I ett pågående bygge av badrum tillkom det några poster och jag behöver hjälp huruvida de kostnaderna ser ok ut??

- Sättning av 11m2 kakel på vägg
Arbete 18000kr Material 5000kr
Jag utökade den kaklade ytan från 7 till 18m2.
Jag köpte kaklet så den kostnaden ingår inte här.
Denna yta skulle egentligen ha målats och den kostnaden har de tillgodoräknat mig i dessa 18+5k.

- Flytspackling 24m2
material 8000kr arbete 2000kr Flytspackling på nuvarande betongplatta för att få dit golvvärmen.
Jag undrar om de vekligen inte hade behövt flytspackla om jag inte hade valt golvvärme??

- El-golvvärme Ebeco 23m2 fördelat på två st slingor.
Material 12000kr arbete 4000kr.
Vanliga standard Ebeco som man ser säljs på Bauhaus. 2st slingor och 2st termostater.
Själva el-dragningen till den har en separat elektriker gjort, ingår alltså inte i denna kostnad.

Ser det ut som rimliga kostnader??
Tacksam för all feedback jag kan få!
 
Hur lång tid tog hela arbetet?
Dom har tagit 24 000 i arbetskostnad, 650 kr/h gör nästan 37h och 450 kr/h gör 53h
Inte för att jag är någon expert, men det låter mycket i mina öron....

Materialpåslaget har jag ingen uppfattning om....
 
Alla poster är hutlöst dyra det enda som verkar rimligt är arbetskostnaden för flytspacklingen.
Men om det var en slät betongplatta så hade de varit tvungna att flyta ändå för att få rätt fall.
 
Tackar för svaren!
Svårt att uttala mig om tiden just för dessa extraposter då de gjorde en massa andra saker hos mig.

Jobbigt när det blir så här...
 
Siouxsic skrev:
I ett pågående bygge av badrum tillkom det några poster och jag behöver hjälp huruvida de kostnaderna ser ok ut??

- Sättning av 11m2 kakel på vägg
Arbete 18000kr Material 5000kr
Jag utökade den kaklade ytan från 7 till 18m2.
Jag köpte kaklet så den kostnaden ingår inte här.
Denna yta skulle egentligen ha målats och den kostnaden har de tillgodoräknat mig i dessa 18+5k.

- Flytspackling 24m2
material 8000kr arbete 2000kr Flytspackling på nuvarande betongplatta för att få dit golvvärmen.
Jag undrar om de vekligen inte hade behövt flytspackla om jag inte hade valt golvvärme??

- El-golvvärme Ebeco 23m2 fördelat på två st slingor.
Material 12000kr arbete 4000kr.
Vanliga standard Ebeco som man ser säljs på Bauhaus. 2st slingor och 2st termostater.
Själva el-dragningen till den har en separat elektriker gjort, ingår alltså inte i denna kostnad.

Ser det ut som rimliga kostnader??
Tacksam för all feedback jag kan få!
Om det är extra arbeten så är det väl löpande räkning? Dvs debitering per timme. Att sätta 11 kvm kakel tar ju inte ens en dag och fogningen några timmar. Materialet till detta är väl cirka 1-1,5 säck med fix a' 300:- och fog för nån hundring.
Det har alltså tagit 4,5 dagar att sätta kakel på den väggen! (500:-/h) De försöker blåsa dig.
 
verktygsgurun skrev:
Om det är extra arbeten så är det väl löpande räkning? Dvs debitering per timme. Att sätta 11 kvm kakel tar ju inte ens en dag och fogningen några timmar. Materialet till detta är väl cirka 1-1,5 säck med fix a' 300:- och fog för nån hundring.
Det har alltså tagit 4,5 dagar att sätta kakel på den väggen! (500:-/h) De försöker blåsa dig.

