Tänkte installera bergvärme och fått in en offert. De föreslog bosch compress 7,2kw+150m borrhål. Är detta rimligt?

Huset är byggt 1911. Moderna fönster, lösulls-isolering på vinden. Kanske fasaden är tilläggsisolerad?? Vi har olja nu och har nyligen flyttat in så vi har ingen koll på nuvarande förbrukning. Huset ligger i stockholmstrakten.
 
Låter som en liten pump med kort hål. Men det beror på hur stort huset är.

Som jämförelse kan jag nämna att vi i somras installerade en 12Kw Thermia med 220m hål (vi beställde 20m extra utöver rekomendationen). Vårt hus är byggt på 30 talet, men delar av huset har modern isolering. Vi har 220 kvm boyta och 97 kvm källare (källaren värmer vi bara till hälften).

Bosch är (tror jag) en mycket liten och ovanlig leverantör av bergvärmepumpar i Sverige. Jag skulle nog föreslå att du tar in offerter från inatallatörer med de 3 stora märkena (Nibe, IVT och Thermia).
 
Tack för svaret! oj, glömde skriva. Huset är på 150kvm(+halv källare som ska ha komfortvärme). Bosch och ivt är samma företag, samma fabrik så tror det är bra grejer. Tycker också att det lät ganska litet med dessa grejer.
 
Fått en ny offert! 160m borrdjup och ctc 8.5kw. Låter det bättre?
 
MIn "aversion" mot Bosch i det här fallet innebär också att du kanske skall titta på en "riktig" IVT installatör (och som sagt NIBE och Thermia också). Om du väljer företag som är skapligt stora på att installera de stora märkena, så bör där finnas en god erfarenhetsbas.

Din Bosch installatör eller CTC firman, kan mycket väl vara jätteduktiga på att få fram rätt dimensionering, men det är svårt att veta.

Jag valde från början att bara prata med installatörsföretag som var rena värmepumpsfirmor, inte VVS företag. Om en VVS firma installerar en bergvärmepump så är det kanske deras 2a eller 3e bergvärmepump på ett år, montörerna som kommer ut kanske sysslat större delen av sin karriär med att sätta upp duschblandare och handfat i nyproduktion.

Tar du en skapligt stor bergvärmeinstallationsfirma så kanske de installerar 2 till 5 pumpar i veckan, deras montörer har sett alla konstigheter som finns.
 
Det är inte svårt att installera en vp i dag men det krävs att man vet hur ett värmesystem funkar. En sak som är viktig är att justera radiatorerna efter installation och det är det många firmor som fuskar med. Bosch äger Ivt och är en enklare ivt de nyaste modellerna får inte säljas under Bosch namn.
 
Stickan56
Det är svårare att dimesionera ett värmepumpsystem när man inte har någon historik att gå på.
Är det omöjligt att få fram någon information från förre ägaren?
Det man skulle vilja veta är
Tidigare oljeförbrukning?
Ytterligare värmekällor?
Då kan man se om leverantörernas offerter är rimliga. Annars blir det bara gissningar.

MVH Stickan
 
tack för alla synpunkter och svar. Huset har varit uthyrt en längre tid, ägaren bor utomlands och verkar inte brytt sig så mycket om förbrukning. Nu har vi i allafall bestämt oss. Blev en ctc 9kw och 160m hål. Grannen hade 35m ner till berg :surprised:
 
Är det aktivt hål som är 160 meter ? den del som ligger torrt i hålet räknas inte och den del som ligger i vatten fast i foderrör brukar man räkna som 1/3 del. Vilken vp är det ctc har 8 kw och 10 kw vp i ala fall av nya modellen och det är väl den du ska ha.
 
160m aktivt hål. Tydligen mycket grundvatten också. Vet inte exakt vad modellen hette, men det var en låg modell.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.