Hej, jag försöker hjälpa en bekant att kontrollera om hon blivit lurad eller inte. Hon har fakturerats ca. 77.000:- för en 36 meter djup borrad vattenbrunn. Observera att detta endast gäller ett borrhål med på 36 meter med 23 meter foderrör, ingen pump, slang, kabel eller installation eller liknande.

När jag läser på både vvs-företags hemsidor och diverse forum så verkar det gå få borrat och installerat inklusive allt för ungefär det pris hon fått betala för endast ett hål i marken. Det här är i Mellansverige om det spelar någon roll, och firman är stationerad i en stad ca. 25 kilometer från där borrningen utfördes.
 
Priset för foderrör har gått upp rätt mycket och dieselkostnaden spelar såklart också in. Men 77k låter i överkant för 36 meter...
 
Dom har tagit i så det knakar. "Våran" brunnsborrare tar för foderrörsdrining ca 850kr per meter ink foderrör.... .
 
Jag betalade ca 50k för liknande i juni i år
 
V Vector skrev:
Dom har tagit i så det knakar. "Våran" brunnsborrare tar för foderrörsdrining ca 850kr per meter ink foderrör.... .
Inklusive maskinkostnad och arbetstid?
 
Vanligtvis kostar det ju inte speciellt mycket per meter när man väl kommit ner i berget och satt foderröret. Skulle tippa på att dom har ett fastpris upp till ett visst antal meter ner i berg och där efter löpande. Foderrör brukar det bara ingå några meter.

23m foderrör är ju relativt mycket.

Betalade 68k efter rot för ett 85m djupt hål, 5,5", ink pump. Klarade mig på de metrarna foderrör som ingick.

Fick hon ingen offert inför arbetet?
 
23 meter foderrör drar upp priset. Redan före pandemin och kriget kostade fodring runt 8-900:- metern och det lär inte vara billigare idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.