Hejsan

Skulle vilja ersätta gammal elcentral mot något nyare, snyggare och enklare mot det som finns idag.

Vad hävdar gruppen är en rimlig tidsåtgång samt kostnad för ett sådant arbete med bifogad bild som stöd? Det som inte syns är att det är 17 aktiva grupper.

Gammal elcentral med flera säkringsdosor och huvudströmbrytare på en vägg, indikerar 17 aktiva grupper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand
Mvh Tobias
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Du behöver en central med ca 17 säkringar, två jordfelsbrytare, huvudbrytare, ringledningstrafo? + 10% resevplatser.
Dvs plats för ca 35 moduler. Pris tot inkl allt ca 10 000:- Men ta in offerter för det kan skilja rätt mycket
 
  • Gilla
Tolin80 och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Du behöver en central med ca 17 säkringar, två jordfelsbrytare, huvudbrytare, ringledningstrafo? + 10% resevplatser.
Dvs plats för ca 35 moduler. Pris tot inkl allt ca 10 000:- Men ta in offerter för det kan skilja rätt mycket
Tack för svar

Det blev billigare.än jag trodde isf. Hade räknat på det exkl material. Dock kan jag tänka mig att det varierar rätt mkt. Kommer ta in en del offerter när det är dags men alltid bra med information utanför offerterna tänker jag.

Mvh Tobbe
 
T Tolin80 skrev:
Hejsan

Skulle vilja ersätta gammal elcentral mot något nyare, snyggare och enklare mot det som finns idag.

Vad hävdar gruppen är en rimlig tidsåtgång samt kostnad för ett sådant arbete med bifogad bild som stöd? Det som inte syns är att det är 17 aktiva grupper.

[bild]

Tack på förhand
Mvh Tobias
Negativa personer tänker:
fin central - varför byta ut den ?
 
  • Gilla
Tolin80
  • Laddar…
T Tolin80 skrev:
Tack för svar

Det blev billigare.än jag trodde isf. Hade räknat på det exkl material. Dock kan jag tänka mig att det varierar rätt mkt. Kommer ta in en del offerter när det är dags men alltid bra med information utanför offerterna tänker jag.

Mvh Tobbe
Det som kan dra iväg lite är om du har jordfel i anläggningen som du inte vet om. Det är ju alltid en "extra" kostnad som man inte kan veta om på förhand.
 
  • Gilla
Tolin80
  • Laddar…
S skaraborgsfakir skrev:
Negativa personer tänker:
fin central - varför byta ut den ?
Den behöver flyttas ändå och helst vara mindre för att skapa en större och bättre väggöppning brevid.

Nej, den är inte fin heller haha
 
En normkapsling för 36 moduler är ungefär 0,5 meter hög och ungefär 0,3 meter bred samt ca 12 cm djup
 
  • Gilla
Tolin80
  • Laddar…
Om den ska flyttas något så kan eventuellt en del grupper behövas dras om från första dosan så det drar ut på tiden som behövs. Räkna 10' på material och 10' på arbete så hamnar du nog rätt.
 
  • Gilla
Tolin80
  • Laddar…
Du skulle kunna få en kapsling som täcker tillräckligt mycket av hålen bakom den befintliga, en 2x26 moduler tex med huvudbrytare, två JFB och säkringar för 20-12K inkl arbete.
Reservation för ev tillkommande tid för att lösa befintliga jordfel i anläggningen.
Det tar max 3-4 tim att byta en sådan elcentral.
 
J JG75 skrev:
Du skulle kunna få en kapsling som täcker tillräckligt mycket av hålen bakom den befintliga, en 2x26 moduler tex med huvudbrytare, två JFB och säkringar för 20-12K inkl arbete.
Reservation för ev tillkommande tid för att lösa befintliga jordfel i anläggningen.
Det tar max 3-4 tim att byta en sådan elcentral.
Är du yrkesman med erfarenhet av centralbyte?
Om svaret är ja, då är min nästa fråga vad hade du lämnat för pris i offerten?
Hur mycket är påslag på mtrl?
 
