Hej hallå...
Idag dök räkningen ned från rörmokarn som hjälpt till vid vår badrumsrenovering. Badrummet ifråga är 3,6 kvm och det rörmokarn har gjort är att pluggat vattnet på andra sidan badrumsväggen, dragit nya rör till blandaren (flyttat den utanpåliggande rördragningen från badkarets långsida till kortsidan), monterat i en ny golvbrunn, kopplat in blandarare, monterat dit ett skåp samt kopplat på vattnet igen.


Arbetstiden för detta var tolv timmar vilket jag tycker är helt rimligt däremot så går materialet på nästan 7 000kr vilket jag tycker låter lite väl saftigt. (som framgår av fakturan så har jag själv köpt blandare, dusch, inredning osv) Jag skulle därför villa höra er åsikt om materialkostnaden är rimlig samt hjälp med att tyda fakturan. Dvs vad varje enskild post avser.

Tack på förhand.
 
  • IMG_6602.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_6602.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rör är dyrt, köpte till ett badrum nu och det var lite rör, kopplingar och ett par blandarfästen. det gick på 8000:-
Vatett är ett kvalitetsmärke och ska inte jämföras med billiga saker. Sen att du kan köpa billigare på nätet är som med allt annat.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
Vatett är nog en billig kopia. Vatette däremot... :p
 
Krilleman
isolde skrev:
Vatett är nog en billig kopia. Vatette däremot... :p
Fredagshumor på en torsdag! (y)
 
Vatette är bra grejer, inget konstigt med det.

Tyvärr ser det ungefär ut som det brukar. Svårt att veta exakt vad alla grejer är för något, men att döma av två saker Jafo PS 75 brunn och 2m förkromat 15mm kopparrör, så betalar du ungefär 120% mer än nätpris (efter 10% rabatt som det verkar som om du fått). Tror det är rätt normalt faktiskt, vad glad att det inte var ännu dyrare.
 
Tack för alla svar. Det känns skönt att veta att man iaf inte blivit uppskörtad av rörmokarn.
 
Krilleman
Nja billigt vet jag inte om det blev för dig, fredagkväll med öl i handen så jag tog mig tid att logga in på två olika grossister och kollade på lite deras grundpriser (OBS exkl moms) tex:

Siffrorna är som följer:

Första det du betalat. Andra Dahlsgrundpris. Tredje Onninens grundpris

Vatette KPL 1138 28xG25INV - 275 - 154 - 172
Vatette P-set FKR 2,5x15 - 109 - 64,5 - 64
Vatette T-rör 1150F 15x12 - 292 - 168 - 186
Vatette KPL 1130F 12x10 - 132 - 62 - 76
MA Silivipp 520160 00 FKR 579 - 473 - 382
FP G-nippel 43-45/32-40 53,70 - 26,5 -30


Så det du har betalat är först ett påslag av grundpriserna med massor av % sen har du "fått" 10% i rabatt.... Vilket betyder att det blev rätt dyrt för dig! Att räkna med är då också att rörisen har en rabatt på lätt 50% av grundpriset och uppåt beroende på omsättningen hos företaget!

Att det förekommer pålägg av priser på material har diskuterats flitigt här på forumet och det är ju inte unikt för rörpularna. Men det måste väl finnas någon gräns på hur mycket påslag man "får" göra?! Jag vet att många rörisar i mina regioner håller grundpriset +10% ut till kund.

Men det beror ju lite på om dina priser som du visar enligt fakturan är med eller utan moms?!
 
Redigerat:
Alla priser på den bilagda fakturan är tyvärr exkl. moms. Totalpriset för materialet blev ganska exakt 7 000 kr inkl moms
 
krilleman_215 skrev:
Nja billigt vet jag inte om det blev för dig, fredagkväll med öl i handen så jag tog mig tid att logga in på två olika grossister och kollade på lite deras grundpriser (OBS exkl moms) tex:

Siffrorna är som följer:

Första det du betalat. Andra Dahlsgrundpris. Tredje Onninens grundpris

Vatette KPL 1138 28xG25INV - 275 - 154 - 172
Vatette P-set FKR 2,5x15 - 109 - 64,5 - 64
Vatette T-rör 1150F 15x12 - 292 - 168 - 186
Vatette KPL 1130F 12x10 - 132 - 62 - 76
MA Silivipp 520160 00 FKR 579 - 473 - 382
FP G-nippel 43-45/32-40 53,70 - 26,5 -30


Så det du har betalat är först ett påslag av grundpriserna med massor av % sen har du "fått" 10% i rabatt.... Vilket betyder att det blev rätt dyrt för dig! Att räkna med är då också att rörisen har en rabatt på lätt 50% av grundpriset och uppåt beroende på omsättningen hos företaget!

