Hej!

Vill först tacka för informativt forum. Ofta landat här vid googlingar om livets frågor med bra svar.

Kort bakgrund: ska renovera badrummet i min bostadsrätt. Kommit överens med hantverkare om more or less allt och är nöjd. Skriftligt per mail kommit överens om att börja nästa vecka: skjutits fram hela tiden, från början tänkt 17:e. Tänkte skicka över bild på kontrakt med påskrift på måndag.

Insåg nu när jag såg planritningen från föreningen på stammarna i köket en sak.

Mellan köket och huvudstammen så ligger mitt badrum.

Från köket så löper diskhornsavloppet och tappvattnet till stammen. Dessa 3 rör (varmvatten, kallvatten och avlopp) går längst med (under) golvet i badrummet vidare till huvudstammen.

Dessa 3 rör kommer behövas bytas med är jag rätt övertygad om då badrummet är gammalt.

Jag har haft fullt sjå med jobbet (jobbar inom vården) och totalt glömt bort nämna det. Jag vet även Föreningen ansvarar bara för huvudstammen och vertikala stammar ska jag betala för.

Grovt det som behöver göras är att

1. lägga runt 3m pvc-rör för avloppet på golvet, ingen bilning av golvet behöver nog göras. En krök på 90 grader finns.

2. nya rör för tappvatten. Även om det är kopparör så är dom gissningsvis 20-40 år gamla så vill lika gärna passa på. På det 2 nya balofixer i underhållsluckan. Ev 2 st under diskhornet (ej i lägenheten ikv så kan ej avgöra om det finns nya tillsatta). Prisol eller pex rör i rör är antagligen bästa valet pga skarvar måste döljas.

Jag vet att när jag renovera köket så var jag mycket noggrann med att det skulle vara enkelt för badrumshantverkarna att få tillgång till stammen sen från badrummet. Så inget rivande (av köket) eller dylikt behövs, även föreningens ansvarige dubbelkollade detta. Tar man bort luckan under diskhornet så ser man stammen gå in i tegelväggen.

Smidigast är såklart att informera hantverkaren och bara be dom lägga till kostnaden. Tänker det inte bör bli några katastrofsummor då dom ändå ska riva upp allt o göra om. Dom kan dock lite utnytta läget här även om jag inte tror dom gör det och salta en del.

Undrar därför vad är rimligt på ovanstående jobb? Worst case borde man ta in annan hantverkare o fixa just den delen resonerar jag men lite mer bökigt.

Grovt när jag tittat på forum skulle jag gissa 4000-8000 (efter ROT)

Bifogar bild på stammens ritning
 
  • Planritning med markerat område visande badrummets placering i relation till kökets stammar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
S Septiskartrit skrev:
Hej!

Vill först tacka för informativt forum. Ofta landat här vid googlingar om livets frågor med bra svar.

Kort bakgrund: ska renovera badrummet i min bostadsrätt. Kommit överens med hantverkare om more or less allt och är nöjd. Skriftligt per mail kommit överens om att börja nästa vecka: skjutits fram hela tiden, från början tänkt 17:e. Tänkte skicka över bild på kontrakt med påskrift på måndag.

Insåg nu när jag såg planritningen från föreningen på stammarna i köket en sak.

Mellan köket och huvudstammen så ligger mitt badrum.

Från köket så löper diskhornsavloppet och tappvattnet till stammen. Dessa 3 rör (varmvatten, kallvatten och avlopp) går längst med (under) golvet i badrummet vidare till huvudstammen.

Dessa 3 rör kommer behövas bytas med är jag rätt övertygad om då badrummet är gammalt.

Jag har haft fullt sjå med jobbet (jobbar inom vården) och totalt glömt bort nämna det. Jag vet även Föreningen ansvarar bara för huvudstammen och vertikala stammar ska jag betala för.

Grovt det som behöver göras är att

1. lägga runt 3m pvc-rör för avloppet på golvet, ingen bilning av golvet behöver nog göras. En krök på 90 grader finns.

2. nya rör för tappvatten. Även om det är kopparör så är dom gissningsvis 20-40 år gamla så vill lika gärna passa på. På det 2 nya balofixer i underhållsluckan. Ev 2 st under diskhornet (ej i lägenheten ikv så kan ej avgöra om det finns nya tillsatta). Prisol eller pex rör i rör är antagligen bästa valet pga skarvar måste döljas.

