Hej!

Jag fick igår en offert från en markentreprenör på de jobb som Älvsbyhus lämpar
över till köparen. Bla planschaktning/matjordsavtagning, grävning, läggning och återfyllning av hängränneavlopp, dränering, inkommande vattenrör och elrör, återfyllning i grund med makadam, återfyllning utanför grund mot rasskydd och grovplanering 3m ut. I mitt fall även en komplett avloppsanläggning, Uponor med grund infiltration. Entreprenören står för material (avloppsanläggning och rör samt fyll osv)
Han reserverar sig för sten och berg större än 1m3.(Småland= stenigt men förhoppningsvis en bit ner till berget)
Jag har fått offert på detta för 167500:-.
Tycker ni det är rimligt.
 
Tycker inte det verkar så mycket. Då vi kollad Älvsbyhus, så fick vi offert från Älvsbyhus på 350 000 kr. Och det kallar jag hutlöst dyrt!
 
Hej!

Vi ska också bygga med Älvsbyhus och jag försöker få fram en detaljerad beskrivning på vad som ska göras om man väljer att leja ut jobbet.
Men detta verkar inte vara det lättaste att få fram.
Skulle du kunna faxa/maila mig offerten på alla detaljer på vad de ska göra?

Mvh,
Grim
 
Grim!

Offertförfrågan från mig till entreprenören bestod bara av de anvisningar som Älvsbyhus skickar med i sin kundpärm för bla hängränneavlopp, dränering, skisser och ritningar på dränering, höjder med fyll i grund osv.Bra anvisningar tycker jag, men det står förstås inte i detalj tex hur många meter dräneringsrör som går åt.
Vi har nu också precis fått grundanvisningsritning, där man ser exakta mått till där avloppsanslutningspunkterna och inkommande vatten skall dras upp i grunden. Huset skall komma v20 så ni ligger kanske efter oss för att få denna.
Dessutom lägger ju vi in eget avlopp med grund infiltration i entreprenaden, så vi skickade med anvisningar på detta från Miljö och hälsoskyddskontoret också.
Så ta du och sätt dig framför kopieringsapparaten med pärmen och grunna ut vad ni behöver ha gjort.
Lycka till! :)
 
Fick precis räkningen från min markkille på allt jobb som han gjort.

Det är alltså allt som det står i Älvsbyhuspärmen + schaktning till ett garage på 60kvm + uppfart på 25 x 5 meter med bärlager.
Vi körde inget fast pris innan, för vi litade på honom.

Vad blev det då..... 50 794 SEK

För detta ville min säljare ha 370 000 SEK, och då hade vi inte fått varken garaget eller uppfarten schaktad.. (vi har alltså sparat 320 000 SEK på att fixa det själva)
 
Strixx!

Ingick fyll i grund och utanför och drän. rör och markavloppsrör i grund och läggning av dessa i priset? Har ni inte gjort något själva? Hur många timmar tog det honom?
Vad fyllde han med i grunden? Jag har fått uppgift på att det helst ska vara tvättad makadam, men att det egentligen är upp till entreprenören!
 
Allt ingick!!! Vi har inte gjort något alls.

Det tog 31 timmar att göra allt, men som sagt då var det även en uppfart på 25 x 5 m och garage på 60kvm, och ett antal timmar givk det åt att gräva upp 6 stora stubbar.

Vi fyllde med sand runt om, la 10cm dränering av singel/makadam i grunden.

Sand + Singel + Bärlager kostade 6,500:-
Material till avlopp, El, Vatten och Dagvatten kostade 8,500:-
Arbetskostnad blev 26,000:-

Med moms blev summan alltså 51,000:-
 
Strix!!

Var har ni byggt?? Vi har också fått ett pris av Älvsbyhus. Det går på 350 000 kr med allt . Man kanske ska låta någon annan göra grundarbetet.
 
Vi bygger ett alvsbyhus i Norrbotten, fick precis en offert fran grundgravaren. Pris 65 000sek ink moms.  I anbudet ingar allt som star Alvsbyhus parm, plus gravning av kulvert till fristaende garage och barlager till uppfart.
 
Hallå!

Jag har nu skrivit kontrakt med en annan markentreprenör.
Priset blev något mindre, 120 000 :), och då ingår komplett
lagt avlopp med infiltration.
Hoppas det blir bra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.