Hej!

Jag har nu haft två byggbolag på plats för att ge offert på renovering av mitt badrum. Det gäller helrenovering där jag själv rivit ut det gamla badrummet; kakel/gips är nu borta på väggar, taket är rivet och golvet ner till bjälklager. Badrummet byggs ihop med en tidigare klädkammare, väggen mellan badrum och denna är riven. Inkluderat i offerten är också klinkers på golv i en liten hall utanför badrummet. Totalt är golvytan kanske ca 10 kvm hall+badrum.

Det första bolaget kändes inte alls seriösa så de är inte i åtanke längre. Nu fick jag precis offerten från det andra och jag tycker det verkar lite dyrt med tanke på vad som INTE ingår, dvs

- Kakel
- Porslin
- Inbyggnadsställning för vägghängd toalett
- Armaturer/blandare
- Inredning
- Handdukstork
- Duschväggar / montering av duschväggar
- Golvvärme (material till golvvärme)

Bifogar deras offert. Är detta rimligt? Dvs 180.000 kr inkl moms.
 
  • offert.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Lite väl dyrt var det. Det måste finnas fler firmor i staden du bor i som du kan få en offert utav.

100.000 skulle vara mer rimligt. Tänk på att du kan dra av halva arbetskostnadne också i och med återinförandet utav ROT-avdraget!
 
Välkommen hit! :)

Ta in offerter från fler. Minst tre, gärna fler. 180´ låter mycket i mina öron. :rolleyes:
 
Tack!

Fler offerter är nog en bra idé.
 
Dyrt
De saftar väl på extra nu när Rotavdraget kommit....
 
Jo precis, när man pratar med dom verkar tongången vara ungefär "jamen tänk på att du får göra rotavdrag nu också" ... och underförstått "så därför har vi lagt på 50.000 kr till på offerten"

Om man räknar på offerten verkar det handla om ca 300 timmars arbete med ca 500 kr i timmen. Kan det verkligen ta så lång tid att renovera ett badrum? Det motsvarar ju mer än tre veckors arbete med två arbetare på plats som gör 40 timmar i veckan var...

Kan man säga ungefär vad en rimlig timkostnad (inkl moms) är för snickare/plattsättare i Stockholm i dagsläget?
 
Inte kan de väl ta mer än 500 spänn
 
Det verkar vara sådana tider där firmor tar ut hutlösa priser. Har själv fått 2 st offerter, men båda skamligt dyra. Jag har köpt ALLT material själv förutom gips och våtrumsmaterialet. Har en liten yta på ca 6kvm. Dom offerter jag fått har legat runt 130 000.
I ena offerten ville elektrikern ha 22 400 för att dra 3 nya ledningar samt installera jordfelsbrytare.

Jag hoppas på att dom inser snart att folk inte köper det bara för att det finns rotavdrag.
 
Då blir det väl nästan bättre att köra på löpande räkning?
 
espace skrev:
Då blir det väl nästan bättre att köra på löpande räkning?


Ja precis som i stort sett alla andra hantverksjobb så blir det billigare att köra det på löpande räkning. Men det gäller ju såklart att vara lite selektiv med vilka firmor man anlitar när man skall köra det på löpande. Men är man det så blir det i stort sett alltid mycket billigare att ta det löpande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.