Hej. Jag sitter i med en offert på solpaneler men har lite svårt att ta steget.
29 paneler 10800kwh
45 graders takvinkel rakt åt söder.
Allt som allt 140k.

Vi gör av med ca 10500-11000kwh.

Min känsla är att priserna för solpaneler har gått upp en del efter denna vintern.
Anser ni att detta är rimligt?
 
E evojenza skrev:
Hej. Jag sitter i med en offert på solpaneler men har lite svårt att ta steget.
29 paneler 10800kwh
45 graders takvinkel rakt åt söder.
Allt som allt 140k.

Vi gör av med ca 10500-11000kwh.

Min känsla är att priserna för solpaneler har gått upp en del efter denna vintern.
Anser ni att detta är rimligt?
Vi betalade 142.000 för installerad effekt på 12.5kW i oktober förra året. Tyckte att de 5 olika offerterterna var snarlika i prisbilden, även om de vi valde inte var absolut billigast, så gav de ett bättre intryck.
 
E evojenza skrev:
Hej. Jag sitter i med en offert på solpaneler men har lite svårt att ta steget.
29 paneler 10800kwh
45 graders takvinkel rakt åt söder.
Allt som allt 140k.

Vi gör av med ca 10500-11000kwh.

Min känsla är att priserna för solpaneler har gått upp en del efter denna vintern.
Anser ni att detta är rimligt?
Det är inte orimligt!
 
  • Gilla
evojenza och 1 till
  • Laddar…
G
E evojenza skrev:
Hej. Jag sitter i med en offert på solpaneler men har lite svårt att ta steget.
29 paneler 10800kwh
45 graders takvinkel rakt åt söder.
Allt som allt 140k.

Vi gör av med ca 10500-11000kwh.

Min känsla är att priserna för solpaneler har gått upp en del efter denna vintern.
Anser ni att detta är rimligt?
Antar att du menar en maxeffekt på 10,8kW?
 
Varför inte räkna lite på kammaren vad DIY spåret kostar bara som en egen jämförelse, det är ju också rätt varierande kvalité, Wnoct etc på installatörers paneler.
Gissar att det är teoretisk effekt (Wp med 1000W/m2 irradiation i nollgradigt labb) som du angivit, kan vara bra att kolla den något mer realistiska Wnoct värden (eller varför inte vid svenska vinterns irradiation runt 200-400W/m2, då produceras nog knappt 100W per panel), om hur du praktiskt kan hitta och reklamera en eller flera lågpresterande paneler om 10-15 år osv..

Samtidigt som själva panelen inte är det viktiga utan inverteraren - som blir en jobbig single point of failure (om man inte vill ha möjlighet att övervaka enskilda paneler m a p prestanda/garanti över 25 år och kör mikroinverterare) och ofta är den (långt mycket mer komplexa) del som strular eller går sönder under systemets tänkta livslängd. Många tycks få finna sig i att vara utan sitt pvsystem under många månader när reservdelar eller annat inte fixas. Utan någon ersättning.

"Rimlig offert?" är ju lite som att fråga om ett pris "på en bil för 50k" är rimligt när så mycket kontext saknas och egen inköps-/investeringsanalys inte bifogats/finns?

PS
Priserna på t ex bra ”tier 1 paneler” 400Wp+ helsvarta Trina Vertex, REC Alpha Pure, Sunpower Maxeon 3/5 m fl ligger ju mellan 2200-4500/panel men man behöver ju räkna in sitt tak, läge, om man vill ha expansionsmöjligheter (mer effekt, lagring, smartare styrning, framtida elbil(-ar) osv) utan att addera/byta inverterare. Kalkylen blir lätt knökig om man inte sätter kontexten och skallkraven först.
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
H HumanCondition skrev:
Varför inte räkna lite på kammaren vad DIY spåret kostar bara som en egen jämförelse, det är ju också rätt varierande kvalité, Wnoct etc på installatörers paneler.
Gissar att det är teoretisk effekt (Wp med 1000W/m2 irradiation i nollgradigt labb) som du angivit, kan vara bra att kolla den något mer realistiska Wnoct värden (eller varför inte vid svenska vinterns irradiation runt 200-400W/m2, då produceras nog knappt 100W per panel), om hur du praktiskt kan hitta och reklamera en eller flera lågpresterande paneler om 10-15 år osv..

Samtidigt som själva panelen inte är det viktiga utan inverteraren - som blir en jobbig single point of failure (om man inte vill ha möjlighet att övervaka enskilda paneler m a p prestanda/garanti över 25 år och kör mikroinverterare) och ofta är den (långt mycket mer komplexa) del som strular eller går sönder under systemets tänkta livslängd. Många tycks få finna sig i att vara utan sitt pvsystem under många månader när reservdelar eller annat inte fixas. Utan någon ersättning.

"Rimlig offert?" är ju lite som att fråga om ett pris "på en bil för 50k" är rimligt när så mycket kontext saknas och egen inköps-/investeringsanalys inte bifogats/finns?

PS
Priserna på t ex bra ”tier 1 paneler” 400Wp+ helsvarta Trina Vertex, REC Alpha Pure, Sunpower Maxeon 3/5 m fl ligger ju mellan 2200-4500/panel men man behöver ju räkna in sitt tak, läge, om man vill ha expansionsmöjligheter (mer effekt, lagring, smartare styrning, framtida elbil(-ar) osv) utan att addera/byta inverterare. Kalkylen blir lätt knökig om man inte sätter kontexten och skallkraven först.
I detta fallet är det Svea Solar med en effektgaranti på 84,8% efter 25 år. Enligt offert är det Trina-paneler.

Liknelsen med bil är helt irrelevant då en bil för 50000 är begagnad och har troligen historik eller en tidigare ägare man kan prata med. Att fråga om en totalentreprenad är ett rimligt pris är jämföra vad andra har gett i liknande storlek.
 
Det är inte Swesolar som lämnar effektgarantin, utan solcelspaneltillverkaren, ett kinesiskt företag. Kolla var det är för växelriktare i offerten, så inte någon lågbudget från billigland. Kvalitetsfabrikat är tyska SMA och österrikiska Fronius.
 
7.7öre per wattPeak som din offert anger kanske är inom nåt snitt för vanilla 2 strängssystem med paneler som är 1-3 generationer gamla, jag tycker mig se många såna erbjudanden. Inkluderas allt elarbete i summan? (inget kabelarbete, mätarskåpsflytt eller liknande grävande behövs?)

Dock, borde finnas massor med folk här som fått offerter senaste månaderna men inte svarar

Ett solpanelssystem på totalentreprenad är liksom inte bara en teoretisk effektsiffra och ett pris, lika lite som en totalentreprenad på ett hus är kvm+pris.
Svaren (som uteblir kanske av just den anledningen) kommer inte ha några krav, långsiktiga mål eller dina andra beslutsfaktorer (miljö, hobby, estetik osv) att ta avstamp i. Utan svararen tar sin egen erfarenhet och kontext och för den extreme miljönissen är kanske bara hälften av panelerna, för din offerts summa suveränt, bara panelerna tillverkas så miljömässigt det går och i EU (REC m fl) medan för hobbyisten som tänkt utöka med garagets tak och en elbil om x månader så är mikroinverterare eller extra fet inverterare viktigt och betalar mer för sånt.
Kolla bifogad tabell (vänstra kolumnen) över ett exempel på hur man kan sätta kontexten på hög nivå (från https://enphase.com/homeowners.)
Tabell som jämför olika solenergimål med solpanelsystemalternativ och funktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.