Vad är ett rimlig pris för ingrävning av vatten och avlopp?

Vi har anslutningspunkt alldeles utanför tomten och grävsträckan skulle bli ca 20 m in till huset. Vår entreprenör har offererat oss ett pris på 15000 kr där 10 m grävning ingår, därefter 1500 kr/m.

Vi vet att markentreprenad kostar mycket, men vi tycker ändå att det låter väldigt dyrt. Kostnaden för att gräva bara anslutningen skulle ju bli 30000 för ett 20 m långt dike...

Tacksam om någon ville svara!

M & L
 
Nu framgår det ju inte hur marken ser ut men om vi utgår från normala förhållanden där ingen sprängning krävs så låter det onekligen häftigt.

Synnerligen grovt uppskattar jag det till:
Urgrävningen är ca en timme. grusa och jämna av ska gå på 1-2 timmar. rörjobb ca en timme, lägga på sand max 1 och sen återfyll en till.
Ett lastbilslass sand plus rör och slang tillkommer
 
Exakt vad menar du med ingrävning av vatten o avlopp..
Jag antar att du menar att diket ska grävas, allts ca 1,2 meter djupt minst så vattnet hamnar tjälfritt. Om det går helt felfritt att gräva upp det diket så tar det ca 3-4 tim, men då får det inte vara några stenar eller stubbar på vägen.
Sen så ska man lägga ett finare material i botten för att inga vassa stenar ska kunna ligga o skava mot rören. Först ner med avloppsröret, aningen högra ska vattenslangen ligga, sen ska man skyddsfylla med finare grusmaterial ca 15cm över vattenslangen, minst.
O för att du inte ska få några sättningar i marken där ledningen ligger så får man inte fylla för tjocka lager, ca 40cm, om du har en 400kg maskin att packa det med.
Du kanske får ledningen tvärs genom garageinfarten eller liknande så man måste fylla sista halvmetern med ett bra grovt grusmaterial.
30000 kanske är att ta i, men det tar betydligt längre tid än man tror. Ca 1 dags jobb + material. ca 20000 kanske nåt mer.
Mvh Mikael:surprised:
 
Tror nog att priset är ok. Det finns alltid billigare men man får vad man betalar för...

Har fått VA grävt och då kostande det med moms 1300:- /meter inklusive material. Vi grävde ca 20 meter.
 
Vi hade en sträcka på ca 30 m.

15-20 m av dessa krävde sprängning.

Pris för rörgraven, schaktad och färdig för nedläggning av rör, blev 45000:-

Det kostar att ligga på topp :(
 
är det VVS-installatören som hyr in grävskopa? Jag anlitade VVS-firma och grävskopa skilt för sig. grävskopan kostade 550kr/timme + moms. VVS:aren bakade in sin arbetstid i ett totalpaket som även innefattade inomhusinstallationer, så hans exakt taxa vet jag inte. Under grävningen var jag själv med som "spad-karl" och grävde för hand då vi närmade oss el- och telefonkablar. Om man inte gör det själv, behövs ju ytterligare en timlön betalas.
 
nej, normalt så är det inte vvs-installatören som hyr in grävare själv. det brukar vara utbildat folk till det, en sån som jag. alla yrken kräver sina färdigheter.
o handgräva för hand när man närmar sig el o tele, mm det e inte helt ovanligt att man iallafall får vara grävarens tredje o fjärde öga o även hjälpa till med skyffeln så inget blir avgrävt..:surprised:
 
Har 150 meter att gräva. En del kräver stormaskin med gammal sprängsten modell större. Fick först fast pris som man först baxnade inför och tänkte att "här har man tagit rejäl höjd" men efter ännu en GDSs dag i jordmassorna med rörkopplingar och annat 8h inser man snart att det var ganska "billigt" det där första :) Ett VA-projekt som aldrig verkar ta slut och som slukar pengar i massor.
 
Tack för alla svar!

Det verkar som att det är lite mer jobb med det hela än vad vi trodde, även om vi fortfarande tycker att priser är lite i överkant. Förhållandena borde vara nästintill optimala, man får verkligen leta efter stenar och tomten är rensad från träd och rötter.

Det blir väl till att sätta sig ner och försöka förhandla, om det nu är lönt...
 
Det tråkiga är att idag verkar det i allmänhet som att det e viktigare att badkaret bubblar på 35 ställen, än att grunden är ordentligt gjord o o att ett seriöst företag verkligen tar hand om grundarbetet, så att inget oförutsett kan hända med tex avloppsledningen, som att den pajar under huset bara för att nån inte hade packat gruset under röret så det blev en sättning där..
Jaja som tur är så är inte alla så..
Lycka till:) :)
 
Görs arbetet av seriöst och välrenomerat företag och arbetet utförs efter konstens alla regler inklusive ingående ledningar, kopplingar fram till huset, grusmaterial etc. för dessa 20meter är priset helt ok. Läggningsdjup, ledningslutning och skyddsfyll fuskas ofta med.
Jag grävde 40meter och 1,6meter djupt (Småländska Höglandet - zon5) förra sommaren med välrenommerat företag och det kostade närmare 30.000:- + moms. (10-tons grävare p.g.a. av stora stenar á 650:-/tim inalles 3 dagar som innefattade även lite annat grävande för elledningar.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.