Hej,

Vi ska bygga ut vårt hus och har därmed begärt in offerter. Vi vill göra mycket själva så har begärt in pris på stomresning som innehåller:

Platta på mark 45kvm
Rivning av liten farstukvist
Två avväxlingar med limträbalk där befintliga huset öppnas upp mot tillbyggnaden. Öppningarna är ca 160cm
Stomme 45kvm (1plan)
Vindduk
Valmat tak med Plannja trend (färdigt tak med andra ord)
Takstolar görs på plats
Uppregling av några innerväggar

För detta har två firmor beräknat 470 resp 490 timmar. Jag är ingen expert men att lägga ca 60 arbetsdagar på enbart stomme verkar väldigt mycket.

Är jag ute och cyklar?

Mvh Andreas
 
Man brukar räkna 10 snickartimmar per kvm när dom gör allt på ett nybygge, mindre projekt drar upp detta genomsnitt.
 
H huggan skrev:
Man brukar räkna 10 snickartimmar per kvm när dom gör allt på ett nybygge, mindre projekt drar upp detta genomsnitt.
Hej,

Ok men då är det som du skriver allt och det kan jag förstå. På 61 arbetsdagar tycker jag man borde kunna göra får utbyggnad på 45kvm nyckelfärdig. Enbart torrutrymmen och knappt några innerväggar så ett ganska enkelt bygge med raka väggar på 7.9 x 5.6m.

För det jag skriver ovan hade nog jag räknat med drygt hälften av timmarna om ens det.
 
Fast räkna med att det behöver vara två gubbar, 1,5 månad kalendertid. Grunden med markarbete, gjutning osv tar en del tid.
 
  • Gilla
Brobergsnickarn
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Fast räkna med att det behöver vara två gubbar, 1,5 månad kalendertid. Grunden med markarbete, gjutning osv tar en del tid.
Ja absolut tar grunden tid och jag har bett om att få grunden och dess timmar specade separat. Men 1.5 månader för att göra en grund på 45kvm och resa en stomme på 45kvm. Visserligen med tak men enbart vindpapp känns ändå mycket?

Frågar för under förra sommaren skulle vi byta panel och tog in offerter som var på 200 000kr. Bestämde oss att köra på löpande med denna firma och landade då på 85 000kr i faktiskt kostnad.

Därav undrar jag om jag vågar köra även stommen på löpande.
 
A andhak2802 skrev:
Ja absolut tar grunden tid och jag har bett om att få grunden och dess timmar specade separat. Men 1.5 månader för att göra en grund på 45kvm och resa en stomme på 45kvm. Visserligen med tak men enbart vindpapp känns ändå mycket?

Frågar för under förra sommaren skulle vi byta panel och tog in offerter som var på 200 000kr. Bestämde oss att köra på löpande med denna firma och landade då på 85 000kr i faktiskt kostnad.

Därav undrar jag om jag vågar köra även stommen på löpande.
Hej

Det är alltid billigare att köra på löpande, det är få människor som vill jobba gratis så då måste man ta i lite vid fast pris.
 
B
Brobergsnickarn Brobergsnickarn skrev:
Hej

Det är alltid billigare att köra på löpande, det är få människor som vill jobba gratis så då måste man ta i lite vid fast pris.
Nä, det är inte alltid billigare med löpande. Dock kan finna det fall där fast pris kan vara en ganska dyr kostnadsförsäkring.
 
B breakman skrev:
Nä, det är inte alltid billigare med löpande. Dock kan finna det fall där fast pris kan vara en ganska dyr kostnadsförsäkring.
Du har helt rätt, tar man in en rullstolsburen snickare på ett takbyte då blir det dyrare på löpande.
 
Brobergsnickarn Brobergsnickarn skrev:
Du har helt rätt, tar man in en rullstolsburen snickare på ett takbyte då blir det dyrare på löpande.
Det blir inte löpande utan rullande då…..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.