Jag har precis fått en offert på lite vvs-arbete, och spontant sticker priset ut lite i mina ögon. Men jag har svårt att bedömma tidskostnaden.

Merparten av jobbet handlar om att byta ut en vanlig dusch till ett takduschset, inkl byte av blandarfäste, i ett badrum med utanpåliggande rör. För detta arbete vill dom ha 3600 kr inkl moms och efter rot-avdrag. Materialkostnader tillkommer.

Låter detta rimligt?

Jag har bett att få en mer detaljerar offert (t.ex timpris och resekostnad), men i avvaktan på svar har jag gjort en enkel estimering:

Säg att de tar 1000 kr i resekostnad. Då blir det 2600 kr i ren arbetskostnad. Dvs ca 3700 kr innan rot. Om vi sen räknar med 750 kr/h inkl moms (Stockholms innerstad) så handlar det om ca 5 timmar. Om man inte räknar bort någon resekostnad och istället säger ett högre timpris, säg 800 kr/h, så handlar det om ca 6.5 timmar.

Är detta en rimlig tidsåtgång? Eller har kostnadsguiden.se en på tok för låg timkostnad för rörmokare? Ska jag räkna på 1000 kr/h? Då handlar det ändå om mellan ca 4 till 5 timmar, beroende på om man ska räkna bort resekostnad eller ej.

Detta är en välrenommerad VVS-firma, innanför tullarna i Stockholm (ca 5 km mellan mig och dom). Så kanske är dom extra dyra. Eller har de bara dragit till med ett högt pris för att de tycker jobbet är för litet kanske?

Jag ska få iväg några fler offertförfrågningar, men tänkte kolla läge lite med kunnigt folk här redan nu. :)
 
Byggvaruhusen brukar ha fastprisuppgifter på diverse vvs-arbete. Kolla där så får du en hum om prisnivåer för olika jobb.
Sen är det väl så att småjobb är inget som firmorna behöver jaga idag, då kan dom dra till ett rejält pris på just dessa arbete. Får dom jobbet är det en ren bonus,
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Att byta blandarfäste, (och blandare?) med utanpåliggande rör, borde kunna gå på typ 10 minuter, men säg en timme med marginal för oväntat strul. Att sedan skruva dit ett utanpåliggande duschset borde vara ungefär 10 - 15 minuter det också.

Men då räknar jag bara direkt arbete på plats. Till det kommer restid, tid för att bära upp verktyg o material osv. Och det som vi amatörer ofta glömmer, tiden att få med sig rätt material i bilen. Och en stund för att fundera över exakt vad som skall göras. Det är ju ex. tänkbart att man inte kan koppla den nya blandaren på de bef. rören, utan att de också behöver bytas till närmaste koppling, alternativt kapas o skarvas. Men även ett litet rörbyte är ju inget som tar någon längre stund.
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Krilleman
Restiden får man inte tillgodoräkna med ROT, endast arbetstid.

Dom har tagit till ganska rejält. Små jobb brukar inte vara önskvärda av lite större bolag inom hantverksbranschen.
 
Fördelen med en offert är ju att man väljer själv att acceptera. Och då är väl tidsåtgången ointressant.
 
Tycker man att priset i offerten är för högt, så får man fixa det själv, eller så får man acceptera priset, eller försöka hitta någon annan.

Har jag lämnat ett pris, så sänker jag inte det, håller inte på att klyddar med kunderna, dom får acceptera priset eller inte.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Tycker man att priset i offerten är för högt, så får man fixa det själv, eller så får man acceptera priset, eller försöka hitta någon annan.

Har jag lämnat ett pris, så sänker jag inte det, håller inte på att klyddar med kunderna, dom får acceptera priset eller inte.

"klyddar" - ett bra uttryck på skånska. Funkar mindre bra i Mälardalen och däromkring. :D
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Har pratat lite mer med företagets kundtjänst nu. Tydligen kör dom med fasta priser för småjobb. Byte av takduschset inkl byte av blandarfäste och blandare kostar 3600 kr inkl moms och efter rot. Oavsett om det är lång eller kort restid. Oavsett om rörmokaren kan fixa allt i ett enda besök, eller måste åka fram och tillbaka 4 gånger. Och oavsett om själva arbetet tar en halvtimme eller en halvdag att utföra.

Sen kostar det ju rimligtvis att ha kundtjänst, och om det är många småjobb dom utför så blir det säkert en hel del tid som försvinner mellan jobben. Och alla dessa kostnader ska givetvis täckas av deras priser.

