Vi har byggt ett nytt modulhus där entreprenören gjort fel på ett antal punkter.
Byggfirman hade hel entreprenad ovan grund allt mtrl följde ned husleveransen förutom el som byggfirman betalade och de krävde ca: 570 000 vilket jag tycker är mycket men vi tänkte "man får vad man betalar för" men tyvärr stämmer det inte alla gånger.
# Yttervägg som lutar 13mm på 2meter.
Går ej att åtgärda.
# Kakel va riktigt dåligt gjort.
Det som gick att åtgärda är gjort men mkt går ej att fixa utan att förstöra tätskiktet under där har man istället lagt igen hål och felkap med silikon.
#Spottarna ramlar ur hålen för att dom har borrat mitt i sponten istället för i centrum på en bräda.
Nu när det gått drygt ett år har dom "åtgärdat" felet genom att silikona fast spottarna.

Detta är felen som är kvar och ej blir åtgärdade dom har under våra 14 första månader i huset fixat övriga fel.

Därför undrar jag vad är rimligt avdrag eller var kan man vända sig för att kolla detta.
Jag vill ej blåsa byggfirman men jag vill heller inte att de tokblåser mig.
Målning av tak i kök och vardagsrum ingick ej så det fick vi betala 13 000 för vi får skylla oss själva där vi skulle ha frågat vad de skulle ha för att måla 2 tak.
 
Till att börja med så har man tyvärr inte rätt till kompensation för att saker drar ut på tiden. Möjligen om man kan påvisa kostander pga. den sena åtgärden.

Ytterväggen som lutar, lutar det mer än normen tillåter? Är osäker men är det inte typ 20mm det "får" luta? Att man sedna inte är så nöjd med en sådan lutning.

Spottarna som ramlar ned, syns silikon fastsättningen? Om det inte påverkar funktion eller det estetiska så tror jag inte du kan räkna med kompensation. Personligen skulle jag nog föredragit att få dem utbytta mot ngn. variant med fästen som fungerar.

Kaklingen är ju svårt att ha någon synpunkt på, där borde ni försöka få en värdering, hur mycket mindre är ert hus värt pga. felen i kakelsättning, ev lägga på lite för egen "upplevd", att man skall behöva leva med det fula resultatet.

Om felen är marginella, sitter på platser som inte är iögonfallande skall man nog inte räkna med alltför stort avdrag. Personligen skulle jag nog överväga att kräva avdrag motsvarande vad hela kakelsättningen kostar, alltså arbetet med plattorna, inte tätskikt etc.
 
Hej Hempularn
Ytterväggen lutar inte på utsidan men däremot på insidan alltså byggd som en kil.
Enligt norm får väggen luta 5mm på 2meter våra 13mm är nästan 3 gånger så mycket och ställer till problem vid tapetsering med mönsterpassning samt om du vill placera ett skåp där.

Spottarna försökte dom fixa 2 gånger sedan bytte dom ut spottarna mot en annan variant det tog en vecka sen ramlade dom ur igen.
Efter det tog det 3 månader till nästa gång då dom silikonade fast spottarna.

De har åtgärdat en massa andra fel men inte kunnat åtgärda det som jag skrivit om däremot står ju allt i besiktningsprotokollet.
Och vid en ev. försäljning av huset måste jag visa bes.protokollet där alla fel vi sett finns dokumenterade.
Jag funderar ju förstås vad som döljer sig bakom gipsen vid en försäljning kan detta också skrämma bort spekulanter från en budgivning och sänka huset med väldigt mkt pengar
 
Du behöver väl iofs. inte visa några bes. protokoll om du vill sälja, och skulle en spekulant begära att få se slutbes. protokollet så kan du ju med ganska gott samvete hävda att detta är åtgärdat (utom då de saker de nu vill ersätta ekonomiskt istället). Hur struligt det varit att få åtgärdat och att vissa saker kanske är lite lustigt åtgärdade (silikonlimmet) hör ju egentligen inte hit, det är funktionen du säljer om säljer huset.

Ang. väggen. Iom. att det faktiskt handlar om mer än vad normen tillåter så finns det ingen rimlig anledning att inte åtgärda felet nu. Det är inte ngn speciellt dyr eller avancerad åtgärd att öppna väggen och åtgärda felet, antingen genom att göra om vad det nu är som blivit snett, eller genom att bygga på reglarna lite där det behövs. Vi pratar om typ 1 eller 2 dagars jobb.
 
Om det handlat om 2 dagars hade det redan varit gjort.
#Delar av köksinredningen måste bort.
#Foder&blombrädor måste bort
#hel vägg med gips och Osb måste bort.
#Takpanel och taklister måste ner
#elektriker måste hit minst 2 ggr 4h

det är mer jobb än man tror samt kostnader för mtrl som går sönder när det skall bort.
 
Om allt är med i besiktningsprotokollet så är deta med i besiktningsmannens bedömning av värdet.
Jag hade kontaktat besiktningsmannen och hört vad som är rimligt att hålla ine för det som återstår av felen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.