Hej.

Har renoverat ett helt våningsplan hemma och tänkte bara kolla med er ang kostnad. Det innefattar ny central + flytt från mellanplan till källarn , nya matningar och grupper, nytt fasadmätarskåp (utflytt av mätare) in och urkopling byggström, resor, läggning av 12kvm el golvvärme, montering av 52st led spotar + led puckar, montering av led ramper, nydragning av jord kabel till övervåning, felsökning och hitta gamla inbyggda eldosor osv.

Elektriker 132h
Mtrl 29000:- (Flex slang ca 400m 1,5fk, 80m 2,5fk, 6st led ramper + trafo, fasadmätarskåp, AXQJ 4*25+19 ca 10m, ny central med 15grupper automatsäkring, i9nstallation av 18st lådbelysning i kök

Pris 125 000:- minus rot på man timmar. är detta normalt, Snickarna va där i ca 6v totalt och elektriker ca 3,5v totalt.
 
Total summa: 125.000:-
Material: 29.000:-
Arbetskostnad: 96.000:-
Antal timmar: 132h
Tmpris: 727,3:-

Jag reagerar på timpriset är högt iallafall.
 
Ingår snickarna (6veckor) så är det för billigt.... Eller varför kom uppgiften snickare 6v med?
6v + 3,5v = ca. 372tim ger timpriset 96000kr/372kr = 258kr tim

Du skriver även resor... (är det km/pris eller servicebil kostnader) eller är det restiden enbart?
De står inte hur mycket resorna kostar, i din sammanställning
"bilkostnader" är väl inte rot berättigade. men de kanske bakade in de i arbetskostnaden ändå om de tog upp de kostnaderna.?

För lite fakta för att bedömma.
 
K
125 000 kr skriver han var arbetskostnaden. Varav 132 h var elektrikern. Svårt att avgöra när vi inte vet vad de specat på snickarna.

Låter dyrt om det bara var elarbete, men det verkar ju vara en del snickeri också?
 
Aj då lite luddig beskrivning.

Totalt - 132h + lärling ca 30h i priset 96 000:- inkl montörers resor osv.
Material = 29 000:-

Ang snickarn var bara att påvisa att hela jobbet tog ca 6-7v för snickarn och elektrikarn var där hälften av deras tid, inget som är med i priset på 125 000:-
 
tommib
Då skulle jag säga dyrt som f*n..... Men svårt att göra något åt om ni inte avtalat ett specifikt pris...
Är det elektrikern som skriver 132 timmar eller är det vad du har sett dem vara där. Restid drar snabbt iväg...
 
Lärlingen lär ju även han kosta en slant, hur mycket beror på i vilket skede av sin karriär han är.
 
tommib
592 kr/tim är lite mer rimligt, om vi räknar med att lärlingen debiteras som en fullärd....
Det är åtminstone ink moms vi pratar hoppas jag?
 
tommib skrev:
592 kr/tim är lite mer rimligt, om vi räknar med att lärlingen debiteras som en fullärd....
Det är åtminstone ink moms vi pratar hoppas jag?

Japp inkl moms sen minus rot på dem 96k också iofs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.