Vad är ett rimligt pris för omasfaltering nuförtiden? Jag hittar lite äldre trådar men det har ju hänt mycket med priser de senaste åren.

Jag har fått en offert som ligger på ca 850 kr/kvm för omasfaltering av garageuppfart. I det ingår bortrivning av gammal asfalt och deponi. Byte av det översta gruslagret (10 cm) med nödvändig beredning/avvägning/vältning mm. Och så ny asfalt.

Till detta tillkommer en startkostnad på ca 4000 och en analyskostnad på ca 11000 vilket tydligen krävs inför deponi. Dessa kostnader hoppas jag att några grannar vill vara med och dela på så att vi gör det samtidigt.

Låter detta rimligt? Eller borde vi kunna komma billigare undan? Totalentreprenad och vit betalning är en option.
 
Att byta bärlagret behövs inte såvida det inte varit mycket sprickor så att det blivit en massa jord i det alternativt om det gjordes på den då man asfalterade direkt på naturgrus som tenderar att röra sig mycket.
 
P Prodigys skrev:
Att byta bärlagret behövs inte såvida det inte varit mycket sprickor så att det blivit en massa jord i det alternativt om det gjordes på den då man asfalterade direkt på naturgrus som tenderar att röra sig mycket.
Nu är det så djupa spår så det behöver ändå göras en del underarbete, så om det är två eller tio centimeter grus spelar nog ingen större roll i sammanhanget. Hela området är en gammal grusgrop som blivit igenfylld med schaktmassor - så det är nog inte till nån nackdel att göra det bra när man ändå gör nåt. Sättningarna på sina håll är rätt ordentliga.

Några tankar om själva priset?
 
E efred skrev:
Nu är det så djupa spår så det behöver ändå göras en del underarbete, så om det är två eller tio centimeter grus spelar nog ingen större roll i sammanhanget. Hela området är en gammal grusgrop som blivit igenfylld med schaktmassor - så det är nog inte till nån nackdel att göra det bra när man ändå gör nåt. Sättningarna på sina håll är rätt ordentliga.

Några tankar om själva priset?
Har ingen koll på vad som är rimligt pris för asfalt men kan konstatera att det priset du fått är billigare än vad det kostar att få lagt plattor.

Vilken tjocklek och stenstorlek är det tänkt?
 
P Prodigys skrev:
Vilken tjocklek och stenstorlek är det tänkt?
Så noga har jag inte koll på detaljerna, utan har tänkt att det följer standard. Men är det något som borde kontrolleras innan för säkerhets skull?
 
E efred skrev:
Så noga har jag inte koll på detaljerna, utan har tänkt att det följer standard. Men är det något som borde kontrolleras innan för säkerhets skull?
Bör du definitivt göra. "Standard" på uppfart brukar nog vara 4-5 cm med 8: or eller 11: or men i mina ögon är det rent för lite. Hade jag lagt asfalt hos mig hade jag lagt minst 5 cm ag16 under för att minska/skjuta upp sättningarna. Har man det kan man även fräsa nästa gång det är dags att lägga om istället för att riva bort allt.
 
Håller det lika bra så är jag 83 nästa gång det är dags för omasfaltering och lämnar det till nästa ägare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.