Jag undrar om detta är ett rimligt pris.
Radonsänkande åtgärder i form av insättande av två pax fläktar med konstant drift i badrum och fyra tilluftsdon i vädringsfönster. Material och arbetskostnad skulle landa på sammanlagt 17 000:-
Jag tycker det låter väldigt dyrt... vad säger ni som vet lite mer?
 
Låter väldigt dyrt!
Dessutom tveksamt ur radonsaneringssynpukt!
Var kommer din radon ifrån? och hur mycket är det?
 
Vi har ca 400 bq. Enplans hus med enbart markradon.
 
Går ju inte att säga utan att ha sett fastigheten och mätt mera specifikt, men känner mig ännu mer
övertygad om att det är fel åtgärd! (och för dyrt ) Med lite otur så kan ni få HÖGRE radonvärden efter
den åtgärden...
 
ja jag misstänkte själv efter vad jag läst att det inte skulle vara så bra att sätta in fläktar som suger ut luft, eftersom det väl då kan leda till att mera luft vill in i huset och därmed ökar radonhalten?
När jag sa detta till konsulten förklarade han det med att eftersom man sätter in tillluftsventiler kommer luften utifån tas in.

Jag tycker detta är jättesvårt. Nu har vi ju haft denna konsult här. Att ta in en för att kontrollera kostar 2500:- känns inte jättekul att betala det till flera... men samtidigt är det svårt att lita på att de gör rätt bedömning.

11500:- ska arbetskostnaden vara enligt offerten. När han var här sa han att det skulle vara ett s k "dagsjobb". Jag kan inte förstå hur de kan ta 11500:- per dag!
 
Det verkar dessvärre som du har bättre koll än din "konsult" har!
Visst KAN det inträffa att en del av den utsugna luften tas från de instalerade tillluftsventilerna, men erfarenheten
visar att man ofta får ett ökat uttag av radon via mark ändå. Det krävs FTX för att kunna trimma in rätt förhållande
mellan in/ut.
MEN seriösa konsulter som begriper sig på radonsanering, brukar primärt föreslå en radonsug i de allra
flesta fall när det rör sig om markradon. Det är en mycket effektivare lösning ur radonsaneringssynpukt!

Med tanke på det hutlösa priset så tycker jag du ska skippa den där "konsulten".

Vad har du för typ av grund?






Husletaren55 skrev:
ja jag misstänkte själv efter vad jag läst att det inte skulle vara så bra att sätta in fläktar som suger ut luft, eftersom det väl då kan leda till att mera luft vill in i huset och därmed ökar radonhalten?
När jag sa detta till konsulten förklarade han det med att eftersom man sätter in tillluftsventiler kommer luften utifån tas in.

Jag tycker detta är jättesvårt. Nu har vi ju haft denna konsult här. Att ta in en för att kontrollera kostar 2500:- känns inte jättekul att betala det till flera... men samtidigt är det svårt att lita på att de gör rätt bedömning.

11500:- ska arbetskostnaden vara enligt offerten. När han var här sa han att det skulle vara ett s k "dagsjobb". Jag kan inte förstå hur de kan ta 11500:- per dag!
 
Vi har platta på mark.
Jag frågade om radonsug, men eftersom vi har ett enplanshus skulle det inte vara ett bra val enligt konsulten eftersom man då fick dra rör och ledningar i taket. Detta lämpade sig bäst om man har källare på huset sa han. En radonbrunn skulle bli andra alternativet om inte ökad ventilation skulle fungera sa han.
 
Du måste byta konsult!
Naturligtvis måste man dra rören någonstans men det brukar gå att lösa så att det blir snyggt i alla fall med smalrörssystem.
Att istället föreslå en tekniskt både vansklig och inneftív metod (Pax-fläktarna), förefaller på gränsen till korkat!

Radonbrunn är effektivt när det passar, men,....Bor du på en grusås? Och vill dina grannar ha sina hus sanerade också? Ja, då kan en radonbrunn vara en lösning. Men inte för en enstaka fastighet på icke-grusås...suck.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.