Jag vet att när jag renovera köket så var jag mycket noggrann med att det skulle vara enkelt för badrumshantverkarna att få tillgång till stammen sen från badrummet. Så inget rivande (av köket) eller dylikt behövs, även föreningens ansvarige dubbelkollade detta. Tar man bort luckan under diskhornet så ser man stammen gå in i tegelväggen.

Smidigast är såklart att informera hantverkaren och bara be dom lägga till kostnaden. Tänker det inte bör bli några katastrofsummor då dom ändå ska riva upp allt o göra om. Dom kan dock lite utnytta läget här även om jag inte tror dom gör det och salta en del.

Undrar därför vad är rimligt på ovanstående jobb? Worst case borde man ta in annan hantverkare o fixa just den delen resonerar jag men lite mer bökigt.

Grovt när jag tittat på forum skulle jag gissa 4000-8000 (efter ROT)

Bifogar bild på stammens ritning
Hej och välkommen till forumet!

Det finns en sak som talar för att det blir ett extra påslag på ursprungspriset, det är att om nu hantverkarna inte har behörighet att göra vvs arbeten, så är det inte säkert att de kan hålla någon tidsplan, de kanske inte ens får tag på en rörmokare.
Normalt sett så är detta arbete inte så tidskrävande, om det "bara" gäller att dra nytt avlopp, utan bilning?
Om det behöver bilas upp, för stambytet, kostar det mera än 4-8 000:-, det dubbla, runt 12-16 000:- vid bilning och rörbyten, debiterade timmar hamnar inte under 8 timmar, tillkommer resor.
Räkna med mera än 8 000:-, gissar jag på, förhoppningsvis under 16 000:-

Mvh P-A
 
P Pagno skrev:
Hej och välkommen till forumet!

Det finns en sak som talar för att det blir ett extra påslag på ursprungspriset, det är att om nu hantverkarna inte har behörighet att göra vvs arbeten, så är det inte säkert att de kan hålla någon tidsplan, de kanske inte ens får tag på en rörmokare.
Normalt sett så är detta arbete inte så tidskrävande, om det "bara" gäller att dra nytt avlopp, utan bilning?
Om det behöver bilas upp, för stambytet, kostar det mera än 4-8 000:-, det dubbla, runt 12-16 000:- vid bilning och rörbyten, debiterade timmar hamnar inte under 8 timmar, tillkommer resor.
Räkna med mera än 8 000:-, gissar jag på, förhoppningsvis under 16 000:-

Mvh P-A
Hej. Tack för snabba svaret.

Förtydligande från min sida: hantverkarna Ska byta ut avloppsrören i badrummet från början. Dom ska även byta ut stammen (sk partiellt stambyte) samt byta ut tappvattenrören i badrummet. Därför jag tänkte det inte är enormt mycket mer VVS arbete. Men det kostar likväl över 10k?
 
Tappvatten av koppar finns normalt ingen anledning att byta bara för att de är gamla. Däremot kan det vara svårt att byta rör i badrummet, utan att även byta till köket. Det kan finnas kopplingar i golvet där rör till badrummet grenas av, inte godkänt idag. Avlopps röret bör nog bytas pga. ålder om det är gjutjärn, är det plaströr som är 40 år, kan det vara ”äggskalsrör” som absolut bör bytas. Är det 20 år gamla plaströr finns det troligen ingen anledning att byta ut dem.
 
Stort tack för svaren. Är inne och kan ge mer detaljer samt har lite frågor:

Tappvattnet:

Man har använt prisolrör på kökssidan:

Dessa löper på köksväggen 0,5m för att sedan få rakt igenom väggen där den skarvats ihop med tappvattnet i badrummet:


Installation av tappvattenrör och flexibla slangar med märkningar för varmt och kallt vatten på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggmonterade prisolrör märkta kallt och varmt, med synlig vägggenomföring som behöver fräsas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörinstallation på köksväggen med synliga prisolrör ovanför en köksbänk nära varor och skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenrör av metall skarvat mot väggen med en ballofix och flänsar, bredvid kaklade väggplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min plan från början var att fräsa in alla rör i väggen. Ngn får gärna korrigera mig om jag har fel men grovt:

Smidigast är att byta ut röret fram till ballofixern under köksbänken.

