Hej, detta blir första inlägget för mig på detta forum!

Jag och min sambo håller på att bygga hus, ett 140kvm enplanshus från faluhus. Takhöjden i hela huset kommer att vara 2,70m. Vid ett möte med hustillverkaren nämnde de att vi kunde höja upp taket i det kombinerade vardags/matrummet till ett snedtak med en maxhöjd på 4,3m vid den högsta punkten. Att ha högt till tak har alltid varit något vi har kollat efter när vi letat efter hus, så självklart blev vi sugna på det.

Nu till självaste frågan. Priset från hustillverkaren på att höja taket låg på 22000kr, inte alls så dyrt tänkte vi. Men de som ska bygga huset har aldrig byggt just denna hustypen förut och var därför osäkra på vad de skulle vilja ha extra för detta jobbet.
Vi fick 2 olika alternativ från byggarna.
1. Ett fast pris, priset skulle landa på 70000 totalt med jobbet från byggarna/målare inklusive kostnaden från husleverantören.
2. Ett löpande pris, vi får veta priset först efter jobbet är utfört. Det kan bli mer än det fasta priset, men förhoppningsvis blir det billigare.

Är 70000 ett rimligt pris för denna typen av tillval för ett nyproducerat hus, eller tycker ni på forumet att det vore klokare att välja det löpande priset?

Tacksam för alla svar jag kan få!
 
Jag tycker, utan att veta, att det låter dyrt.
Varför skall det över huvud taget bli dyrare?
 
Jag pratade lite med byggarna förut. Jag är inte så jätteinsatt i ämnet, så kanske fattade jag honom fel. Han sa att eftersom det kommer bli snedtak där som kommer va direkt mot vinden, så behövde de sätta några ytterväggar ovan innantaket. Så det kan bli en hel del extra arbete för dem uppe på vinden för att få till det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.