Hejsan alla.

Detta blir mitt första inlägg av säkert flera på detta forum och jag tänkte börja med en fråga:

Vi står i begrepp att köpa hus. Det huset vi tittar på är en nybyggd 1,5-plans med en total boyta på 179 kvadrat, 900 kvadrat tomt, enkelgarage med läge väldigt centralt i öresundsregionen, men ändå "på landet". Huset har IVT, golvvärme i hela nedervåningen, centraldamsugare etc, det mesta man vill ha utan besparingar på detaljer och det ser dessutom ut precis som vi vill.

Precis som vid alla nya hus är trädgård inte anlagd, ingen uppfart finns etc. Dessutom är detta ett hus av typen "gör din egen övervåning", dvs övre våningen på 79 kvadrat är inte inredd. All isolering är gjord, inklusive glespanel, golvspån är lagda, VA och el uppdraget etc, men man måste alltså fixa innerväggar, innertak samt badrum på övervåningen.

Jag räknar med att det kommer kosta ca 300000:- att färdigställa övervåning och trädgård. Priset på huset som det står är 2995000:-. Min fråga är helt enkelt, är detta rimligt? Tomter i området kostar 700000-1100000, huset är ritat av trivselhus.

Min andra delfråga är angående finansiering. Den totala kostnaden för huset, dvs ca 3,3 miljoner, är ungefär vad vi från början hade tänkt lägga, och det har vi med marginal lånelöfte för. Vi har tänkt lägga ca 400000 kontant, inklusive kostnad för pantbrev och lagfart (92000 i detta fallet), dvs vi kan lägga ca 300000 kontant. Dock vill vi ju nu ha en finansiering inte bara på köpeskillingen på 2995000, utan även på de 300000 vi behöver lägga ytterligare. Någon som har erfarenhet av hur banken ställer sig till något sådant? Om vi lägger våra kontanta medel som kontantinsats i själva köpet har vi ju inget kvar till färdigställande, men huset är ju inte "värt" 3,3 miljoner innan det är gjort. Vi ska naturligtvis prata med banken, men jag skulle vilja ha lite kött på benen innan.

Tack för er tid!
 
BobbyEwing skrev:
Jag räknar med att det kommer kosta ca 300000:- att färdigställa övervåning och trädgård. Priset på huset som det står är 2995000:-. Min fråga är helt enkelt, är detta rimligt? Tomter i området kostar 700000-1100000, huset är ritat av trivselhus.

Min andra delfråga är angående finansiering. Den totala kostnaden för huset, dvs ca 3,3 miljoner, är ungefär vad vi från början hade tänkt lägga, och det har vi med marginal lånelöfte för. Vi har tänkt lägga ca 400000 kontant, inklusive kostnad för pantbrev och lagfart (92000 i detta fallet), dvs vi kan lägga ca 300000 kontant. Dock vill vi ju nu ha en finansiering inte bara på köpeskillingen på 2995000, utan även på de 300000 vi behöver lägga ytterligare. Någon som har erfarenhet av hur banken ställer sig till något sådant? Om vi lägger våra kontanta medel som kontantinsats i själva köpet har vi ju inget kvar till färdigställande, men huset är ju inte "värt" 3,3 miljoner innan det är gjort. Vi ska naturligtvis prata med banken, men jag skulle vilja ha lite kött på benen innan.
Det där borde kunna lösa sig med efter lite prat med banken. Eftersom ni håller er väl inom lånelöftet så tror inte jag att det blir några stora problem. Det är möjligt att de lägger upp 300kkr som topplån, och inväntar er färdigställning och sedan gör en värdering när det är klart, och sedan försöker baka ihop det i ett bottenlån.

Då blir det lite knuff i ryggen på er att få det klart för att kunna minska på amortering och räntekostnader.

Priset på huset är svårt att ha så mycket åsikter om, utan att känna den lokala marknaden. Spontant så känns 15kkr/m2 och dessutom ett garage inkl tomten låter inte som något rövarpris för nyproduktion i en region där det är rätt så bra drag på småhusmarknaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.