U Uffe A skrev:
Är du yrkesman med erfarenhet av centralbyte?
Om svaret är ja, då är min nästa fråga vad hade du lämnat för pris i offerten?
Hur mycket är påslag på mtrl?
U Uffe A skrev:
Är du yrkesman med erfarenhet av centralbyte?
Om svaret är ja, då är min nästa fråga vad hade du lämnat för pris i offerten?
Hur mycket är påslag på mtrl?
Ja, jag är elektriker.
Anställd på medelstor firma sedan många år.
Hade jag fått sätta ett pris hade jag sagt 10K ex moms och känt mig nöjd.
Vet att vi (firman) brukar lägga på 20-25 procent på priserna vi har.
Jag hade lätt bytt den på 4-5 tim inkl tid för materialinköp.
Ska man lämna ett pris som inkluderats ev problem blir det klurigare. Oftast löser det sig ganska enkelt.
 
J JG75 skrev:
Ja, jag är elektriker.
Anställd på medelstor firma sedan många år.
Hade jag fått sätta ett pris hade jag sagt 10K ex moms och känt mig nöjd.
Vet att vi (firman) brukar lägga på 20-25 procent på priserna vi har.
Jag hade lätt bytt den på 4-5 tim inkl tid för materialinköp.
Ska man lämna ett pris som inkluderats ev problem blir det klurigare. Oftast löser det sig ganska enkelt.
Ok
Om alla förutsättningar är bra (inga konstiga färger på ledarna, för korta trådar som måste skarvas och om gruppförteckning som överensstämmer med verkligheten finns), då är din uppskattade tidsåtgång rimlig.
Sen förutsätter det att inget oförutsett problem uppstår med jordfel eller för mycket läckströmmar i anläggningen.
Därför lämnar jag inga offerter på ett centralbyte utan tar det på löpande.
Om din firma lägger på 20-25 % på inköpspriset av mtrl så är det ett fullt rimligt påslag. Tyvärr finns det firmor som försöker blåsa kunderna med listpriser. Och det är dessa som ger yrkeskåren dåligt rykte.
 
E
J JG75 skrev:
Ja, jag är elektriker.
Anställd på medelstor firma sedan många år.
Hade jag fått sätta ett pris hade jag sagt 10K ex moms och känt mig nöjd.
Vet att vi (firman) brukar lägga på 20-25 procent på priserna vi har.
Jag hade lätt bytt den på 4-5 tim inkl tid för materialinköp.
Ska man lämna ett pris som inkluderats ev problem blir det klurigare. Oftast löser det sig ganska enkelt.
@Mikael_L hade löst detta på 3,5h och till en betydligt lägre timkostnad och materiel påslag!

Betyder detta att du är Ocker?
 
U Uffe A skrev:
Ok
Om alla förutsättningar är bra (inga konstiga färger på ledarna, för korta trådar som måste skarvas och om gruppförteckning som överensstämmer med verkligheten finns), då är din uppskattade tidsåtgång rimlig.
Sen förutsätter det att inget oförutsett problem uppstår med jordfel eller för mycket läckströmmar i anläggningen.
Därför lämnar jag inga offerter på ett centralbyte utan tar det på löpande.
Om din firma lägger på 20-25 % på inköpspriset av mtrl så är det ett fullt rimligt påslag. Tyvärr finns det firmor som försöker blåsa kunderna med listpriser. Och det är dessa som ger yrkeskåren dåligt rykte.
Nu är jag ju anställd men vet att vi jobbar för att göra ett bra jobb och att göra kunderna nöjda framförallt, inte att ta maximalt betalt av varje kund.
Det har visat sig fungera bra, firman har funnits i över 30år och klarat både upp och nergångar i konjunkturen.
Tjäna pengar snabbt och enkelt bygger inget förtroende och ryktet sprider sig snabbt om man lurar kunderna.
Sådana företag överlever inte så länge.
 
J JG75 skrev:
Nu är jag ju anställd men vet att vi jobbar för att göra ett bra jobb och att göra kunderna nöjda framförallt, inte att ta maximalt betalt av varje kund.
Det har visat sig fungera bra, firman har funnits i över 30år och klarat både upp och nergångar i konjunkturen.
Tjäna pengar snabbt och enkelt bygger inget förtroende och ryktet sprider sig snabbt om man lurar kunderna.
Sådana företag överlever inte så länge.
Så sant som det är sagt.
Gör man ett bra jobb och inte försöker lura kunderna bara för att göra snabba pengar så överlever man och tjänar tillräckligt.
Önskar bara att alla tänkte så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.