Tja!

Håller på renoverar min lägenhet och ska nu fixa mitt sovrum som är ca 17 kvm och 2,80 högt. På väggarna sitter det gammal tapet och en del väggar är lite småbulliga. Huset är från 20-talet så det är en del sprickor i taken. Jag har fått ett prisförslag av en målare att utföra följande arbete svart:

Prima tapeter
Bredspackla alla väggar
Skrapa ner delar av taket
Spackla i taket
Sätta microlite i taket
Slipa lister, socklar
Måla hela rummet, inkl fönsternischar, lister, dörr, element osv

för piset av 11.000:-

undrar därför vad folk här tycker, är det ett rimligt pris? själv tycker jag det var dyrt men har också hört att det är dyrt att sätta microlite. Tacksam för alla svar.

Afemio
 
Det skulle väl motsvara kanske 20 timmars arbete (550:-/tim) och det tror jag säkert att det tar att göra allt ovanstående - i synnerhet som det verkar som att allt material är inkluderat (färg, microlite, spackel). Jag kan ju tycka att det är bra betalt med 550:-/tim SVART eftersom jag själv som företagare är plågsamt medveten om att jag får skatta bort 60% av allt jag tjänar - och jag kan aldrig göra mina uppdrag svart. Skulle gladeligen ta sisådär 940:-/tim eller vad det nu motsvarar (är ingen superstjärna på att räkna procent).

Så: det här är nog en rimlig tidsåtgång och tydligen ett accepterat pris även om JAG tycker det är äckligt bra betalt när målaren slipper betala skatt!
 
Du är medveten om att du knappast kommer att kunna göra ROT-avdrag på halva arbetskostnaden om du kör svart? Om det inte är en hyresrätt du sitter i tror jag att du förlorar på detta svartjobb.
 
550:- i timmen???? Man kan inte räkna timpeng innan man dragit bort material!

Dessutom är 280 cm lite jobbigare att väva på än 240 cm.

Varför inte låta nån målare kolla i ackordslistan vad ett sådant jobb skall ta i tid och räkna därefter.

Klart som tusan en målare skall ha betalt för sina kunskaper även om de gör det svart, men jag har svårt att tro att de gör något under sin ordinarie timpeng plus semesterersättning, är liksom ingen ide ens att gå under det.
Vill man sen ha en billig ickemålare att sätta microlit i gamla tak så lycka till.

/Kent
 
Nej, jag tar tillbaka. Du har naturligtvis rätt, Snickarboden, att man inte kan räkna timpeng innan man dragit bort materialkostnaden. Jag räknade så enbart för att få en UPPSKATTNING om hur mycket det kunde handla om. Det kanske inte tar honom 20 timmar utan 10 - och då är timpenningen det dubbla? Jag försökte bara göra en överslagsräkning baserad på liknande jobb som jag sett hantverkare göra här hemma.

Att anlita en kompetent målare är väl alla överens om - ingen har väl sagt något annat? Och såklart ska man få bra betalt om man jobbar på kvällar och helger! Men svartjobb ÄR oftast bra betalt och de flesta hantverkare jag har haft att göra med är så vana vid att kunna ta ut riktigt bra även då de inte tänker skatta för pengarna. Men DET är ju en annan diskussion!
 
Men stod det någonstans att detta var ett svartpris?
 
Kan det bli tydligare? :)

Afemio skrev:
Jag har fått ett prisförslag av en målare att utföra följande arbete svart:
 
Hemmakatten
Afemio skrev:
Jag har fått ett prisförslag av en målare att utföra följande arbete svart:.. .....för piset av 11.000:-
Varför vill du betala svart? Du borde kunna få en målning med faktura och garantier för det priset.
 
Hemmakatten skrev:
Varför vill du betala svart? Du borde kunna få en målning med faktura och garantier för det priset.
Och ROT-avdrag. Svårt att se att man som kund tjänar på den här affären.
 
Jag läste dåligt.
 
Med rotavdrag på 50% för arbete finns ingen anledning att ta in svart arbetskraft.
Då ingår oftast 2 års garanti
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.