Hej,

En firma har reoverat vårt badrum mot fastpris. Under arbetetsgång har det tillkommit diverse saker, men dessa finns ingen offert/kontrakt på. Nu när slutfakturan kom fick jag nästan spader. Är detta rimligt:

- Enl. offert skulle väggarna ha gips på utsidan och minerit på insidan. Jag ändrade detta och vi bestämde att de skulle lägga till en spånskiva bakom (på både ut- och insidan). Detta bestämdes innan gips eller mineritskivorna var monterade. På insidan är det 4väggar på c:a 20kvm och på utsidan är det 2väggar på c:a 10kvm. För dessa spånskivor vill firman nu har 9280:- inkl moms (arb+mtrl)!!!! Känns horibelt. 30kvm 12mm spånskiva kan ju inte kosta mer än 1500:- och att sätta upp detta på en befintlig regelstomme innan några andra skivor monterats kan ju inte ta så lång tid (max 8h eller?). Vad tycker ni?

- Material för rörarbeten ingick inte heller. Följande har gått åt:
16m prisolrör
5m avloppsrör (plast)
2m grövre avloppsrör (plast)
2st gummimuffar (grövre)
3st rörböjar (avlopp)
2st T-korsningar (avlopp)
1st toalett anslutning (avlopp)
1st vattenlås (plast)
1st golvbrunn
1st klinkerram (golvbrunn)
2st kulventiler
För detta vill firman nu ha 8556:- inkl moms!!! Jag vet att prisolrör inte är billiga, men är inte detta lite väl saftigt?

Och så här forsätter det. Övriga poster är inte lika stora, men slutsumman blir avskräckande. De vill ha 36.000:- extra och offerten var från början på 80.000:-
Skall man acceptera detta? Vart skall man vända sig för att få hjälp?

Tacksam för svar, Peter
 
Man skall ALDRIG låta någon göra jobb utan att man kommit överens om vad det kostar först. Det är jättejobbigt att reda ut det i efterhand när man är oense om vad de borde ha kostat, eftersom det saknas avtal.

Prissättningen i Sverige är fri, och det finns allt från Rinkaby Rörs priser till den lokala VVS-butikens priser att tycka att den skall vara rätt. En del blir till och med upprörda när det kostar mer än på Jula eller Rusta...

Jag tycker att du skall kontakta firman och påpeka vad du anser vara klart orimliga saker i fakturan, och utifrån det försöka resonera fram en annan summa.
 
20+10 kvm - ungefär 12 löpmeter mao (om det är 2.5 i takhöjd) - dvs säg 10 skivor (inkl kapmån)
150 kr st - 1500 kr + 20% marginal på ett "lagom" butikspris (det brukar man nog minst få räkna med när snickare köper in grejjer) -> det ger 1800 kr

Arbete, säg 8 h som du uppskattar det till (borde inte ta mer än 3-4h tycker jag iof om det redan är uppreglat osv så 8h måste definitivt vara inkl restid). 8h * 400 kr = 3200 + moms = ca 4000 kr

Skruv + slitage på verktyg - säg 500 kr
Totalsumma: 6300 kr - så det känns som om dom har saltat den räkningen lite - be dom speca arbete + material och förhandla om priset sen...

16m prisolrör - vad kan det kosta: 5 m 15mm prisolrör går på ca 500 kr på Bauhaus - så säg 1500-2000 kr
5m avloppsrör (plast) - ca 200-300 kr
2m grövre avloppsrör (plast): ca 300 -400 kr
2st gummimuffar (grövre): 300 kr
3st rörböjar (avlopp): 150 kr
2st T-korsningar (avlopp): 250 kr
1st toalett anslutning (avlopp): 200 kr
1st vattenlås (plast): 200 kr
1st golvbrunn: 600 kr
1st klinkerram (golvbrunn): 300 kr
2st kulventiler: 600 kr

Summa: Butikspris ca 5300 kr (iof ink moms då)

Ovanstående är ungefärliga butikspriser - jag har precis köpt sådana saker till mit fritidshus, men kommer inte ihåg vad varenda pryl kostade, det varierar ju dessutom med grovlek osv - VVS-grejjer är dock inte billiga. Och tänk då på att hantverkaren troligen slår på ett par procent på det du kan köpa grejjerna för i butik. Å andra sidan har du lite att förhandla om där också då...

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.