Ska byta ut mina 2 vipportar mot en slagport och en takskjutport.
Rimligt pris för montering av dessa???
 
Jag betalade 2500kr (efter ROT)för bytet av en port. Då fick de anpassa lie i hålet, sala på en regel i ovankant och på ena sidan. Inkl motormontage, exkl.elarbeten.
2 gubbar gjorde det hela på en knapp dag, så gissning är runt 4-500kr per timme de var där. (Hade fast pris)
 
Har fått en offert på byte av ytterdörr+ 2 portar på 20000 efter rot.....
Känns lite saltad:x
 
Frågan är om det är så saltat. Man får nog räkna med 2 dagar för 2 gubbar att riva, anpassa, montera och snygga till. Det blir säkert virke mm för en 2-3000kr och skall de frakta bort de gamla är det säkert 1h jobb + deponiavgift.Det är väl också bara själva arbetskostnaden du får göra rot på, dvs inte restid, material, deponikostnader mm.
 
Robert-san01 skrev:
Frågan är om det är så saltat. Man får nog räkna med 2 dagar för 2 gubbar att riva, anpassa, montera och snygga till. Det blir säkert virke mm för en 2-3000kr och skall de frakta bort de gamla är det säkert 1h jobb + deponiavgift.Det är väl också bara själva arbetskostnaden du får göra rot på, dvs inte restid, material, deponikostnader mm.
Om vi räknar med 2-3 kkr i material och kanske 2 kkr för deponi och restid/reskostnader kvarstår ändå 60 timmar á 500 kr/tim för att komma upp i totalt 20 000 kr efter rot.

Så min uppfattning är att de absolut saltat offerten och "utnyttjar" möjligheten till ROT-avdrag. Jag hade en ensam (men erfaren) garageportsmontör som helt själv monterade två garageportar på under två arbetsdagar. Då ingick även montering av en motor samt justering av en garageport då den egentligen var "för stor". En snickare monterade ensam vår nya ytterdörr på ca 3-4 tim inkl rätt "bökig" salning. Totalt alltså ca 20 tim plus lite material och reskostnader.

/Krister
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.