Har i tidigare tråd skrivit lite om vår badrumsrenovering och hur det skar sig med vår VVS:are. Betalade i a f fakturan och har nu anlitat en ny VVS:firma...

Fick offert på jobbet och höjde på ögonbrynen lite över kostnaden. Tycker det verkar lite väl dyrt. Jobbet som ska göras och som vi började på idag består av.

Fixering och kontroll av redan installerade avloppsrör (alltså dragna sen tidigare) inför gjutning av golv.
Ihopkoppling av avloppsrören i innertaket på våningen under och dragning av stam ner i källaren (kopplingen i innertaket bestod av en T-koppling,som jag skaffat redan, samt 1 meter 75-rör och två 45gr böjar som vvs-killen hade med sig. Stammen var tillsågad och klar. Detta jobb tog 20 minuter, då det mesta redan var tillsågat och provmonterat.
Han gick sedan in i badrummet och böjde 6 st prisolrör i 90gr till de olika blandarna, ca 20 min.
Här är vi nu...

Dessa vattenrör, som redan är nerdragna i källaren, ska kopplas in på tappvattnet förmodligen med någon kopplingslåda.
"I badrum monteras och inkopplas tillhandahållna materialer på av er anvisad plats", står det till sist. Detta måste mena blandare, badkar (lejontass).

För detta vill de ha 24000:- inkl. mervärdesskatt. Tog reda på att 16250:- var arbetskostnad och de tar av mig 590:-/timme.

Är detta rimligt?

Om jag väljer att gå på faktura och skriver ner hur många timmar de är här och får specat vad grejorna de tilhandahåller kostar, kan man då ifrågasätta om summan är mycket lägre än vad fakturan är? Eller är det bättre att ta detta löpande?

Fråga gärna om det är något ni undrar... Och kolla mina äldre trådar för bilder osv...
 
Redigerat:
Du har alltså fått en fast offert? Låter ju enormt dyrt i så fall för så lite jobb. Hur exakt fick du fram timpriset ifall du fått ett fast pris på 24000:-?

590:- per timme är billigt om det är inklusive moms!

Tror du med faktura menar löpande, då skriver inte du upp timmarna utan det gör hantverkarna själva. Sedan kan du anteckna själv ochså om du har tid och vid fakturan jämföra.

Självklart kan du ifrågasätta skillnaden mellan fast offert och löpande, men det är inte lätt att jämföra. Billigast är nog löpande i ditt fall.
 
Timpriset berätta firman när jag frågade. Lite dyrare än om de hade fått leverera grejorna som skulle monteras eller redan var installerade, sa han.

Med fakturan menade jag offerten. När det är dags att betala, kan jag då bestrida summan, men hjälp av mina anteckningar, (timmar, material osv...) menar jag...

Dom började jobba idag (40 minuter.....) Är offerten någon form av avtal? Eller kan jag nu efter att ha funderat en stund välja att ta det löpande? Det känns dyrt... Jag menar 27,5 timmar för att förankra de utböjda prisolen i väggen och koppla dessa 6 färdigdragna prisol till tappvattnet i källaren.
 
Björn_Nilsson skrev:
Timpriset berätta firman när jag frågade. Lite dyrare än om de hade fått leverera grejorna som skulle monteras eller redan var installerade, sa han.

Med fakturan menade jag offerten. När det är dags att betala, kan jag då bestrida summan, men hjälp av mina anteckningar, (timmar, material osv...) menar jag...

Dom började jobba idag (40 minuter.....) Är offerten någon form av avtal? Eller kan jag nu efter att ha funderat en stund välja att ta det löpande? Det känns dyrt... Jag menar 27,5 timmar för att förankra de utböjda prisolen i väggen och koppla dessa 6 färdigdragna prisol till tappvattnet i källaren.
Accpeterar du det pris dom lämnar kan du inte i efterhand ifrågasätta timmarna. För inte accpeterar du väl att dom vill ha mer betalt om det skulle ta längre tid än dom räknat med?

Har du nu fått en offert och gett dom klartecken att starta så har Ni ett avtal.

Missförstå mig rätt men höll du på sådär med förra VVS:aren så förstår jag att det skar sig...

Sen undrar jag hur du fått fram att jobbet ska ta 27,5 timmar? Tagit anbudssumman delat med timpriset? Då kan jag meddela att det inte blir riktigt rätt när man gör så. När man lämnar ett fast pris räknar man utöver timmarna bland annat även in risker och vinst i priset.

Vidare är anledningen till att man väljer ett fast pris att man inte vill ha några överaskningar och då får man 9 av 10 gånger räkna med att man får betala mer än om jobbet hade gjorts löpande (under förutsättning att det inte är någon av alla pellejönsarefirmor man läser om här).
 
Redigerat:
RobZombie skrev:
Accpeterar du det pris dom lämnar kan du inte i efterhand ifrågasätta timmarna. För inte accpeterar du väl att dom vill ha mer betalt om det skulle ta längre tid än dom räknat med?

Har du nu fått en offert och gett dom klartecken att starta så har Ni ett avtal.

Missförstå mig rätt men höll du på sådär med förra VVS:aren så förstår jag att det skar sig...