Att det förekommer pålägg av priser på material har diskuterats flitigt här på forumet och det är ju inte unikt för rörpularna. Men det måste väl finnas någon gräns på hur mycket påslag man "får" göra?! Jag vet att många rörisar i mina regioner håller grundpriset +10% ut till kund.

Men det beror ju lite på om dina priser som du visar enligt fakturan är med eller utan moms?!
Med grundrpis menar du rek. utpris till kund?
 
Krilleman
sj6 skrev:
Med grundrpis menar du rek. utpris till kund?
Nej grossistens grundpris i katalog
 
krilleman_215 skrev:
Nej grossistens grundpris i katalog
Ja, det låter lite mer vettigt.

Vatette T-rör 1150F 15x12 - 292 - 168 - 186

Ca 100:- påslag, det är nog rätt mäktigt kan jag hålla med om... om det nu är så men det bör det vara om det är som du säger inköpspriser exkl moms.
 
Krilleman
sj6 skrev:
Ja, det låter lite mer vettigt.

Vatette T-rör 1150F 15x12 - 292 - 168 - 186

Ca 100:- påslag, det är nog rätt mäktigt kan jag hålla med om... om det nu är så men det bör det vara om det är som du säger inköpspriser exkl moms.

Så ett räkneexempel:
Ensvensktiger har fått betala 365:- med moms för T-röret
Grundpriset i katalog hos Tex Dahl är 210:- med moms
En "vanligt"-företag har ca 50% rabatt. Så företagaren har betalat ca 100-lappen med moms för kopplingen.

hos billigtvvs.se kostar kopplingen 116:-

265:- i ren vinst för företagaren. Bara på denna kopplingen! Hutlöst

Att tänka på då är också att stora företag med stor omsättning har större rabatt!
 
Redigerat:
  • Gilla
Swappe och 1 till
  • Laddar…
Fan va förbannad jag blir när jag ser detta ocker. Nu kommer jag inte kunna sova :)
 
  • Gilla
Swappe
  • Laddar…
Märk väl att dom flesta hantverkare som brukar tjabba om detta på BH tycker att du får skylla dig själv som inte tog en prisuppgift innan han kom. Det finns säkert 100 trådar om folk i exakt din situation.
 
Jag har själv gått i samma "fälla", betalade för hela jobbet kanske 5000 mer i material än om jag hade inhandlat det själv.

När jag nämnde detta för rörmontören blev han röd i ansiktet, röt till "det är fri prissättning" och satte sig i bilen och åkte därifrån. Känsligt ämne tydligen. Jga ville bara fråga om det var rimligt att jag skulle betala 2000 kr mer än hos rinkabyrör för exakt samma vattentäta skåp (tror det var vatette). Trodde först han hade skrivit fel på fakturan eller nåt.

Numera anlitar jag en bekant som är rörmontör för diverse småjobb, där köper han alla grejor på Dahls till självkostnadspris.

Självklart har den första rörmotören rätt, det är fri prissättning och det gäller för såväl hamburgare som rörnipplar... det är kunden som avgör om det är värt priset. Men tyvärr är det svårt i förhand att avgöra detta utan det brukar komma som en chock när fakturan ska betalas. Jag var själv på rörisen om vad han trodde jobbet skulle hamna runt när det nästan var klart, då jag hade avsatt en del pengar för det efter vad jag själv hade gjort överslagsräkning på (körde på löpande då en bekant hade rekommenderat denne rörmokare), det blev 13000 mer än det, då var det t.ex.12 arbetstimmar som dök upp från ingenstans som han defintivt inte hade gjort hemma hos oss. Dessa gick han efter mycket hårda och ytterst otrevliga diskussioner med på att stryka (för han orkade inte tjafsa med "såna jävla idioter" som jag och min fru tydligen var).

/S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.