Bor i lägenhet och har en befintlig kamin asluten till en murstock.

Av olika anledningar vill jag byta den och har hittat en ny kamin som kostar 10300:-

Har nu fått en offert på 20500:- för kaminen inklusive montering, ny stos och ny sotlucka vid anslutningen till murstocken. 9000:- av detta är arbete (fast då känns det som bra rabatt på materialet).

Är det rimligt? Spontant känns det som mycket arbete...
 
MrPlow
Låter rimligt... Lite bilder och mer info skulle göra det lättare att bedöma.

Ta in fler offerter så får du något att jämföra med.
 
WP_20150926_08_36_00_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Oklart om det är nytt eller modifierat rör från murstocken till den nya kaminen och sedan en ny sotlucka infälld till vänster om nuvarande anslutningen.
 
Arbetet skulle iallafall här i trakten kostat 2½ tusen om du bättringsmålar själv. 1 m rör + murstos,tätgarn o 1 st böj med sotlucka ca 1200:- +3 st mursten o bruk 200:- + nån mils resa kanske
 
WP_20151001_11_24_37_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu har jag demonterat gamla kaminen och rökröret. Blev lite förvånad över hur enkelt det var gjort.

Rökröret var bara instucket i murstocken och sedan var det mineralull runt för att täta vid sidan om. Inte fastsatt på något vis varken i murstock eller kamin.

Är det en idag godkänd metod? Det skulle man ju faktiskt kunna fixa själv. Isf skulle det bara behöva muras lite i glipan till vänster där det har släppt.

Har fått en till offert som baserar sig på löpande med estimat om hur lång tid det tar. Båda firmorna pratar om att mura in en stos. Ena firman har pratat om sotningslucka på vänster sida om rökret i murstocken och andra om rökrör med sotningslucka i 90-gradersskarven. Är det nödvändigt eller att föredra av någon anledning? Känns lättare med mineralullsmetoden om man behöver komma in och kolla något i murstocken.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
rökrörsböj.png Sotlucka i böjen är enklast. En inmurningsstos brukar man mura fast i hålet och sedan skjuter man in rökrörsböjen in i murstosen och drevar runt ett tätband i skarven, som tillåter värmeutvidgning av röret utan att förstöra inmurningen.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Nästa newbie-fråga. Har idag bärgat den nya kaminen från leverantören. När jag ska skruva dit de 40cm höga gjutjärnsfötterna på gjutjärnskaminen så har de inte skickat med brickor.

Spontant skulle jag vilja sätta dit brickor. Finns det någon bra anledning att inte ha brickor? Alla andra skruvar på kaminen sitter med brickor...
 
kulle
Brickor är bra :)
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.