Dom extra kvadratmeter kakel vet vi inget om, är det i våtrum så är det stor skillnad på underarbetet om det först skulle vara målat, så det kan man inte uttala sig så om. Dessutom om arbetet skall utföras på rätt sätt så är det minst två olika dagar som arbetet skall utföras på.

Vad sedan TS menar med sin fråga angående flytspackling kan man undra golvvärme + spackling = Ja. Ingen golvvärme flytspackling kanske kanske inte, omöjligt att svara på utan fler fakta.

Vad TS menar med posten El-golv material 12 000 kr och jämför med ....ja vad då och till vilket pris är det, är det exakt lika material.

Så ditt påstående om att TS skulle bli blåst undrar jag hur du kan påstå något sådant
 
Redigerat:
Som sagt vi vet för lite här. Om de skall sätta kakel på en vägg istället för att måla, så kan det i värsta fall innebära att man måste riva ned bef. väggskivor, förstärka väggen, sätta upp nya skivor, sätta tätskikt och kakla.

När det gäller flytspacklingen, så är det säkert så att de skulle behövt spackla ändå, men golvvärmen kan innebära att de fått lägga på avsevärt mer spackel. Svårt att se hur mycket det gör på tiden. Men om vi hypotetiskt antar att det går åt 10mm extra över en gissad golvyta på 4 kvm. Då innebär det 5 - 6 säckar extra (så materialkostnaden är ju helt skruvad). Dessa säckar skall bäras in, kan ta en halvtimme. De skall blandas, 5 - 10 minuter per säck. Och gjutas på golvet, kanske (mycket högt räknat) 5 minuter per säck.

Torktiden ökar troligen med minst en timme av den ökade tjockleken, hantverkaren måste vara kvar och göra en del justeringar när det är halvtorrt.

Jag fattar inte riktigt vad arbetskostnaden för golvvärmen är. Även om hantverkaren lagt ut slingorna själv, så tar det max ett par timmar, är man van gör man det på en halvtimme. Men även läggningen av slingan måste göras av elektrikern (och då hade det nog blivit billigare), det är ett behörighetskrävande arbete. Det är ett mycket vanligt fusk att någon annan än elektrikern lägger slingan, men det är en olaglig handling som kan ge 12 mån fängelse (visserligen har ingen någonsin blivit dömd för det brottet).
 
Redigerat:
cecar33 skrev:
Dom extra kvadratmeter kakel vet vi inget om, är det i våtrum så är det stor skillnad på underarbetet om det först skulle vara målat, så det kan man inte uttala sig så om. Dessutom om arbetet skall utföras på rätt sätt så är det minst två olika dagar som arbetet skall utföras på.

Vad sedan TS menar med sin fråga angående flytspackling kan man undra golvvärme + spackling = Ja. Ingen golvvärme flytspackling kanske kanske inte, omöjligt att svara på utan fler fakta.

Vad TS menar med posten El-golv material 12 000 kr och jämför med ....ja vad då och till vilket pris är det, är det exakt lika material.

Så ditt påstående om att TS skulle bli blåst undrar jag hur du kan påstå något sådant
Sant ! Tänkte inte längre än näsan räckte....men om det är ren plattsättning är jag nog inte ute o cyklar?
 
Vad säger ert avtal om tilläggsarbeten? De flesta företag har ju påslag på material. 20-50%, framgår ofta ur avtalet. Sen kanske elektrikern har framkörningsavgift? det är absolut inte säkert priserna är oskäliga även om de är dyra. som kund bör man ju få någon prisuppgift på tilläggen innan man beställer.
 
C
Börja med att begära specificerad räkning så du kan se vad det är som kostar. Bara det faktum att kostnaden inte är specificerad väcker ju vissa misstankar.

Begär att de bryter ner arbetskostnaden i antal timmar x pris per timme + eventuella specificerade fasta kostnader och materialet i enskilda poster, t.ex. flytspackel, x säckar á pris.
Om de har saltat fakturan är det inte ovanligt att man redan här "upptäcker" att man räknat fel, så det är en bra början.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.