen och drar av dessa pengar på sluträkningen (har man betalat allt redan, klantigt iof, så kan man förvisso debitera detta i efterhand - men då har man en ännu större uppförsbacke förstås).
Viktigt är, enl juristen iaf, att man anger ett slutdatum i detta meddelande. Tex: "Eftersom mina fel ännu inte blivit åtgärdade så meddelar jag härmed att jag efter den 2 Aug 2012 kommer att ta in andra entrepenörer för att fixa alla fel som då inte blivit fixade, och dra av räkningen på slutsumman."

I vårt fall tog det nästan ett år för entrepenören (Allt skulle vara åtgärdat i Juli 2010 enl. protokollet). Det var iom att dom skickade sluträkningen som jag påpekade att felen inte var avhjälpta och gav dom 1 mån ytterligare att fixa dessa innan jag skulle ta in andra. Dom lyckades faktisk fixa allt inom tidsfristen - det bara small till så var det fullt av hantverkare som ville in och fixa :)
Två fel kom vi dock överens om att göra ett mindre avdrag för eftersom det inte var rimligt att fixa till dessa (bla ett skrapmärke i ett element) map på kostnaden det skulle medfört, samt att jag gärna slapp fler hantverkare springande än nödvändigt :)

/K
 
Redigerat:
klaskarlsson skrev:
Då kan han vänta 5 år till då :)
Som sagt. De sista anmärkningarna åtgärdades efter fem år. Därmed behöver han inte vänta alls. Jag tror du missförstod mig?
 
Nyfniken skrev:
Som sagt. De sista anmärkningarna åtgärdades efter fem år. Därmed behöver han inte vänta alls. Jag tror du missförstod mig?
Ah, japp - jag trodde att det ännu inte blivit åtgärdat efter 5 år - och har inte entrepenören gjort det då så lär dom väl aldrig göra det.
Men att dom faktiskt gjorde det efter 5 år är lite förvånande faktiskt, det var ju bra så din vän fick det fixat till slut iaf :)

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.