Hallå!

Jag har upphandlat installation av FTX system till min 2plans villa arbetet pågår. Såg i eftermiddags när dom gått för dagen att det borrats flera hål innan dom bestämt sig vart tilluften skall sitta

Vart ett extra hål för varje genomföring, tror dock att den på första bilden kommer att täckas av tillufts donet så det är nog inga problem. Det andra är dock inte i närheten av vart genomföringen hamnade och kommer troligtvis inte gå att åtgärda utan större insats.

Det jag egentligen undrar är ifall jag ni tycker jag har rätt att störa mig på detta och vilja ha det avhjälp eller om det i sig är orimligt och grinigt..

Extrahål 1 inringat.
Trävägg med ventilationshål, extra borrat hål inringat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hål 2 inringat + repa
Trätak med ett installerat ventilationselement och inringade borrade hål samt en repa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inzooming på hål 2 + repa.
Inzoomad bild på träpanel med två borrade hål, ett inringat och nära en synlig repa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Märkligt att de borrade håll utan att fråga eller informera först?
 
Känns helt orimligt. Särskilt i den typen av tak. Va är det för fel på hantverkare nu för tiden?
 
Ser trist ut. Borde gå att spackla och trixa så det inte syns. Kanske går att bottna med något och sedan använda sånt där vax som används när man fixar småskador i golv. Du har ju rätt mycket kvist i taket. Det går säkert att få lagningen att se ut som en sådan.

Men rimligtvis borde ju hantverkaren känna att det är deras ansvar att lösa.
 
  • Gilla
nhogblom
  • Laddar…
På något sätt måste de ju kunna se vart reglar/elrör eller vad de nu kollar efter sitter men det hade kanske kunnat göras från ovansidan om det är tex en vind över (är det golvet/tak mellan två våningar så är det ju bättre att göra hålet i taket om det nu måste till ett titthål). Du kan väl fråga dem vad de tänkt göra med hålen? De kanske sätter i sånt där lack som man lagar parkettgolv med, om så lär du aldrig se hålet igen. Alltid bättre att fråga först innan man retar upp sig om de inte uttryckligen sagt att de är klara.
 
  • Gilla
nhogblom
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
På något sätt måste de ju kunna se vart reglar/elrör eller vad de nu kollar efter sitter men det hade kanske kunnat göras från ovansidan om det är tex en vind över (är det golvet/tak mellan två våningar så är det ju bättre att göra hålet i taket om det nu måste till ett titthål). Du kan väl fråga dem vad de tänkt göra med hålen? De kanske sätter i sånt där lack som man lagar parkettgolv med, om så lär du aldrig se hålet igen. Alltid bättre att fråga först innan man retar upp sig om de inte uttryckligen sagt att de är klara.
Är taket mellan vind och övervåning, så finns absolut möjlighet att kolla på vind vad som finns ovan.
Hade nog frågat dom ifall dom var kvar, men hann bli irriterad och undrar ifall detta är acceptabelt.
 
B
Jag försökte mäta på vinden, inte helt lätt att få till det exakt rätt, tror det diffade runt 10cm från förväntat när jag borrade mitt titthål (från vinden ner), så istället för att titthålet hamnade mitt i så hamnade det i ytterkant av hålet, och donet kom väl ca 5cm från tänkt placering, vilket kändes helt ok.

Så ja, det går att undvika denna situation om man tar lite extra tid på sig att mäta.

Repan i taket känns väldigt onödig.

Hål 2 känns väldigt långt ifrån placeringen av donet. Ännu mer intryck av att det var brådskande och att de inte hunnit mäta eller tänka ordentligt.
 
Hej!

Hade samma bekymmer med vår installationsfirma för FTX...

Men det räckte med ett samtal till kontakten på företaget, han kom ut och inspekterade. Sen rättade de till allt samt drog av ca 10% på överenskommet pris för besväret. Så all heder i slutändan.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
T
Hur gick det med denna då tro?

Att det blir en repa när mna hålls kan ju hända vem som helst, hur noggran man än är. Borde gå ganska så smärtfritt att ordna. Tror nog även hålet går att fixa utan några större besvär.

Vore intressant och veta om det är upp till vinden eller ej?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.