Vi ska renovera badrum och tänkte anlita ett företag som har som affärside att renovera badrum som är klara efter en fast tidsperiod.

Då vi är en småbarnsfamilj med 3 barn var detta med tidsaspekten en tung post då vi tittade på olika offerter och eftersom detta är deras stora försäljningsargument ska vi lägga till en klausul om förseningsvite och jag tänkte höra med er här på forumet vad ni anser skulle kunna vara ett rimligt vite.
 
Redigerat:
  • Gilla
Saintus
  • Laddar…
A Andreas A. skrev:
Vi ska renovera badrum och tänkte anlita ett företag som har som affärside att renovera badrum som är klara efter en fast tidsperiod.

Då vi är en småbarnsfamilj med 3 barn var detta med tidsaspekten en tung post då vi tittade på olika offerter och eftersom detta är deras stora försäljningsargument ska vi lägga till en klausul om förseningsvite och jag tänkte höra med er här på forumet vad ni anser skulle kunna vara ett rimligt vite.
Så deras affärsidé är att bli klara i tid?
Välj nån som levererar kvalitet istället.
 
Kvalité är även att leverera utlovad tjänst i tid, det bör inte vara ett motsatsförhållande. Det låter som en himla bra affärs idé att bli klara i tid:) Alla hantverkare tillämpar inte det tyvärr......

Vi renoverade två badrum och den killen hade i kontraktet att han drog av 5% på fakturan per dag om han inte var klar på utlovad tid, givet att det var hans fel.

Det var kanon och vi hoppades att han inte skulle klara det :) Men han såg till att klara det även om han sista dagen en söndag fick åka till K-rauta och köpa sista prylen till badrummet. Han hade grym planering med material/el/VVS osv och hade väl tagit till någon dag extra för att våga utlova detta.

Han hade räknat rimligt, tror det var ca 3 veckor för ett jättejobb, dvs rubbet med golvvärme osv . Har man inte det på pränt så kan det lätt dra iväg i tid i veckor...

Och ja, han gjorde ett bra jobb som andra ha berömt och han får jobb bara på rekommendationer för han är duktig och håller tiden och gör bra jobb, dvs hans affärs idé.

Kanske inte billigast men hur kul är det om man har blivit lovad 3 veckor och så ser man 6 veckor senare att det inte är klart. Så ja ta någon som räknar rimligt och kan garantera slutdatum, dvs då är man seriös.
 
  • Gilla
Andreas A.
  • Laddar…
Nytt badrum på tio dagar? NBJ, eller snarare wedobadrum som de bytte namn till efter all skit de fick på tv?
 
10 dagar inklussive rätt torktider/fultnivåer på alla underlag kan bli tajt om badrummet är stort.
 
Den som gjorde våra badrum sa att han ville ha 3 veckor och han var inte där varje dag för han sa att han ville att saker skulle torka och jobbade på annat ställe dom dagarna, så Markokositinen har nog en poäng här.

Vissa dagar jobbade han 12 timmar för att tex hinna lägga primer osv och sen var han på annat håll någon dag för att sen komma på tex söndag och jobba igen. Han körde mest själv för han tyckte nog att det var enklare än att springa på en kollega som bara var med i ibland.

Men ta absolut någon som garanterar ett slutdatum i kontraktet, med ett rimligt vite. Säger dom nej så finns det väl flera alternativ och då skulle jag fundera om det är rätt firma om dom inte vågar garantera ett datum, för det är inte kul att leva i en badrums renovering även om man har fler badrum.
 
Förstår inte riktigt varför man ska pressa hantverkare så att de riskerar att göra ett halvbra jobb. Firman som erbjuder 10 dagar anser många att det inte räcker till då flera aktörer är inblandade. Det mer normala är 3-4 veckor beroende på vad som ska göras. Däremot begär jag alltid att överenskommen tidsaspekt ska gälla. Annars får de dra av eller kompensera mig. Det ska vara målaren då som jag lämnar lite öppet. Men han kommer även på helger då han vet att vi är bortresta.

Jag begärde offert från NBJ som nu har bytt namn då en granne anlitade dem och var nöjda. Enda felet de gjorde i deras tvättstuga var att de satte spottar i taket ovanför garderober. Så de följde inte ritning.

Då hade de inga målare så de erbjuder istället nersänkt tak med spottar. Ingen snickare och avtal med elektriker för standardinstallation. Begär man utanför blir det extra debitering. De körde offert enligt egen mall och ingen anpassning mot kund. De skulle även skicka med fogmassa där jag skulle fylla igen om de missat eller spruckit. Den meningen i offerten gjorde att jag inte skulle använda dem. Då deras tid egentligen inte räcker till.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.