Har även lagt detta inlägg på Grund-och markforumet.

Jag har fått en offert från min markgubbe på gjutning av garageplatta på 35 kvm. För detta vill han ha 45 500:-, dvs 1300:-/kvm. I det ingår allt, dvs fyllning, isoleringsduk, platta. Är detta pris rimligt eller borde jag anlita annan markgubbe för gjutning av just garageplattan?
 
Hej Jenny, de verkar väl rimligt. Själv hörde jag med min markentrepnör på ett vidbyggt garage och han vill ha 82400:- för en platta på 33 m2 så jag sa nej och får kolla efter anna enrepenör. Lycka till med bygget.
 
Jag säger som jag sa på en tråd ovanför din. Det finns massor av faktorer som kan göra de "billigt" eller himla dyrt.
Tjocklek på plattan, hur stor kantbalk? eller nån kantbalk alls? hur mycke amering? vad för isolering och hur tjock, hur underlaget ser ut, hur mycke som behövs göras med det för att få plattan att stå som den ska. värme i plattan? kant-element? VA-rör ingjutna?

mvh =)
 
Vi kommer att få ge 58500:- för en platta på 39kvm. och då ingår allt också. Fast vår mark var ganska vattensjuk så de har fått gräva längre ner och fylla upp med extra fyll ,så det gör ju en del på priset... :surprised:
 
fridasven skrev:
Vi kommer att få ge 58500:- för en platta på 39kvm. och då ingår allt också. Fast vår mark var ganska vattensjuk så de har fått gräva längre ner och fylla upp med extra fyll ,så det gör ju en del på priset... :surprised:
mm sånt e jobbigt, men då vet man ju iallafall att underlaget blir ordentligt gjort =)
har ni byggt hus också?
 
japp det har vi och det blev ju samma där, fast där har v krypgrund...
Men vi hade ändå tur, för de behövde inte gräva mer än 20 cm extra för att komma till fast mark.. Så det blev inte sååååå mycket dyrare., :p

Man vill inte ens tänka på hur mycket det kunde gått på om det varit ännu vattensjukare... :surprised:

Så det är skönt att den biten är över, nu väntar v bara på att huset ska komma ;D
 
Mer vattensjukt (mjukt) då blir det pålning .. nått vi var tvugna att göra.
 
M@SE: Ja våra grannar på området fick göra det med sina hus. Visserligen ligger deras hus mycket lägre än av vårt hus kommer att göra. Vårt ligger på den högsta punkten och tror jag göra att det inte var såååå vattensjukt som på det övriga området... ibland väljer man rätt.. ;D
 
min platta till garaget på 9,5*16,25 med isolering 70 mm under 100m2 gick på ungefär 37000:-.
kantbalkarna kostade 1000:- i transport och betalningen för dom 70:(två bullkransar), gruset+transport 8-9000:-, golvvärmen 5000, isolering 5000:-. betong 17 m3 -14500:-,hyra vibro o helikopter 700:-, lön 1200:-. totalt har väl garagebygget hittils kostat ca 120.000:-, då fattas det lite plåtar kring portar och fönster så typ 5000:- till så är det väl klart. det gör ungefär 760:-/m2 klappat o klart! fast då har jag ju byggt med begagnat material till viss del, takstolar 50:-/st,7 fönster för 1500:-, väggskivorna invändigt gratis,plåtskåp o plåthyllor gratis, belysningsarmaturer gratis, kabel gratis,traktorport 2,70*3m kostade ca 2000:(ombyggd crawford port), så har man bara tid o ork ock orkar släpa hem sånt som andra tycker är skräp så kan man spara någon krona, det har tagit ca 3 år och än är de inte riktigt färdigt men nästan fast nu är det nya projekt, relax med bastu o bubbelkar, bar och installera ny ved panna med tank,skorsten kulvert mm
 
pellefant

Var får man tag på beg takstolar?

/M
 
Absolut billigaste är att hyra in ett par ex. polacker dom jobbar nästan gratis ....detta gjorde jag platta på 65kvm kostade mig ca 5000 i betong ett par lass sand å makadam ca 2500 ram virke=gamla fasad plankor från grannen som bytte fasad =0kr (lite svett) polacker Eller andra som jobbar billigt å bra hittar du i tex GP ....så gjorde jag ialla fall OBS inget svart jobb fick kvitto + moms
 
glömde armering ca 1000kr grävningen gjorde jag själv...hyrde en traktor grävare av närmsta bonde 2000kr ja i alla fall under 20000 kr för 65kvm platta ... ;)
 
Hej
Jag håller nog med Smogge. Kolla runt lite mer det borde gå att få det lite billigare, om man orkar leta och inte sitter isjön..

Lycka till.
 
Med andra ord så är 34000 för 37m2 betongplatta för dyrt...med dränering o rör under..jaja.  :-[
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.