Nu är vi i startgroparna för att sätta in ett FTX system i vårt hus och jag undrar om offerten vi fått faktiskt är rimlig eller helt uppåt väggarna. Vi har självdrag nu.

Vi gick en offert där FTX ska sättas in i vårt hus på 188kvm och 82 kvm biyta där material uppgår till 90 000 och arbetskostnad 89 000. Kollar man på prisexemplet som finns här på forumet dock från 2017 och ett hus på 155 kvm så är det mer än det dubbla.
Sen fick vi inget specificerat i offerten utan bara dessa två siffror.
Känns det som en rimlig offert eller borde vi leta vidare?
153 000 med ROT.
 
A AgnesRami skrev:
Nu är vi i startgroparna för att sätta in ett FTX system i vårt hus och jag undrar om offerten vi fått faktiskt är rimlig eller helt uppåt väggarna. Vi har självdrag nu.

Vi gick en offert där FTX ska sättas in i vårt hus på 188kvm och 82 kvm biyta där material uppgår till 90 000 och arbetskostnad 89 000. Kollar man på prisexemplet som finns här på forumet dock från 2017 och ett hus på 155 kvm så är det mer än det dubbla.
Sen fick vi inget specificerat i offerten utan bara dessa två siffror.
Känns det som en rimlig offert eller borde vi leta vidare?
153 000 med ROT.
Leta vidare och ta in fler offerter, låter dyrt. 89000 i arbetskostnad är ju typ 5 veckor heltid på en montör.
 
För högt, gissar att ni ska landa på mellan 120-150 före rot om det inte är något speciellt komplicerat arbete för rördragningen som tar extra tid.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
För högt, gissar att ni ska landa på mellan 120-150 före rot om det inte är något speciellt komplicerat arbete för rördragningen som tar extra tid.
Ja det var lite så vi kände också. Och vi har krypvind ovanpå sovrum och vardagsrum, kök så där är ju rördragningen lätt sen ner i suterängplan men tänker inte att det ska vara speciellt svårt där heller.
 
oskar.valta oskar.valta skrev:
Leta vidare och ta in fler offerter, låter dyrt. 89000 i arbetskostnad är ju typ 5 veckor heltid på en montör.
Ja vi kände så också. Men verkar inte lätt att hitta någon montör alls för ftx.
 
Skicka ett PM till mig om ni bor i Sthlm-området. Jag kan ge er kontaktuppgifter till den firma vi använde.
 
A AgnesRami skrev:
Ja vi kände så också. Men verkar inte lätt att hitta någon montör alls för ftx.

Kan ju tyvärr vara så ibland. Hoppas ni hittar något vettigt till slut.
 
  • Gilla
AgnesRami
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Skicka ett PM till mig om ni bor i Sthlm-området. Jag kan ge er kontaktuppgifter till den firma vi använde.
Har skickat pm
 
Det var ungefär samma pris jag fick för en ungefär lika stor villa, som har självdrag idag

För mitt tidigare radhus om 82kvm hade jag en uppskattning om ca 50.000 för bara byta ftx system

Nu tog jag bara offert från en firma som hjälpte mig med köksimkanaler som underleverantör under köksrenoveringen på gamla radhuset, bara för att se lite vilka pengar det kan röra sig om, FTX i nya huset blir troligen del i en radonåtgärd då det är ca 600 bq på undervåningen (pga blåbetong, klart spännande, (vi visste innan köp ) )
 
H hahnson skrev:
Det var ungefär samma pris jag fick för en ungefär lika stor villa, som har självdrag idag

För mitt tidigare radhus om 82kvm hade jag en uppskattning om ca 50.000 för bara byta ftx system

Nu tog jag bara offert från en firma som hjälpte mig med köksimkanaler som underleverantör under köksrenoveringen på gamla radhuset, bara för att se lite vilka pengar det kan röra sig om, FTX i nya huset blir troligen del i en radonåtgärd då det är ca 600 bq på undervåningen (pga blåbetong, klart spännande, (vi visste innan köp ) )
Ja vi ska skicka in radondosorna nu och se. Vet att det ligger över 400 i alla fall
 
H hahnson skrev:
Det var ungefär samma pris jag fick för en ungefär lika stor villa, som har självdrag idag

För mitt tidigare radhus om 82kvm hade jag en uppskattning om ca 50.000 för bara byta ftx system

Nu tog jag bara offert från en firma som hjälpte mig med köksimkanaler som underleverantör under köksrenoveringen på gamla radhuset, bara för att se lite vilka pengar det kan röra sig om, FTX i nya huset blir troligen del i en radonåtgärd då det är ca 600 bq på undervåningen (pga blåbetong, klart spännande, (vi visste innan köp ) )
Så du tycker det låter rimligt?
 
A AgnesRami skrev:
Så du tycker det låter rimligt?
Njae, iom jag bara tagit en offert och den lite en mellan tumme pekfinger-typ så är det svårt säga vad gäller installation , men byta FTX runt 50.000 är ganska i linje med vad tidigare grannar betalat vad gäller radhuset (dvs ny likkista, rengöring rör och arbete) , så verkar inte som det är ett helt off pris heller, , ville bara dela med mig av priset jag fått, märkt lite som du det är inte så många som håller på med FTX / ventilation, de som satte in köket hade svårt hitta nån som kunde systemet i radhuset,
 
Arbetskostnaden låter alldeles för hög. Jag hatar fläktljud så jag valde bort ftx och kör frånluft istället. 30k totalt. Ftx skulle ha landat på ca 90k. Dock väldigt långdraget på vinden då bjälklaget var öppet. 2 arbetsdagar för frånluft inkl montage av två takhuvar. 4 arbetsdagar om jag istället valt Ftx
 
A AgnesRami skrev:
Så du tycker det låter rimligt?
Hej Agnes,

har gjort en hel del vent ritningar inkl beställningsunderlag för material tidigare

Sällan att material hamnade över 50000 inkl .ftx aggregat
Om man sedan lägger till an snickare att montera så ca 15000 på en vecka
plus Sotaren för OVK + injustering ca 5000

Så allt över 100 000 är friskt vågat för ett enplanshus
 
  • Gilla
xLnT
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Arbetskostnaden låter alldeles för hög. Jag hatar fläktljud så jag valde bort ftx och kör frånluft istället. 30k totalt. Ftx skulle ha landat på ca 90k. Dock väldigt långdraget på vinden då bjälklaget var öppet. 2 arbetsdagar för frånluft inkl montage av två takhuvar. 4 arbetsdagar om jag istället valt Ftx
Här har dom räknat på 7 arbetsdagar. Men vad blir skillnaden på frånluft och ftx bortsett återvinningen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.