Så klart en lite omöjligfråga, vad ett rimligt pris är på badrumsrenovering. Men har aldrig varit i närheten av att renovera ett badrum så har absolut inget koll på vad det kan kosta. Gör en hel del själv, kök, golv m.m. men tänkte överlåta badrummet till experterna. Betalar gärna en rimlig kostnad med en rimlig vinst för hantverkarna, men så klart inga överpriser.

Badrummet är på 3kvm, med 18kvm väggar, en av väggarna är i betong och de andra tre innerväggar i gips. Bostadsrättsradhuset är byggt 1959 och badrummet är renoverat någon gång på slutet av 70-talet med våtrumstapet.

Första offerten är som följer:
112 500kr (arbetskostnad 84 000kr)

Då görs följande:
Rivning av golv samt väggbeklädnad
Sänka tak för montering av takbelysning samt fläkt
Bytt gipstak
Nytt skivmateriel på vägg
Spackling samt målning tak
Primer och spackling väggar
Spackling golv med fall mot brunn
Finspackling golv & väggar
Våtrumsmatta på golv och vägg plus montering
Nya foder och lister

VVS & El:
Demontering samt montering VVS
Bila upp golv för golvbrunn + byte av brunn samt gjuta igen golv
Demontering plus montering av befintlig radiator
Nya vattenledningar
Demontering samt montering el
Dra fram samt inkoppling av el i nytt uttag
Dra fram samt inkoppling el till fläkt
Montering takbelysning.
------
Inga armaturer eller fläktar samt blandare, wcstol eller handfat ingår.

Om jag räknar rätt ska total tidsåtgång vara 141h då de specar tidskostnad till 595kr/h för allt tillkommande arbete.

Är det en rimlig tidsåtgång samt kostnad för offerten? Så klart svårt att veta utan att ha sett badrummet. Men ändå.

Hur mycket billigare skulle man kunna komma undan om man väljer att göra all rivning själv samt sätter nya väggskivor?
Sedan, sänka tak, låter lite overkill för att få taklampa i badrummet. Får man inte dra utanpåliggande ledning i badrum? Just nu finns enbart en vägglampa över spegeln. Vilket är lite klent även om det finns ett takfönster. Med utanpåliggande ledning slipper man sänka tak och kommer undan billigare.
 
Det låter lite dyrt.

Inte sjukt dyrt men utifrån din beskrivning borde det nog vara 10-15k mindre i arbetskostnad.

Men det är ju lite runt omkring som kan påverka priset.

Parkeringsmöjligheter, tillgänglighet etc.

Sen är det klart att man får dra utanpåliggande el i ett badrum.

Be som räkna på det istället.
 
Låter alldeles för dyrt.Ifs svårt när man inte ser planritningen.
 
Är det före rot-avdrag?
 
Alltid svårt att säga vad något skall kosta, men i mina ögon är allt mellan ca 120 till 200 ganska vanliga kostnader, dock baserar jag det på färdiga badrum (med möbler)

Kan du inte ta in fler offerter ?

/RF
 
Är det före ROT så landar totalen på 70500 efter rot-avdrag vilket jag tycker låter lite högt. Jag ska göra en liknande renovering med kakel & klinkar och räknar på att det kostar ca 85000 efter ROT.
 
Visst är det svårt att säga vad det ska kosta.

Ja allt var före ROT och utan inredning, armaturer och fläkt.
Klart det ska in fler offerter, återkommer med lite jämförelser.
 
frippes:

Jag vet inte dina ekonomiska förutsättningar eller hur centrerad din tumme är i handflatan men genom att ägna en dag eller två med att läsa här på forumet tror jag du kan göra det mesta själv och komma undan billigt!

Så kan du leja bort det behörighetskrävande och lite krångligare arbetet såsom VVS, EL och mattläggning och ev. flytspackling men även det sistnämnda tror jag du skulle fixa efter att ha läst på lite.

Riva, sätta upp nya skivor, spackla, slipa, nya lister och foder, måla fixar du om du känner behov av att kunna komma undan billigt! Men det kanske är tidsbristen som gör att du vill leja för allt :)
 
Det är väl inget problem att göra mycket själv. Bara det att jag väldigt gärna vill veta totalkostnad före jag börjar. Lite svårt att bryta en renovering av ett badrum mitt i. Ett kök kan du leva ett tag med att det är halvfärdigt, bara det uppfyller basfunktionerna. Men inte riktigt ett badrum.

Det troliga är att jag river och fixar allt utom sätta våtrumsmatta, el och vvs samt byta golvbrunn. Men måste bara kolla priserna först.
 
Hej!

Vi renoverade vårt badrum nu för någon månad sedan och hade istort sett samma förutsättningar som du.
Vi gjorde inget utan tog allt på totalentreprenad. Vård badrum är inte stort så det kan klart göra en del på priset, bara 4 kvadrat (litet som ...)

Men vi betalade 116 000 efter rotavdrag och då var det med allt inräknat (kakel, klinker golvvärme, duschväggar, blandare till dusch och handfat och handfat osv, osv).
 
Hur länge pågick projektet och hur många sysselsatte det?
 
Tre veckor tog det, eller 12 arbetsdagar. Fyra killar var det som gjorde det, rörmokaren, elektrikern, kakelsättaren och snickaren som också är målare. Detta var fyra mindre firmor som har ett samarbete.
Det gjordes enligt GVK standard.
 
Jag håller med dig om detta och jag tror verkligen att det även jag skulle aha klarat detta men vilken tid det skulle ha tagit att fixa allt detta själv på kvällarna!

Men det skulle ha varit kul att göra det sjäkv absolut! Lite manlighetshöjande också kanske :)
 
Du skriver första offerten men ta in 2-3 till så får du mer kött på benen, för frågan är nästan omöjlig. Det beror på mycket fler aspekter som tidigare nämnts såsom tillgängligheten möjligheten att lagra material på platsen bort transport av rivningsmassor etc.etc. Den angivna tim pengen motsvarar en person 17 dagar vilket inte är orimlig tid. Det är ju dessutom fler yrkeskategorier och att få dessa på rätt tid är inte lätt men du har ett total pris så det är nog ganska ok offert.
 
Glöm inte att fråga föreningen innan du bilar bort brunnen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.