Ja jag vet, ytterligare en av dessa eviga trådar angående rimligheten i en offert. Har dock skitsvårt att avgöra, speciellt eftersom alla firmor verkar ha extremt fullt upp och det här är den enda firman som har tid att göra jobbet nu och kan ge mig en offert.

Offerten jag har fått gäller:

* Tätskikt
* Golvvärme, elektrisk
* Flytspackling
* Montering av ytterligare golvbrunn
* Sättning av kakel och klinkers

I ett 9,5 kvadrat stort badrum med snedtak i halva utrymmet. För detta vill de ha 63750 inklusive moms och då ingår inte kakel+klinkers, men allt annat material.
 
Hemmakatten
Rimligt tycker jag.
 
Behöver dom byta väggskivor eller är det redan godkända?
 
Vad gäller tätskikt så kan man räkna ca 200-250 kr per kvadrat för materialet. Vad de fakturerar för arbetet vet jag ej, men tippar 400-500 per kvadrat.
Dock är det stora skillnader beroende på var du bor. Ett tips kan dock vara att även höra med hantverkare i närliggande kommuner. Så kanske du åtminstone får alternativ att välja mellan. Hoppas svaren var till någon nytta.
 
Utrymmet är nytt, så det finns inga väggskivor. Dock kommer jag själv montera dessa, så det ingår inte i offerten. Arbetet skulle vara 42000 av de 63000 som utgjorde offerten.

Detta är i västra Skåne, och jag har redan letat i kringliggande kommuner. Faktum är att denna firma inte är en i samma kommun. Verkar väldigt svårt att hitta hantverkare till detta just nu, antagligen tack vare rotavdraget.
 
Jag har begärt offert på i stor sett identiskt badrum. I mitt pris ingår dock även att montera skivor på väggarna (har materialet) samt all vvs och montering av inredning och spackling/målning av snedtak och tak . Priset för detta landade 105 000. 30 kvm att kakla varav 10 kvm är golvarea. Mycket går bort på grund av av snedväggen. Tycker mitt pris är för dyrt också. Metrialet ca 30 000 varpå resterande skulle vara arbete = 4,5 veckor heltidsarbete för en gubbe. Rimligt?
 
T
kungkokos skrev:
Jag har begärt offert på i stor sett identiskt badrum. I mitt pris ingår dock även att montera skivor på väggarna (har materialet) samt all vvs och montering av inredning och spackling/målning av snedtak och tak . Priset för detta landade 105 000. 30 kvm att kakla varav 10 kvm är golvarea. Mycket går bort på grund av av snedväggen. Tycker mitt pris är för dyrt också. Metrialet ca 30 000 varpå resterande skulle vara arbete = 4,5 veckor heltidsarbete för en gubbe. Rimligt?
Faktiskt rätt så billigt, det är ju inget litet badrum du har!
 
Hemmakatten skrev:
Rimligt tycker jag.


Hur vissa tänker. Billigt? Vi gjorde nyss om vårt badrum. Var 7Kvm golv yta 25kvm väggar. Firman ville ha 25000kr inkl moms. För det och då in gick putsning av väggar,flytspackla uppgolvet. Matrial kostade 5000kr och det var PCI produkter han använde. Och putsning kostade ca: 5000kr av detta så det är ju inte normalt att man gör i alla badrum men väggarna behövde rätas upp och det gick inte med spackel. Så ring npn i norrland. Jag har fått offerter på samma badrum både billigare och dyrare. Han räknade på 50tim på vårt badrum.
 
Det är svårt att säga vad som är dyrt och billigt. Jag byggde om mitt badrum. Gjorde det större, bytte stammen och kakel mm mm. Materialkostnad på ca 75 K. Jag har verkligen letat billiga alternativ när det gäller inredning och kakel. Det enda som jag lyxade till det hela med var en vägghängd wc. Jag tippar på att det är minst 200 arbetstimmar med ett badrum på 8m2. Om man räknar rivning, förstärkning byte av rör och uppbyggnad av vägg , tätskikt kakel mm.
 
Fick ett nytt pris på mitt badrum av en annan seriös entreprenör som Comfort samarbetar med. Priset landade istället på 82 000 denna gång för allt arbete inklusive golvvärme och våtskikt. Stor skillnad ändå så jag kommer att köra på detta! Fick även in andra priser som indikerade på ca 80 000. Tyckte väl att det första var lite väl saftigt!
 
tank77 skrev:
Faktiskt rätt så billigt, det är ju inget litet badrum du har!
Jasså? Och jag som tycker det känns trångt :)
haha...man blir väl snabbt hemmablind. Vi skall därför sätta in 2 takfönster till (1 över toan och 2 över bubbelbadet) i snedtaket för att lyfta rummet lite vilket snickaren tar 16 timmar/fönster för. Även det låter ganska rimligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.