Hej.
Vill börja med att tacka för många bra idéer, goda råd och så mycken lärdom som finns på detta forumet! Har lärt mig otroligt mycket bara genom att läsa diskussioner.

Nu börjar vårt projekt att dra igång.
Vi ska bygga ett lösvirkeshus, två plan på totalt ca 188 m2. Vi köper allt material i ett huspaket, det kommer färdigkapat. Tänk lego. :) Modellen vi har utgått från är Vårgårdahus Storhagen, se http://www.vargardahus.se/hus.php?id=154 Dock har vi förlängt huset 1,20.

Tanken är att vi lejer in snickare som gjuter platta till hus och garage, 188 + 50m2, samt att de sätter upp stommen och gör huset tätt. Gränsdragningen vi har gjort innebär stomme, panel, isolering, plast och 45x45. Tegel på taket, fönster, dörrar och yttre plåtarbete.
Det enda materialet som entreprenören står för är betongen till grunderna.

Vi har fått offert från en snickare, vill bara lyssna med er vad ni kan uppskatta kostnaden till. Vi kommer naturligtvis ta in offerter från fler snickare, men det vore roligt att se hur rätt de har hamnat.
 
Undrar bara: Ska en snickare gjuta plattan?


Har betalt 150 000:- kr (inkl. moms) för

stommonterad hus på 185qm (2 plan), färdig för taktegelläggning, montering av fönster, ytterdörrar, vindskivor, utvändig gips inkl. spikregel; montering av farstukvist.

Arbetet var klart efter 8 arbetsdagar.

Utfördes 05/2010 i norra Stockholm
 
Redigerat:
Jag/vi betalade 260.000 minus rotavdrag om 100.000 (=160.000) för en utbyggnad om 100kvm tvåplan.
Det innebar färdigställt utvändigt förutom målning, och var helt i lösvirke utan några egentliga detaljritningar. En del rivning av gaveln på gamla delen av huset.
Bygglovet var rätt smärtfritt på det sättet att vi inte behövde speciellt detaljerade ritningar, utan mest en utvändig ritning över fönster/dörrar/skorsten etc. Resten tog vi allt eftersom i samråd med snickarna under tiden jobbet fortskred. Detta innefattade dock ej grunden då jag ordnade den själv. Men stomresning inkl mellanbjälklag, tillverkning av takåsar/montering av limträbalk/pelare. Stomme av 45x145 med korslagd 45 utvändigt.
Isolerat de yttersta 45, vindduk, panel, montering fönster/dörrar, plåtarbete/tak, hängrännor/stuprör etc...helt färdigt från stommen och ut.
Dock inget material i den summan angiven ovan.
 
Vad hamnade materialkostnaden på över det du beskrivit ovan.

Samt hurdan grund?

Är det 100+100 du byggt?
 
Jag gjöt en enkel platta, oisolerad. Gamla huset är byggt på sådant vis och har fungerat mycket bra.
Så jag gjorde så med utbyggnaden också då jag har en tanke om ett mer "harmoniskt" hus på det sättet, att alla delar jobbar på samma sätt.
Så vad kan materialkostnaden för detta ha varit... Betong+bil 15'. Grus+lastbil+grävmaskin (självkostnadspris via bekant) 33'.
Fönster/dörrar gav jag 37' för, passade på när bygghemma.se hade 50% rabatt. Resterande material till stommen (stomreglar45x145, korslagd 45x45, 45mm Roxull, vindduk, panel/foder, mellanbjäklag 45x195mm, limträbalk 12000x115x315, limträpelare 6000x115x315 (inkl. kranbil), takåsar 45mm+195mm+145mm, råspont ca 80kvm, papp och läkt, takplåt TP20 + alla plåtdetaljer, hängrännor/stuprör, fönster/dörrbleck, snörasskydd (fick all plåt förutom takplåten tillverkad av lokalt påltslageri) Spik/skruv/maskinhyra etc etc...
För allt detta har jag gett...ganska exakt 145'.
Sedan har jag lösullsisolerat, det blev 50kbm och totalt pris för allt 28'.
Sedan tillkommer bygglovskostnad, KA etc.
Så...summa summarum från grävmaskin och grus till fönsterbleck och småskruv exkl. arbetskostnad, isolering av plattan, inre 45x45 + 45 roxull osv - ca 260.000kr.
Jag byggde 48kvm/plan, totalt 96kvm.
 
Så 260.000 + 260.000 - 100.000 (rot).
Totalt då 420.000 för allt. Förstod jag rätt?
 
byggbävern skrev:
Undrar bara: Ska en snickare gjuta plattan?
Kan inte snickare vara betongkunninga också?
Väldigt vanligt att snickare bygger både grund och stommen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.