Hej, jag kommer med största sannolikhet snart bli husägare till ett kjedjehus byggt 1972 som under vintern drabbats av ett vattenläckage. Grunden är officiellt en krypgrund, men är i praktiken en oinredd källare då enda anledningen till att det inte klassas som källare verkar vara att takhöjden är för låg.

Det som hände är att vattenmätaren som sitter i en garderob i hallen frös under vintern (huset har stått obebott några månader med bara värmepump som värmekälla, och den klarade inte av att hålla värmen när det var -25 grader). Vattnet läckte sedan ut ur garderoben och ut i hallen där det rann bort mot ytterdörren. Läckan upptäcktes och stoppades samma dag, och enligt försäkringsbolagets kalkyl kommer det kosta ca 18 000 att åtgärda (dock blir det inte mycket kvar efter åldersavdrag, självrisk och lite annat). Fuktmätning är gjord och det verkar som att fukthalten bara är förhöjd i hallen.

Jag är inte 100% på hur golvet är uppbyggt, vad jag vet är att det är asfaboard underst (det som är tak i källaren) och att det ligger orginalplast/vinylmatta i hallen och köket (de sitter ihop). Antagligen ligger det någon typ av spånskiva under mattan, men mer än det vet jag inte i dagsläget. Jag kommer riva bort den befintliga mattan oavsett då det är den fulaste jag någonsin skådat, men frågan är hur mycket mer man ska göra efter det.

Räcker det att ta bort mattan och låta det torka upp (göra fuktmätningar för att se när det är OK) och sen lägga nytt golv, eller behövs golvet rivas upp mer? Jag kommer antagligen ocskå byta en del av spånskivorna då golvet är lite "kulligt" på en del ställen (får ta en titt där så det inte är något allvarligare, men det är på ställen man står/går mycket, typ framför spisen och diskbänken).

Vad tror ni är en vettig åtgärd för ovanstående?
 
Det troliga är ju att det gått ner vatten även under spånet, dvs isolering är blöt osv.
Räkna med att byta golvspån, isolering, ytskikt i de utrymmen som blev blöta.
Ev kan väggar som står mot dessa ytor också fått skador i gips och isolering. Stommen bör ha klarat sig då det upptäcktes direkt,
 
Som Hubbe säger kan det ju hända att vattnet runnit ner i isoleringen. Om så är fallet kan ju ett byte av den vara på sin plats. Du skulle ju kunna byta ut nån skiva där du tror att det är som värst, och inspektera mer noggrant (se till att kottla ordenligt bara!). Det är ju om inte annat ett bra läge för det när mattan ändå är borta.
Verkar spånskivan ha svällt?
 
Tack för svaren, jag har inte fått tillträde till huset än (blir i början av nästa månad) så jag har inte haft möjlighet att se hur det ser ut under mattan än.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.