Stopp i avloppet med akut spolning. Filmning av avloppsröret visade att det var kraftigt intryckt (u-format) på en sträcka av ca 5 m i trädgården utanför tillbyggnad. Misstanke om packningsskada. Rören och tillbyggnaden är från 2016. Den ena änden av röret mättes till att ligga ca 1,2 m ner i marken, den andra 1,5 m ner. Platsen är lätt att komma åt, öppen gräsmatta.
Har nu fått en offert på 57000kr för att gräva upp, byta röret och gräva igen. Rimligt??
 
Utan någon som helst referens tycker jag det låter fruktansvärt dyrt, med en minigrävare lär du fixa det själv på en dag, kostnad max 5000kr
 
  • Gilla
Elisen
  • Laddar…
Kändes dyrt!

Bör vara 1dags arbete

Grävare 1200x8= 9600
Grovis 600×8 4800
Material max 1200kr

Sen smaskst vi på en transportkostnad på 10lax bara för att vi kan.

Så totalt 25600.

Rimligare är att det är one man show som dyker upp med typ en 5-8T Grävare o debiterar kring 1000-1300kr timmen och har rivit av det där på 5-6h men säg en full dag

Så allt över 15 är dyrt
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
P pjkw skrev:
Utan någon som helst referens tycker jag det låter fruktansvärt dyrt, med en minigrävare lär du fixa det själv på en dag, kostnad max 5000kr
Jag gissade också på max en dags arbete - det är ju ändå inte något jättehål som ska grävas och inte med sked.
Även om man tänker 2 gubbar på plats, så är det dyrt.

Någon som har en uppfattning om rimlig kostnad?
 
L Lutte skrev:
Kändes dyrt!

Bör vara 1dags arbete

Grävare 1200x8= 9600
Grovis 600×8 4800
Material max 1200kr

Sen smaskst vi på en transportkostnad på 10lax bara för att vi kan.

Så totalt 25600.

Rimligare är att det är one man show som dyker upp med typ en 5-8T Grävare o debiterar kring 1000-1300kr timmen och har rivit av det där på 5-6h men säg en full dag

Så allt över 15 är dyrt
Tusen tack!
 
Är tillräckligt gammal för att kunna den ädla konsten att gräva för hand.
Spett, spade, korp, skyffel och skottkärra. En press att lägga under massorna är bra att ha. Lördagen räcker för att gräva gropen. Vila över natten montera nytt rör och skyffla igen dagen efter. Lagom helgprojekt med verktyg som varje villaägare ändå behöver.
Mvh Findus
 
  • Gilla
SvanteC och 2 till
  • Laddar…
wildeside
Fastpris 18000-20000 inkl moms.
Inklusive körskydd för att minimera skador och återställning sådd av gräsfrön.
Billigare på löpande räkning om inga komplikationer uppstår.
 
  • Gilla
Elisen
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Är tillräckligt gammal för att kunna den ädla konsten att gräva för hand.
Spett, spade, korp, skyffel och skottkärra. En press att lägga under massorna är bra att ha. Lördagen räcker för att gräva gropen. Vila över natten montera nytt rör och skyffla igen dagen efter. Lagom helgprojekt med verktyg som varje villaägare ändå behöver.
Mvh Findus
Gräva ett hål som är minst 5 meter lågt, 1,5 meter djupt och minst 2 (?) meter brett låter inte så där jättelätt stt göra för hand.

Hyr en minigrävare en dag istället så blir arbetet betydligt mycket roligare :D

/Krille
 
Redigerat:
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
wildeside
Ska man arbeta säkert så bör hålet va bredare.
1 meter brett och 1,5 meter djupt är rena dödsfällan för spadgubben och den som ska byta rören.
Om man ska göra riktigt efter boken så ska man ha 45 graders släntkanter, men då skulle gropen bli 3 meter bred:thinking: blir många kubik att ösa upp.:crysmile:
Sen kan man använda lite sunt förnuft om släntkanterna om man är van att gräva.
Jag skulle aldrig skicka ner min spadgubbe i en sån grop.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.