För att kunna nå den redan planerade infräsningen i väggen behövs alltså ytterligare fräsas ca 1m på badrumssidan. Sedan då, kan kopparröret gå i den redan planerade infräsningen för vattnet till duschen?
Bild på där jag menar man behöver fräsa:

Handritad skiss av badrumsplan med markerade rördragningar och mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dvs extra kostnad blir:

1. dra ytterligare tappvattenrör 2m i badrummet till nuvarande hål.
2. Dra tappvattenrör genom existerande hål till kök
3. Dra 0,5m bakom köksbänken. Halvt otillgänglig.
4. Montera fast på existerande ballofixers.
+ ballofixer i underhållsluckan? Eller räcker det med att skarva. Vid läckage här kommer ju vatten ändå vattnet rinna ut på golvet


Avloppet:
Rätt straight forward. Bara ett rakt rör som på föreningens skiss. Röret ser ut att ligga fritt rörligt mot väggen. Behöver ej bilas utan bör gå använda samma bilningsfåra.
Rörinstallation i golv med synligt flexibel avloppskoppling och fasta VVS-rör genom vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy genom ett hål i väggen visar avloppsrör och en område med bilad betong där rörinstallationer diskuteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Extrakostnad här blir att lägga koppla på ett nytt pvc.

Jag kommer totalrenovera badrummet oavsett så allt kommer vara tillgängligt på badrumssidan och planterat att hantverkaren kommer dra infrästa kopparör och avloppsrör redan från första början.

Fortf 16k som är rimligt?
 
S Septiskartrit skrev:
Stort tack för svaren. Är inne och kan ge mer detaljer samt har lite frågor:

Tappvattnet:

Man har använt prisolrör på kökssidan:

Dessa löper på köksväggen 0,5m för att sedan få rakt igenom väggen där den skarvats ihop med tappvattnet i badrummet:


[bild] [bild] [bild] [bild]

Min plan från början var att fräsa in alla rör i väggen. Ngn får gärna korrigera mig om jag har fel men grovt:

Smidigast är att byta ut röret fram till ballofixern under köksbänken.

För att kunna nå den redan planerade infräsningen i väggen behövs alltså ytterligare fräsas ca 1m på badrumssidan. Sedan då, kan kopparröret gå i den redan planerade infräsningen för vattnet till duschen?
Bild på där jag menar man behöver fräsa:

[bild]

Dvs extra kostnad blir:

1. dra ytterligare tappvattenrör 2m i badrummet till nuvarande hål.
2. Dra tappvattenrör genom existerande hål till kök
3. Dra 0,5m bakom köksbänken. Halvt otillgänglig.
4. Montera fast på existerande ballofixers.
+ ballofixer i underhållsluckan? Eller räcker det med att skarva. Vid läckage här kommer ju vatten ändå vattnet rinna ut på golvet


Avloppet:
Rätt straight forward. Bara ett rakt rör som på föreningens skiss. Röret ser ut att ligga fritt rörligt mot väggen. Behöver ej bilas utan bör gå använda samma bilningsfåra.
[bild] [bild]

Extrakostnad här blir att lägga koppla på ett nytt pvc.

Jag kommer totalrenovera badrummet oavsett så allt kommer vara tillgängligt på badrumssidan och planterat att hantverkaren kommer dra infrästa kopparör och avloppsrör redan från första början.

Fortf 16k som är rimligt?
Vad tar rörmokaren din i timmen?
Räkna med att du debiteras tid för varje påbörjad timme om material skall hämtas om det inte finns tillgängligt på annat vis.

Kostnaden som ditt lilla merarbete medför är i praktiken svårt att sätta pris på, jag gissar fortfarande på närmare 16 000:- än 8 000:-, fel kan jag ha, men bli glad om jag har fel och du får rätt, jag hoppas att jag har fel, men vad jag hoppas och tror är inte samma sak.

Kanske du vill berätta när det är klart, vad extraarbetet gick på, mest som vetskap för andra i liknande sits?

Mvh P-A
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.