Hej,
Vi har fått en produktionskostnadskalkyl på en villa av Eksjöhus, modell Nostalgi.
Tomten ligger i utkanten av Västerås.
Jag har lagt in mina egna gissningar i en separat kolumn "köparens gissningar"

Villan är en 1.5-plans villa på ca 160 kvm.
Tycker ni leverantörens uppgifter och mina gissningar verkar rimliga?
Finns det ytterligare kostnader som säljaren inte tagit upp i kalkylen, men som man ändå ofta måste betala för?
Vi försöker skapa oss en så komplett totalbudget som möjligt.

Vi skulle verkligen uppskatta om vi kan få ta del av erfarenheten hos er som byggt egna hem.
Misstänker att vi har en lång, rolig och utmanande resa framför oss.

Produktionskostnadskalkyl för villa bygge som jämför säljarens uppgifter med köparens gissningar i en tabell.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vet inte om byggel under byggtiden är inräknat där någonstans ? Annars kostar ju det en slant (20 000kr har vi uppskattat till vinterbygge).
 
Fasadmålning, extra elarbeten. Blir väl runt 20-25 tkr per post för många.
 
Bra input. Vi har en post på 8000 kr för elskåp från leverantören. Trodde detta var elkostnaden, men det kanske bara är hyra av själva skåpet. Lägger in en post på 20.000 för att vara på säkra sidan.

Tack!
 
ghoti skrev:
Fasadmålning, extra elarbeten. Blir väl runt 20-25 tkr per post för många.
Fasadmålning 20 - 25 tusen.
Jag har ingen erfarenhet här, men inkluderar det att anlita en firma, eller bara målarfärg och måla själv?
Vi har nog bestämt oss för att låta proffsen sköta målningen.

Extra elarbeten.
Kan du ge mig några exempel på vad det kan vara?
Vi har bara tänk på installation av spotlights, dioder i fönstersmygar, fasadbelysning och fördragen el till utebelysning.
Tacksam för tips..
 
Elskåp är en kostnad för sig, men byggel tillkommer dessutom. Vi har valt att köpa elskåpet innan byggnationen påbörjas, för att slippa hyra ett under byggtiden (3000kr/mån i bara hyresavgift har jag för mig att någon har sagt)
 
Vår husleverantör har satt 20.000kr för målning, men endast för material. Måla får vi göra själva!
 
Vi betalade 80.000kr för målningen av vårt 2-planshus när det var nybyggt. Garaget målade vi själva men jag kommer inte ihåg vad färgen till det gick på, kanske 10'?

Har ni gjort tillval till köket, i annat fall kolla noga upp vad som ingår i standard och hur mycket extra ni är beredda att lägga.
 
TPettersson skrev:
Fasadmålning 20 - 25 tusen.
Jag har ingen erfarenhet här, men inkluderar det att anlita en firma, eller bara målarfärg och måla själv?
Vi har nog bestämt oss för att låta proffsen sköta målningen.

Extra elarbeten.
Kan du ge mig några exempel på vad det kan vara?
Vi har bara tänk på installation av spotlights, dioder i fönstersmygar, fasadbelysning och fördragen el till utebelysning.
Tacksam för tips..
Jag tänkte dels på fasadbelysning (som ni ju verkar ha tänkt på redan) men sen kommer elektrikern ha en massa idéer som ni blir sugna på. Tidur för fasadbelysning, dimmer på diverse platser (tex badrum för att inte vakna till på natten), extra eluttag, kanske datauttag i taket för accesspunkt osv. Om ni redan har räknat in fasadbelysning och spottar borde det inte tillkomma så mycket men det är ju lätt att shoppa loss när förslagen kommer.
 
ghoti skrev:
Jag tänkte dels på fasadbelysning (som ni ju verkar ha tänkt på redan) men sen kommer elektrikern ha en massa idéer som ni blir sugna på. Tidur för fasadbelysning, dimmer på diverse platser (tex badrum för att inte vakna till på natten), extra eluttag, kanske datauttag i taket för accesspunkt osv. Om ni redan har räknat in fasadbelysning och spottar borde det inte tillkomma så mycket men det är ju lätt att shoppa loss när förslagen kommer.
Många bra poänger där!
Jag är så svag för snygga lampor, och eluttag kan man aldrig få för många av. Så jag är säker på att elektrikern kommer kunna "övertala" mig att sätta upp lite snygg belysning här och där.

Datauttag i taket, vad menas med det?
Kan någon utveckla?

Jag tänkte lägga in fördragen HDMI-kabel i taket för projektor samt ett HDMI-uttag med godkänd IP-klass för TV i stora badrummet. Tankar kring det?
 
Asson skrev:
Vi betalade 80.000kr för målningen av vårt 2-planshus när det var nybyggt. Garaget målade vi själva men jag kommer inte ihåg vad färgen till det gick på, kanske 10'?

Har ni gjort tillval till köket, i annat fall kolla noga upp vad som ingår i standard och hur mycket extra ni är beredda att lägga.
80.000 kr för att måla huset. Det var mer än jag hade räknat med. Betydligt mer, men målas måste det ju..
Får väl ta in offerter från lite olika företag och jämföra med leverantörens erbjudande.
 
Eller så köper du färg, bjuder in till husmålarfest och bjuder på pizza slices och öl. ;) så har vi tänkt göra.
 
  • Gilla
TPettersson
  • Laddar…
catherineb skrev:
Eller så köper du färg, bjuder in till husmålarfest och bjuder på pizza slices och öl. ;) så har vi tänkt göra.
Vill man ha ett zebra-färgat hus ska man göra så med mina kompisar..;)
 
Några saker jag kommer på: Internet (fiber, koppar eller 4G?). Altan. Gräsmatta och trädgård. Belysning och kanske el/vatten i trädgården. En friggebod för gräsklippare etc. Carport/garage. Finplanering av infart. Och precis som fler påpekat; när du ändå bygger så vill du kanske göra ett Smart Home och lite andra roliga grejer.
 
Den absolut mest osäkra posten vid alla nybyggen är väl markarbeten.

Nu står det i eran offert "grundläggning och mark" för c.a. 300.000kr samt att ni själva gissat på 200.000kr extra.

Jag tycker det låter rimligt, men då har jag ju ingen aning om hur tomten ser ut. Räkna med att det endast blir grovplanerat och grävt 4,5m runt om huset och att kostnad för resten tillkommer.

Ett tips här är att inte ha så bråttom med att t.ex. gräsmattan ska vara perfekt från det att ni flyttar in. Man hinner, det är tillräckligt mycket jobb med att få huset byggt.
Har man jobb & familj blir det rätt stressigt att bygga hus (iaf om man är byggherre själv).

Gällande det med el och internet/nätverk. Lusläs offerten under just den entrepenaddelen från er husleverantör, vad ingår? (Eller ja, lusläs tamejf-n allt i offerten om vad som ingår under varje post).

Annars tycker jag det ser ut som ni räknar med rätt dyra kostnader och det är bra, bättre att ta ordentligt med höjd och bli glatt överraskad.
 
  • Gilla
TPettersson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.