Dock för min del föredrar jag vanlig timdebitering plus resekostnad, med en estimering i början så att man har ett hum om vad det kan kosta i slutändan. Jag har fått ett estimat av en annan firma, som är lägre än ovanstående offert (dock en klumpsumma för två olika jobb). Dock lite svårare att kommunicera med, men det skulle kunna vara pga långhelgen.


Krilleman Krilleman skrev:
Restiden får man inte tillgodoräkna med ROT, endast arbetstid.
Menar du att jag räknat fel i trådstarten? Eller är det ett svar på hempularens inlägg? Han säger väl inget om att restiden skulle vara inräknad i ROT? Han pratar ju om allt som kan ta tid för hantverkaren, och dit räknas rimligtvis restiden.


R RoBo skrev:
Fördelen med en offert är ju att man väljer själv att acceptera. Och då är väl tidsåtgången ointressant.
Ett väldigt märkligt resonemang, om du frågar mig... :)

Visst, en stor fördel med en offert är att man vet i förväg vad det kommer kosta, antingen "exakt" (om det är en fastprisoffert, men även då kan det tillkomma saker) eller på ett ungefär. Men det betyder inte att det räcker för att göra bedömningen om offerten är rimlig/prisvärd så att säga.

Om man vet på ett ungefär vilken tidsåtgång det kan handla om så är det betydligt lättare att bedömma priset. På vilket sätt skulle detta vara ointressant?

Säg att du ska köpa in en tjänst inom ett område som du inte har så bra koll på själv. T.ex en advokat som ska driva ett juridiskt ärende för dig, en webbutvecklare som ska bygga en hemsida åt dig, eller en festfixare som ska fixa en stor fest åt dig. Och säg att du bara får ett fastpris i offerten, 100.000 kr. Hur ska du bedömma om det är en rimlig prisnivå eller inte? Om du däremot har ett hum om tidsåtgången och eventuella fasta kostnader (t.ex lokalhyra och catering för festen) så är det betydligt lättare att göra detta.


kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Tycker man att priset i offerten är för högt, så får man fixa det själv, eller så får man acceptera priset, eller försöka hitta någon annan.

Du har inga fler tomma självklarheter att komma med? :)
Det där är ju nämligen ett svar som man strikt menat kan ge på *alla* frågor om priser och offerter, oavsett område och oavsett om det kan anses vara ett rimligt pris eller inte. Dvs det tillför inte diskussionen något alls, inte sant?


kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Har jag lämnat ett pris, så sänker jag inte det, håller inte på att klyddar med kunderna, dom får acceptera priset eller inte.
Det är givetvis helt upp till dig om du inte vill förhandla med folk. Men jag hoppas du iallafall är medveten om att många andra näringsidkare där ute, samt många kunder, ser förhandling som något naturligt. Och du har säkerligen själv förhandlat vid vissa tillfällen, åtminstone som kund (t.ex ränteförhandling med banken).

Dock var mitt huvudfokus i denna tråd inte priset som sådant, utan vad som kan vara en rimlig tidsåtgång.
 
J jimih skrev:
Hur ska du bedömma om det är en rimlig prisnivå eller inte?
Genom att ta in fler offerter såklart.
 
R RoBo skrev:
Genom att ta in fler offerter såklart.
Jag inser nu att jag helt glömde skriva ner det jag hade i huvudet om flera offerter när jag skrev förra inlägget. Klantigt av mig.

Kort svar: Jag menade att man ska kunna bedömma en enda enskild offert, utan att jämföra med andra. Med en estimerad tidsåtgång kan man göra detta till viss del. Utan det är det i princip bara en vild gissning man gör.

Hur gör du om du verkligen bara har en enda offert att utgå ifrån?

Långt svar:

Givetvis är det lättare att göra en helhetsbedömning om man har flera offerter att utgå ifrån. Men i grunden handlar detta om två olika saker. Det jag är ute efter är en bild av omfattningen av ett visst arbete. Dvs i princip få svar på frågan "Hur komplext är detta arbete?". Flera offerter ger bara en bättre bild av det rådande marknadspriset på denna tjänst, men det enda det säger om komplexiteten är bara indirekt.

Dessutom så innebär det ett visst arbete, och "förlorad" tid att skicka ut offerter och gå igenom eventuella svar. Om man istället har en bra bild redan från början av hur komplext arbetet är (t.ex genom att fråga i forum som här), så kan man använda det som utgångspunkt och på ett rimligt sätt bedömma offerter även om man bara har fått in en eller två sådana. För om redan första offerten man får in stämmer väl överens med den estimerade tidsåtgången och förväntade timpriser och resekostnader, ja då kanske man kan sluta leda redan där och då (givet att man frågat ett företag med bra anseende i form av rekommendationer/onlinebetyg etc).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.