Sen undrar jag hur du fått fram att jobbet ska ta 27,5 timmar? Tagit anbudssumman delat med timpriset? Då kan jag meddela att det fungerar inte blir riktigt rätt när man gör så. När man lämnar ett fast pris räknar man utöver timmarna bland annat även in risker och vinst i priset.

Anledningen till att man väljer ett fast pris är för att man inte vill ha några överaskningar och då får man 9 av 10 gånger räkna med att man får betala mer än om jobbet hade gjorts löpande (under förutsättning att det inte är någon av alla pellejönsarefirmor man läser om här).
Att det skar sig med förra Vvs:firman berodde inte på kostnader, utan mer om dåligt kundbemötande, man dök inte upp på avtalad dag och hörde inte av sig heller, ringde inte tillbaka när man bett dem göra så osv... Kändes dåligt i magen helt enkelt. Själva jobben de han utföra här hemma säger jag väl inte så mycket om.

Trodde i mitt enfald att om man tog arbetskostnaden dividerat med timdebiteringen, skulle ge antal planerade arbetstimmar. Men det är såklart möjligt att jag har fel... Är inte så kunnig inom anlitande av entreprenörer och har aldrig fått en offert tidigare.

Då kan jag ju skita i att få det löpande med andra ord.

Jag trodde också att i o m offerten, så skulle jag inte behöva göra mer i mitt badrum, men ikväll står man där med bilningsmaskinen igen. Trodde VVS-firman skulle bila in i väggen för att få in böjradien på prisolen. Medan VVS-firman trodde det redan var gjort. Nåja, inte så mycket jobb, men surt ändå.

Edit: har de ingen vinst med i timdebiteringen?
 
Om du har fått en offert med ett fast pris så behöver du inte bry dig om antalet timmar de arbetar. Detta måste du kolla innan du skriver på offerten. Tex är verkligen 20000:- rimligt för tre dagars jobb?

Man ska nog inte anlita någon om man inte vet vad en offert är.
 
Antar att jag handlat lite förhastat... Vill bara få badrummet färdigt och bestämmer en tid när det sätts igång. Och när man sedan går igenom vad som faktiskt finns kvar att göra, så känns det orimligt dyrt. Har man rätt att få offerten lite mer detaljerad?
 
Björn_Nilsson skrev:
Antar att jag handlat lite förhastat... Vill bara få badrummet färdigt och bestämmer en tid när det sätts igång. Och när man sedan går igenom vad som faktiskt finns kvar att göra, så känns det orimligt dyrt. Har man rätt att få offerten lite mer detaljerad?
Edit: skrivit under något har jag inte gjort.
 
Du har ju accepterat offerten iom att du beställde arbetet. Som sagt, om rörfirman hade räknat fel åt andra hållet, hade det varit ok att dom fakturerade dig 10 000 extra?
 
Om det är en uppenbar felräkning, så har väl säljaren ändå rätt att korrigera i efterhand.

Men vad anser ni om själva jobbet då? Låter kostnaden rimlig? Vilket faktiskt är själva frågan...
 
Vilket å andra sidan kan kvitta då jag får betala ändå... Jäklar vad jag är kass på sånt här. Hej läropeng... Over and out!
 
Björn_Nilsson skrev:
Om det är en uppenbar felräkning, så har väl säljaren ändå rätt att korrigera i efterhand.

Men vad anser ni om själva jobbet då? Låter kostnaden rimlig? Vilket faktiskt är själva frågan...
Om dom bara ska göra det du beskriver tycker jag låter dyrt. Men ordet VVS är ju synonymt med dyrt så...

Du kan ju trösta dig med att du nu vet vad det kommer att kosta. Hade du tagit jobbet löpande utan att ha koll överhuvudtaget och kanske inbillat dig att det skulle handla om 3000-4000:- och sen fått en faktura på 18 000:- så hade det nog känts värre.

EDIT: och du kan nog trösta dig med att det hade kostat ungefär samma oavsett vilken firma du hade anlitat. VVS:are är ockrare hela högen. :)
 
Redigerat:
En sak är jag dock säker på och det är att jag kunde gjort allt själv... Den effektiva arbetstiden hade blivit längre, men å andra sidan hade det gått fortare med tanke på alla väntetider... Men så är man förstås till råttorna när ett rör springer läck.
 
Sådärja!!! Nu kom fakturan... 24.000:- som avtalat. På den här fakturan är arbetskostnaden 7040:-...
*Som ni läser tidigare i tråden berättade firman för mig att arbetskostnaden var beräknad till 16250:-... Alltså är jag blåst på ca 9.000:-... eller ett körkort till dottern om man så vill.*
*Måttlig road just nu.*
 
Ad acta
Björn_Nilsson skrev:
Sådärja!!! Nu kom fakturan... 24.000:- som avtalat. På den här fakturan är arbetskostnaden 7040:-...
*Som ni läser tidigare i tråden berättade firman för mig att arbetskostnaden var beräknad till 16250:-... Alltså är jag blåst på ca 9.000:-... eller ett körkort till dottern om man så vill.*
*Måttlig road just nu.*
Det är ju bara att ringa till dom och vara lite lugn och fin i tonen så kommer det att lösa sig garanterat om det inte har skurit sig hos er tidigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.